„Jak zatrzymać dobrych pracowników”
– warsztaty szkoleniowe dla liderów, brygadzistów i mistrzów produkcji.
Dzisiejszy rynek pracy to rynek pracownika. Profesjonalny, wykwalifikowany a przede wszystkim zaangażowany pracownik jest wręcz obecnie na wagę złota. Jego znalezienie i zwerbowanie do organizacji to jednak dopiero połowa sukcesu. Warto zastanowić się nad tym jak go zatrzymać w firmie na dłużej i nie dopuścić do tego, by przejęła go konkurencja.
Nie da się skutecznie zarządzać personelem, postępując według wszystkich pracowników w taki sam sposób. Każdy z nich wymaga bowiem indywidualnego podejścia motywacyjnego. Aby wydobyć z ludzi drzemiące w nich talenty i zwiększyć ich zaangażowanie w pracę, należy wziąć pod uwagę zróżnicowanie ich potrzeb i osobowości. Chcąc zatrzymać pracownika w firmie, należy odkryć, co napędza go do działania i w jaki sposób postrzega on swój rozwój zawodowy.
Cele szkolenia
- Jak utrzymać pracownika produkcyjnego w firmie?
- Jak zbudować jego zaangażowanie, na tyle aby chciał on pracować dla nas, a nie dla konkurencji.
- Jak jest w tym rola i zadania managerów niższego szczebla – Liderów, brygadzistów..
- Które kompetencje liderów są najważniejsze dla zmniejszenia rotacji w firmie
- Co zrobić aby Lider był ambasadorem firmy w środowisku zawodowym i poza nim
PROGRAM SZKOLENIA (dwa dni 2 x 8 godzin z przerwami)
Dzień I 8.00 – 16.00
- Poznajmy się,
- Przedstawienie uczestników i prowadzącego
- Zasady realizacji i cele naszego szkolenia
- Gra na przełamanie lodu – „Test rewolwerowca” – wnioski do dalszej pracy
- Analiza sytuacji – firma na rynku pracownika
- Rynek pracownika czyli o co chodzi…?
- Plusy i minusy rynku pracownika
- Rotacja pracowników – czy każdy pozyskany pracownik musi u nas pozostać? – fakty i mity?
- Rotacja dobrych pracowników – szanse i zagrożenia – wpływ na pozostałych pracowników
- Dlaczego warto zatrzymać dobrych pracowników?
- Główne przyczyny odejścia dobrych pracowników z pracy – analiza na FCH
- Przyczyny zewnętrzne i wewnętrzne rotacji pracowników w firmie – rola lidera
- „Doświadczenie z krzesłem” – czy można kogoś zmusić aby mu się chciało chcieć pracować w firmie?
- Rotacja w pracy – rola bezpośredniego przełożonego – lidera zmiany, mistrza, brygadzisty..
- „Doświadczenie z długopisem” – postawy i zachowania lidera
- „Budujemy mosty” – zdanie symulacyjne, praca w podzespołach – wnioski do dalszej pracy
- Rola lidera jako przywódcy i zarządcy – daj dobry przykład
- Jak aktywizować do współpracy i pozostania w firmie – wnioski jw.
- „Nie wszystko złoto co się świeci” – Identyfikacja dobrych pracowników
- „Na bezrybiu i rak ryba?” – straty i zagrożenia z utrzymywania pracowników za wszelką cenę
- „Co mi zrobisz? Jak się nie podoba to odchodzę!” – czyli jak się nie dać zastraszyć!
- Liderzy identyfikacją dobrych pracowników w firmie, w zespołach, którymi zarządzają – praca na FCH.
- Wizerunek firmy czyli…?
- Jak budujemy wizerunek firmy?
- Dlaczego warto budować pozytywny wizerunek firmy
- Trzy główne obszary pozytywnego wizerunku firmy
- Rola lidera w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy– praca na FCH
- Typowy cykl pracy – nabór do firmy, praca w firmie, odejście z firmy
- Analiza typowych błędów i problemów na poszczególnych etapach pracy – praca w podzespołach na FCH
- Wstępne propozycje i rozwiązania jakie możemy wdrożyć natychmiast – pierwsze wnioski do dalszej pracy Liderów zmiany
- Motywacja lidera – czy można motywować nie będą samemu zmotywowanym?
- Co to jest motywacja i zaangażowanie? – nasza definicja
- Czynniki, które wpływają na motywację (lub demotywację) lidera
- Moja motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – autodiagnoza
- Polska Mapa Motywacji – czyli co nas motywuje do pracy (ankieta i wyniki badań) – wnioski do dalszej pracy
- Wybrane teorie motywacji w praktyce produkcyjnej – co poprawić aby pracownicy nie odchodzili z firmy.
- Piramida potrzeb wg Maslowa – które elementy funkcjonują a które nie funkcjonują w naszej firmie – praca na FCH
- Teoria motywacji wg Herzberga – wnioski do dalszej pracy
- Teoria D. McClellanda
- Teorie wzmocnienia i potrzeba osiągnięć Skinnera
- Teoria sprawiedliwości wg Adamsa – wnioski dla liderów produkcji
- Autorytet lidera – czyli jak wpływać na pracowników i budować relacje aby pozostali w firmie
- Doświadczenie Milgrama – krótki film edukacyjny
- Stanowisko, doświadczenie i osobowość lidera – trzy obszary siły autorytetu
- Jak wzmacniać swój autorytet – ćwiczenia
- Kluczowe kompetencje lidera – komunikacja a rotacja pracowników
- Jak lider wpływa na poziom motywacji i zaangażowania podwładnych
- Postawa i nastawienie jako filary efektywnej komunikacji z pracownikami i przełożonymi
- Doświadczenie Mehrabiana – czyli uwaga na komunikacje niewerbalną
- Sztuka aktywnego słuchania i zadawania pytań
- „Historia pewnego zwierzaka” symulacja – Czyli jak skutecznie perswadować i przekonywać do dalszej pracy w firmie
Dzień II 8.00 -16.00
- Efektywne narzędzia zarządzania dla liderów, brygadzistów i mistrzów na rynku pracowników
- Zadanie symulacyjne – „Najwyższa konstrukcja” – wnioski do dalszej pracy
- Jak delegować zadania aby nie niszczyć relacji będąc jednocześnie konsekwentnym
- Feedback – jako narzędzie motywacji lub demotywacji – podstawowe błędy
- Jednominutowe pochwały i reprymendy ze strony lidera
- Techniki wpływu i perswazji – czyli jak rozmawiać z pracownikiem aby nie odszedł z pracy
- Wybrane techniki – praca na materiale szkoleniowym (Manual)
- Pracownik niezadowolony
- Pracownik znudzony
- Pracownik zmęczony
- Pracownik roszczeniowy(agresywny)
- Pracownik, który próbuje straszyć, terroryzować liderów
- Scenki sytuacyjne, ćwiczenia – przykłady z naszych obszarów
- Identyfikacja wymagań i oczekiwań pracowników ze względu na typy osobowości
- Indywidualny profil osobowości pracownika -mity i fakty
- Nie dajmy sobą manipulować
- Test Belbina – zróżnicowane role w pracy zespołowej – wnioski do dalszej pracy
- Identyfikacja wymagań i oczekiwań ze względu na wiek pracowników:
- Preferencje najmłodszych pracowników Z
- Preferencje pokolenia Y
- Preferencje starszych pracowników X (50+)
- Zapobieganie frustracji pracowników we wczesnej fazie pracy
- Dzisiaj stosowane standardy – analiza
- Jakich błędów unikać
- Symulacja wprowadzenie nowego pracownika w obszary pracy
- Wnioski do dalszej pracy – praca w podzespołach na FCH
- Dostosowywanie zachęt do potrzeb dobrych pracowników
- Obecna lista potencjalnych zachęt – analiza
- Lista alternatywnych i oryginalnych form zachęt, które są odpowiedzią na potrzeby dobrych pracowników i stanowią dla nich rzeczywistą wartość wg liderów – Praca na FCH
- Odejście dobrego pracownika
- Sposoby i działania, które mogą podejmować liderzy i kadra, gdy kluczowy pracownik zamierza odejść z firmy – Praca na FCH
- Lider, brygadzista, mistrz produkcji jako ambasador firmy w terenie
- Marketing szeptany
- Eksponowanie pozytywnych aspektów pracy w firmie
- Firmowe programy rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej – konkury i ogłoszenia
- Dlaczego się nam to opłaca?
- Podsumowanie i wnioski do dalszej pracy
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
- Gry symulacyjne i fabularyzowane
- Studium przypadku
- Scenki sytuacyjne
- Testy i ankiety psychologiczne
- Prezentacja MM
- Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
- Praca na materiale szkoleniowym
- Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
- Praca z kamerą
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności. Metody wyszczególnione: wykład, grupy zadaniowe, symulacje, odgrywanie ról, case study, buzz, handout, pokazy audiowizualne, testy.