„Asertywność w środowisku produkcyjnym” – warsztaty szkoleniowe dla liderów i specjalistów
Cele szkolenia
W okresie tzw „rynku pracownika”, gdzie coraz trudniej pozyskać nowe ręce do pracy oraz utrzymać specjalistów i liderów, kluczowe staja się kompetencje managerskie, które pozwalają na budowanie relacji opartych na zaufaniu i prawidłowej komunikacji. Szkolenie ma na celu pokazanie, że asertywność to zdecydowanie coś więcej, niż tylko mówienie „nie” – co zwłaszcza w środowisku produkcyjnym byłoby zaprzeczeniem idei ciągłego doskonalenia i rozwoju wg idei Kaizen. W wielu sytuacjach powiedzenie „tak” jest równie trudne i ryzykowne oraz może rodzić fatalne skutki. Poddanie się np, presji wzrostu wynagrodzeń dla pracowników liniowych może ostatecznie doprowadzić do obalenia ekonomicznego sensu istnienia przedsiębiorstwa. W obliczu takich zagrożeń proponujemy szkolenie skierowane głownie do średniej i niższej kadry kierowniczej w firmie. Ze względu na ich najliczniejszą reprezentację w hierarchii firmy, uważamy że to właśnie ich kompetencje – lub ich brak – mogą zdecydować o elastyczności, płynności i ostatecznie o losach przedsiębiorstwa na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
W trakcie warsztatów uczestnicy nauczą się, jak bez konfliktów wyrażać własne opinie i ich bronić nie zakłócając relacji. Nauczą się jak postępować w obliczu narastającej presji ze strony pracodawcy oraz postaw roszczeniowych i prób manipulacji po stronie podwładnych i współpracowników. Poznają także sposoby na konsekwentne egzekwowanie zadań, przyjmowanie i przekazywanie informacji zwrotnej oraz radzenia sobie z trudnymi współpracownikami, podwładnymi czy przełożonymi.
Cele szczegółowe:
- Rozwój umiejętności budowania własnego autorytetu i pozycji specjalisty i lidera w zespole produkcyjnym
- Kształcenie umiejętności utrzymywania asertywnych relacji z podwładnymi, z innymi liderami oraz z przełożonymi
- Poznanie technik skutecznego argumentowania w sytuacjach kontrowersyjnych w środowisku produkcyjnym
- Poznanie technik radzenia sobie z niepokojem i z niechęcią pracowników w sytuacjach kryzysowych lub w okresie wdrażania zmian
- Poznanie technik radzenia sobie w sytuacjach próby podważania autorytetu specjalisty i lidera
- Rozwój umiejętności odpierania niekonstruktywnych zarzutów w stosunku do liderów i specjalistów
- Rozwój umiejętności radzenia sobie z oporem pracowników wobec zmian np. w zakresie zmiany standardów pracy, przepisów i regulaminów czy też w czasie wdrażania nowych narzędzi zarządzania, rozwiązywania problemów, doskonalenia itp..
- Kształtowanie postaw i umiejętności w zakresie własnej konsekwencji i egzekwowania np: dyscypliny w pracy, przestrzegania standardów i terminowości, realizacji delegowanych zadań, współpracy pomiędzy działami i zmianami itp..
Profil uczestnika
Szkolenie jest adresowane do specjalistów i liderów produkcji, którzy chcą zadbać o siebie w relacjach z podwładnymi, z współpracownikami i z przełożonymi. Podczas zajęć położony zostanie nacisk na kształcenie asertywnej postawy oraz konkretnych techniki asertywnej komunikacji.
Korzyści dla uczestników
Podczas szkolenia uczestnicy:
- Nauczą się odróżniać zachowania asertywne od innych postaw.
- Kształcić będą pozytywny stosunek do siebie samego, podniosą własne poczucie wartości i wpływu w środowisku zawodowym
- Posiądą umiejętność stosowania asertywnych komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
- Nauczą się konstruktywnego wyrażania pozytywnej oceny pracy, krytyki oraz odmowy.
- Będą ćwiczyć asertywne zachowania w trudnych dla nich sytuacjach interpersonalnych np., atak, obrażanie, krytyka, negatywna ocena, przerzucanie odpowiedzialności, obwinianie.
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych – 2 dni
Program szkolenia
Dzień I 8.00 – 16.00
- Poznajmy się – zasady realizacji szkolenia jako narzędzie pracy asertywnego lidera
- Przedstawienie prowadzącego i uczestników
- „Test rewolwerowca” – percepcja i motywacja na szkoleniu – wnioski do dalszej pracy lidera i specjalisty
- Kontrakt na szkoleniu – pisemne i ustne umowy w środowisku produkcyjnym – narzędzia pracy asertywnego lidera
- Pre test wiedzy
- Najtrudniejsze sytuacje w pracy lidera i specjalisty – czyli nad czym powinniśmy pracować
- Rola lidera i specjalisty w środowisku produkcyjnym Sitech
- Role i zadania liderów i specjalistów
- Kluczowe kompetencje idealnego lidera i specjalisty
- Trzy obszary kompetencji, które kształtują pozycję lidera i specjalisty w zespole i w firmie
- „Najwyższa konstrukcja” zadanie symulacyjne – jak budować wizerunek asertywnego lidera z autorytetem
- Autorytet lidera i specjalisty – podstawą efektywności zarządzania i współpracy z zespołem
- Czym jest autorytet?
- Źródła autorytetu w środowisku produkcyjnym
- Trzy obszary budowania autorytetu lidera
- Jak budować autorytet w obszarze charyzmy i komunikacji
- Doświadczenie Milgrama – wnioski dla liderów i specjalistów
- Komunikacja interpersonalna – jak budować autorytet lidera i specjalisty
- Badanie Mehrabiana: Komunikacja werbalna czy niewerbalna?
- Uwaga na komunikację niewerbalną
- Komunikacja werbalna – co mówić a czego nie mówić – „Parzydła i wabiki” w komunikacji z podwładnymi
- Czym jest, a czym nie jest asertywność i empatia w środowisku produkcyjnym?
- Nasza definicja asertywności
- Zachowania agresywne, manipulacyjne, ulegle, asertywne – czym się charakteryzują, dlaczego tak się zachowujemy? Kiedy nie powinniśmy zachowywać się asertywnie w pracy?
- Po co nam asertywność?
- Korzyści oraz ryzyko asertywności
- Asertywność czy empatia w pracy lidera i specjalisty
- Nasza definicja empatii w środowisku produkcyjnym
- „Szef z ludzką twarzą” czyli kiedy i dlaczego warto być empatycznym
- Typowe zwroty i wyrażenia empatycznego lidera
- Techniki wpływu i perswazji oparte na empatii
- Autodiagnoza umiejętności asertywnych:
- Test – mapa asertywności,
- Inteligencja emocjonalna Lidera – doświadczenie na forum
- Zadanie „Asertywna droga wojownika” – jak przekazywać mało popularne informacje i decyzje: praca w nadgodzinach, zmiana standardu pracy, przejście na inny obszar, dodatkowa praca itp
- Poczucie własnej wartości i mocna samoocena jako podstawa do zachowań asertywnych?
- Współczynnik efektywności lidera – czyli twoje poczucie wartości i siła wpływu
- 6 praw asertywności – jak je stosować w pracy?
- Jak pracować nad poczuciem własnej wartości – autoafirmacje, zdania proasertywne, monolog wewnętrzny,
Dzień II 8.00 – 16.00
- Asertywne wyrażanie uczuć, opinii, myśli w kontaktach zawodowych:
- Komunikaty „JA”,
- Język opinii-oceny,
- Technika FUKO,
- Konstruktywna Kanapka Krytyki
- Wyrażanie i przyjmowanie oceny pozytywnej i negatywnej, (pochwała i nagana)
- Reakcja na krytykę – uzasadnioną i nieuzasadnioną:
- Jakie emocje wywołuje w nas krytyka?
- Jak reagować na różne rodzaje krytyki?
- „Bank” odpowiedzi na krytyczne oceny i opinie ze strony podwładnych i przełożonych.
- Stawianie granic w relacjach w środowisku produkcyjnym
- Stawianie granic jako Twoje prawo i obowiązek
- Sytuacje, w których stawiamy granice
- Lider, specjalista jako szef, kolega czy partner w pracy?
- Jak się zachować gdy współpracownicy spoufalają się i wykorzystują dobre relacje w pracy z liderem i specjalistą
- „Do trzech razy sztuka” – technika stawiania granic w pracy asertywnego lidera – ćwiczenia
- Wybrane techniki negocjacyjne jako narzędzia pracy lidera i specjalisty
– Zdarta płyta, zamiana oceny na opinię, częściowa zgoda, hipotetyczna zgoda,,, itp.. – ćwiczenia na forum
- Jak postępować asertywnie w sytuacjach konfliktowych?
- Test Thomasa i Kilmanna,
- Zadanie symulacyjne „Balon i Bambuko” – autodiagnoza stylów rozwiązywania konfliktów.
- Jak zbudować „złoty most” w problemowym podejściu do konfliktów?
- „Ja jestem OK, Ty jesteś OK” – szacunek dla innych i próba zrozumienia drugiej osoby, jako element asertywnej postawy i umiejętności.
- Jak nie pozwolić na manipulację i szantaż ze strony podwładnych, współpracowników lub szefa
- Analiza transakcyjna Bernea
- Jakie role przyjmujemy w pracy z podwładnymi
- „Najlepszy szef świata” – gorzki żart czy rzeczywistość
- Jak nie manipulować i nie dać manipulować sobą – technika odkrywania manipulacji
- Ćwiczenia na przykładach z waszych obszarów
– Wezmę urlop na żądania, pójdę na L4…
– Jak się nie podoba to pójdę do konkurencji, zwolnię się, mam już robotę za granicą..
– Co mi możesz zrobić?
– Za takie pieniądze to guzik mogę włączyć i wyłączyć
– Jesteś liderem więc radź sobie
– Jak ci się nie podoba to wracaj na stanowisko zwykłego operatora…
– Jesteś liderem więc to twoja wina..
- Najtrudniejsze sytuacje w pracy lidera i specjalisty – ćwiczenia
- Jak egzekwować dyscyplinę pracy, BHP, procedury i przepisy..
- Jak reagować na próby podważania autorytetu lidera i specjalisty
- Odmowa realizacja zadania
- Konflikt w pracy – geneza i sprawdzone metody rozwiązywania konfliktów
- Asertywność w środowisku produkcyjnym – podsumowanie
- Najważniejsze wnioski
- Ankiety oceny
- Pos test
- Asertywność i mój plan rozwoju.
Formy i metody szkoleniowe
- 70% warsztaty 30% teoria
- Gry i zadania symulacyjne i fabularyzowane
- Ćwiczenia w podzespołach
- Testy i zadania,
- Praca na materiale szkoleniowym
- Manuale – proste fiszki, tzw niezbędniki w pracy