Asertywność i Aikido co łączy te dwa pojęcia?
Czym jest asertywność?
Asertywność jest umiejętnością, która przejawia się w bezpośrednim sposobie wyrażania własnych myśli, uczuć, potrzeb oraz dbałości o własne prawa bez naruszania praw innych osób.
Nie jest cechą osobowości, a to oznacza, że każdy może ją posiąść. Dzięki koncepcji treningu asertywności możemy nauczyć się bezpośrednio, uczciwie i stanowczo wyrażać swoje uczucia, postawy, opinie w sposób respektujący uczucia i poglądy rozmówcy.
Czym jest aikido?
Od wielu innych sztuk walki odróżnia się brakiem agresji – nie uczymy się jak zaatakować, okaleczyć lub zabić przeciwnika. Chcemy skutecznie obronić się w taki sposób, by być bezpiecznym, ale jednocześnie tak, by napastnik nie odniósł niepotrzebnych obrażeń. Osiągnięcie tego wymaga wiele pracy, ale jednocześnie dostarcza olbrzymiej satysfakcji.
Połączenie tych dwóch umiejętności, zwłaszcza w sferze psychicznej a nie koniecznie fizycznej, daje możliwość efektywnej współpracy z partnerem, z klientem, z zespołem… w każdej sytuacji i przy okazji rozwiązywania wielu problemów zarówno zawodowych jak i prywatnych.
Nie darmo zwykło się mówić:
Wygrywa nie ten, kto jest silniejszy, ale ten, kto potrafi pohamować swoje emocje i uczucia – pamiętając jednocześnie o prawie do auto ekspresji, nie raniąc innych ludzi.
Cele szkolenia to trening umiejętności i postaw w zakresie:
- Jak skutecznie porozumiewać się z innymi ludźmi?
- Jak mówić NIE bez obrażania innych ludzi?
- Jak wzmacniać poczucie własnej wartości?
- Jak dbać o swoje prawa i interesy?
- Jak wykazywać inicjatywę w relacjach interpersonalnych?
- Jak właściwie wyrażać swoje opinie i uczucia?
- Jak asertywnie reagować na krytykę?
Co uczestnicy szkolenia będą potrafili?:
- Zadbać o własne interesy w harmonii z otoczeniem;
- Właściwie oceniać problemy, ludzi i relacje;
- Dopasować formę wypowiedzi do sytuacji i osoby;
- Zwiększyć własną motywację i skuteczność działania;
- Zamieniać styl krytyki na użyteczną informację zwrotną;
- Rozpoznawać sytuacje konfliktowe i je pozytywnie rozwiązywać;
- Neutralizować stresy obniżające poczucie własnej wartości;
Każde szkolenie poprzedzone jest wnikliwą analizą potrzeb na podstawie, której opracowywany jest indywidualny program szkoleniowy.
PRZYKŁADOWY PROGRAM SZKOLENIA:
Asertywny styl komunikacji, czyli zachowania stanowcze, partnerskie, zorientowane na rozwiązanie problemu
- Typy zachowań: uległość, agresja, zachowania bierno-agresywne, manipulacja – możliwości i ograniczenia każdego stylu zachowań
- Pojęcie i filary asertywności
- Indywidualna diagnoza poziomu asertywności uczestników w różnych sferach życia
- Prawa asertywności oraz wpływ z ich korzystania na polepszenie skuteczności i jakości relacji z innymi ludźmi
- Komunikacja z pozycji „Podwładnego i zwierzchnika” – warunek zachowań asertywnych
- Typy postaw interpersonalnych
Praca nad własnym monologiem wewnętrznym
- Asertywność wobec siebie samego, zwiększanie poczucia własnej wartości
- Praca nad treścią własnych myśli drogą do podwyższenia samooceny
- Zamiana zdań anty-asertywnych na pro-asertywne, czyli sztuka bycia pozytywnym
Techniki obronne – Aikido
- Obrona własnego terytorium psychologicznego w sytuacjach społecznych i osobistych (odmawianie i egzekwowanie własnych praw)
- Asertywne radzenie sobie w sytuacjach trudnych, techniki obrony przed manipulacj
- Obrona własnych opinii i przekonań
- Rodzaje krytyki, reagowanie na krytykę niesłuszną
- Zadbanie o własne terytorium psychologiczne – reagowanie na oceny
- Zamiana ocen na opinie
Wyrażanie siebie
- Wyrażanie uczuć pozytywnych. Przyjmowanie pochwał
- Życie bez intruzji, czyli jak nie naruszać cudzego terytorium psychologicznego
- Wyrażanie próśb i oczekiwań w jasny i bezpośredni sposób, wydawanie poleceń
- Krytyka konstruktywna jako podstawa motywowania pracowników i instrument samooceny
- Pielęgnowanie asertywności przez otrzymywanie i przekazywanie rzetelnych informacji zwrotnych
- Wyrażanie uczuć negatywnych; konstruktywne radzenie sobie z gniewem
- Radzenie sobie z zakłopotaniem
- Asertywna reakcja na poczucie krzywdy lub winy
- Prezentowanie swoich mocnych stron
Działania po szkoleniu:
- Instrukcje dalszego postępowania dla przełożonych w stosunku do uczestników szkolenia celem ugruntowania pozytywnych zmian jako efekt szkolenia
- Bezpośredni kontakt mailowy trenera prowadzącego szkolenie z osobami z działu szkoleń i/lub z tzw. trenerem wewnętrznym w firmie
- Indywidualne konsultacje dla uczestników szkolenia – Określone dodatkową umową
- Coaching trenera w miejscu pracy uczestników szkolenia – Określone dodatkową umową
Zapraszamy
Polecamy lekturę
Asertywność managera – Opis
We współczesnym świecie asertywność stała się jedną z podstawowych kompetencji oczekiwanych i wymaganych od menedżera. Asertywność jest umiejętnością posługiwania się w różnych sytuacjach łagodną stanowczością w obronie własnych racji, ale bez wchodzenia w konflikt z racjami innych. Aby być asertywnym, należy nauczyć się:
• odmawiać
• wyrażać własne poglądy i bronić ich
• nie bać się krytyki i reagować na nią
• bronić się przed agresją
• konstruktywnie wyrażać złość
• wydawać polecenia i komunikować swoje oczekiwania
• chwalić innych
• prezentować siebie
Ten poradnik pomaga nauczyć się bycia asertywnym. Można go polecić nie tylko obecnym i przyszłym menedżerom, ale także psychologom, socjologom, dziennikarzom, urzędnikom różnych szczebli oraz studentom wyższych uczelni i słuchaczom studiów podyplomowych.