„Menedżer od pierwszego dnia”
„Styl Przywództwa to sposób, w jaki zachowujemy się, gdy chcemy wpłynąć na wyniki innych osób. To połączenie zachowań dyrektywnych i wspierających”
Kenneth Blanchard
Kim jest kierownik – Lider?
Zazwyczaj rola ta kojarzy się nam z człowiekiem wizjonerem, za którym ludzie podążają bo tego chcą a nie uciekają przed nim pracując z poczucia przymusu. Przywódca potrafi stymulować swój zespół do wytyczania i osiągania celów, wyzwalając w sobie i innych entuzjazm, zaangażowanie oraz ukazując ich najmocniejsze cechy charakteru. Menager XXI wieku to postać która potrafi zadbać zwłaszcza o motywowanie pracowników, wpływając na jakość ich pracy oraz satysfakcję z wykonywanych działań.. Jego głównym atutem jest naturalna charyzma oraz wiedza i doświadczenie poparte osiągniętymi sukcesami. Jak poprzez ciężką pracę i zmianę sposobu zachowania stawać się z dnia na dzień kierownikiem – liderem i autorytetem dla swoich kolegów i podwładnych? – tego nauczymy się na naszych warsztatach.
Cele szkolenia
- Szkolenie pomaga w identyfikacji różnic w sposobie wykonywania obowiązków związanych ze zmianą stanowiska.
- Pozwala uniknąć błędów, jakie mogą wystąpić w obliczu nowej sytuacji, pomaga zbudować niezbędny autorytet zarówno w relacjach z podległymi pracownikami, przełożonymi jak i menedżerami na równorzędnych stanowiskach.
- Warsztat pomagający wypracować jasne zasady współpracy, zminimalizować liczbę konfliktów, zwiększyć efektywność zespołu.
Główne obszary warsztatów:
- w jaki sposób budować autorytet szefa w zespole?
- jak z pośród kolegów stać się ich przełożonym?
- inteligencja emocjonalna – czyli jak panować nad emocjami i wpływać na emocje podwładnych?
- inteligencja społeczna – czyli jak się dogadywać z zespołem?
- główne role lidera – jak skupiać się na sprawach najważniejszych zamiast na rzeczach pilnych?
- motywacja czyli kluczowa rola kierownika przywódcy – jak motywować siebie i podwładnych?
- umiejętności interpersonalne kierownika a delegowania zadań, kontrola i ocena pracy i sztuka udzielania informacji zwrotnej
- najtrudniejsze sytuacje w pracy kierownika – lidera, jak zarządzać w sytuacjach konfliktowych? – utrzymanie dyscypliny, egzekwowanie konsekwencji, przestrzeganie zasad BHP, utrzymanie standardów pracy itp..
- samorozwój – czyli co każdy kierownik wiedzieć powinien?
Korzyści dla uczestników
- znajomość sposobów budowania autorytetu szefa w zespole,
- umiejętność panowania nad emocjami i wpływania na emocje podwładnych,
- poznanie sposobów motywowania siebie i podwładnych,
- umiejętność zarządzania w sytuacjach konfliktowych.
Metody szkolenia
Praktyczne warsztaty na bazie doświadczeń zarówno początkujących jak i doświadczonych szefów zespołów.
Proponowane zajęcia odbywają się w postaci intensywnych warsztatów z wykorzystaniem zarówno formy zabawowej jak i typowej pracy opartej na analizie i syntezie sytuacji zawodowych kadry kierowniczej niższego i średniego szczebla. Uczestnicy zajęć na warsztatach otwartych od samego początku stanowią jedną grupę połączoną wspólnymi celami. Przez cały czas pracują w jednym lub kilku zespołach realizując zlecone przez prowadzących zadania. Każdy element ćwiczeń lub zabaw pokazuje w praktyczny sposób wyższość rozwiązań pracy zespołowej nad pracą grupy indywidualistów. Praktyczne doświadczenia wskazują na decydujące znaczenie tzw. liderów naturalnych w zespołach i roli zarządzania sytuacyjnego. To, co w życiu codziennym stanowiło dla wielu uczestników problem nie do rozwiązania staje się na zajęciach osiągalne, mierzalne i możliwe do realizacji bez negatywnych emocji i stresów. Zajęcia są prowadzone w taki sposób aby maksymalnie reagować na bieżące potrzeby uczestników. Realizujemy cele a nie programy czyli poprzez włączenie w aktywne działanie uzyskujemy nie tylko efekt zmiany postaw i zachowań ale poprzez trening utrwalamy również konkretne umiejętności.
- 70% warsztat / 30% wykład + prezentacja,
- dyskusja moderowana i burza mózgów,
- testy i ankiety psychologiczne z omówieniem wniosków dla poszczególnych uczestników!!!
- scenki rodzajowe – jak to jest w życiu zawodowym?
- studium przypadku – z instytucji zaczerpnięte,
- gry symulacyjne i fabularyzowane – czyli uczymy się poprzez zabawę i praktyczne działanie,
- praca w zespole i indywidualna na materiale szkoleniowym,
- praca z kamerą czyli obiektywna informacja zwrotna.
Program szkolenia
Dzień I
- Wprowadzenie do tematu, poznajmy się:
- menedżer w XXI wieku – sztuka widzenia biznesu,
- „Wybory samorządowe na stanowisko Burmistrza” – autoprezentacja,
- czym dla Ciebie jest Przywództwo?
- cechy przywódcy – nasz wzorzec szefa przywódcy,
- bank Postaw, Wiedzy i Umiejętności – na czym powinniśmy się skupić aby zostać przywódcą?
- „Historia kryminalna w odcinkach” – zadanie symulacyjne,
- dlaczego warto być przywódcą?
- Style zarządzania:
- zarządzać czy przewodzić? – autoanaliza,
- jakim jesteś liderem? – praca na materiale szkoleniowym – lider tradycyjny i lider kreatywny,
- SIATKA STYLÓW KIEROWANIA.
- „Najwyższa konstrukcja” – rola przywódcy – gra symulacyjna:
- kultura „bez winy” jako cel pracy Lidera,
- jak łamać stereotypy i z „Nie da się” przechodzić do postaw „Jak to zrobić?”
- naturalny przywódca – role zespołowe,
- sztuka udzielania informacji zwrotnej jako typowe narzędzie pracy lidera.
- Autorytet przywódcy:
- co to jest autorytet? – nasza definicja,
- funkcja, Charyzma, Doświadczenie – trzy obszary autorytetu,
- jak kierownik buduje lub niszczy swój autorytet ? – studia przypadków,
- „Test Millgrama, zabójcza lub twórcza siła autorytetu,
- jak budować autorytet poprzez prawidłową komunikację?
- Postawa i nastawienie – filary wizerunku przywódcy:
- gracz czy ofiara? – doświadczenie praktyczne,
- pro aktywność czy re aktywność czyli jak odróżniać strefy wpływu od strefy troski?
- zasada 90/10 w życiu przywódcy,
- współczynnik efektywności lidera – samoocena a realne wskaźniki miary.
- Kierownik – Przywódca kreatywny:
- z czego wynika kreatywność przywódcy?
- kreatywność zespołu a rola przywódcy,
- „Zadanie Einsteina” ćwiczenie zespołowe.
Dzień II
- Kierownik – Przywódca komunikatywny:
- jak z pośród kolegów i koleżanek awansować na przywódcę?
- „Okna Johary” – sprawdź w którym jesteś oknie?
- „Analiza transakcyjna” – jak komunikować się z podwładnymi i nie pozwolić na manipulację?
- komunikacja werbalna czy niewerbalna? – gra symulacyjna,
- „Parzydła i wabiki” – jak mówić i czego nie mówić zarządzając ludźmi.
- Najważniejsze umiejętności interpersonalne kierownika – lidera:
- aktywne słuchanie czyli jak słuchać i usłyszeć?
- parafraza oraz odzwierciedlanie i podsumowania – techniki aktywnego słuchania,
- jak przejąć inicjatywę w rozmowie czyli sztuka zadawania pytań,
- „Pojedynek na pytania”,
- „Historia pewnego osiołka”– sztuka słuchania i przekonywania – wnioski do dalszej pracy.
- Kierownik – Przywódca empatyczny czy asertywny?
- empatia szefa – nasz definicja,
- typowe zwroty i zachowania empatycznego przywódcy,
- kiedy należy być empatycznym?
- asertywność znaczy…? – nasza praktyczna definicja asertywności,
- test asertywności Killmana – autodiagnoza i wnioski na forum,
- asertywne techniki rozmowy z podwładnymi,
- „Kto wejdzie do bunkra?” – asertywne zadanie symulacyjne,
- asertywne techniki wpływu i obrony przed manipulacją.
- Jak motywować czyli groźba czy prośba?
- definicja motywacji,
- polska mapa motywacji – teoria czy praktyka?
- co motywuje szefa a co jego podwładnych?
- poznaj swoich ludzi – podstawy efektywnego motywowania,
- motywacja finansowa i społeczna,
- praktyczna lista kar i nagród,
- wybrane techniki wpływu a motywacja – trening zachowań szefa.
- Szkolenie i doskonalenie podwładnych – jako kluczowe elementy motywacji w pracy kierownika:
- „Sortownia drobnych elementów” – rola przywódcy – idea Kaizen w pracy zespołów,
- etapy rozwoju zespołu a style zarządzania,
- motywacja podwładnych poprzez rywalizacje i zaangażowanie,
- współuczestnictwo w zadaniach jako narzędzie motywacji,
- sukces – największy motywator w pracy przywódcy.
- Ustalanie celów i planowanie – kluczowa rola kierownika wizjonera:
- co dla Ciebie jest najważniejsze? – ustalanie celów indywidualnych,
- 6 czynników szczęścia wb B. Traicy – czyli jak być przywódcą pozytywnym?
- priorytety czyli… zajmuj się sprawami ważnymi zamiast pilnymi!
- matryca Eisenhowera – trening ustalania priorytetów,
- planowanie, czy to jest czas stracony?
- „Rekonstrukcja skomplikowanego obrazu” – zadanie symulacyjne – wnioski na forum.
- Delegowanie zadań i udzielanie informacji zwrotnej:
- jak delegować i motywować?
- 6 kroków w delegowaniu zadań,
- jak kontrolować i oceniać pracę?
- sztuka udzielania informacji zwrotnej,
- jak być konsekwentnym i wyciągać konsekwencje?
- z życia szefa zespołu – trening postaw i zachowań.
- Kierownik – Przywódca w obliczu konfliktów:
- „Ściana płaczu” – zadanie symulacyjne – jak budować zaufanie w pracy z zespołem?
- geneza konfliktów,
- sposoby zapobiegania konfliktom,
- rodzaje konfliktów,
- siedem metod rozwiązywania konfliktów,
- „Przykład pewnej brytyjskiej firmy” – jak skutecznie zniszczyć motywację i zaangażowanie do pracy podwładnych – studium przypadku,
- typowe konflikty w pracy szefa zespołu – z życia kierownika – jak dawać sobie radę?
- Podsumowanie i wnioski:
- analiza SWOT,
- ankieta oceny,
Metody szkolenia
Praktyczne warsztaty na bazie doświadczeń zarówno początkujących jak i doświadczonych szefów zespołów.
Proponowane zajęcia odbywają się w postaci intensywnych warsztatów z wykorzystaniem zarówno formy zabawowej jak i typowej pracy opartej na analizie i syntezie sytuacji zawodowych kadry kierowniczej niższego i średniego szczebla. Uczestnicy zajęć na warsztatach otwartych od samego początku stanowią jedną grupę połączoną wspólnymi celami. Przez cały czas pracują w jednym lub kilku zespołach realizując zlecone przez prowadzących zadania. Każdy element ćwiczeń lub zabaw pokazuje w praktyczny sposób wyższość rozwiązań pracy zespołowej nad pracą grupy indywidualistów. Praktyczne doświadczenia wskazują na decydujące znaczenie tzw. liderów naturalnych w zespołach i roli zarządzania sytuacyjnego. To, co w życiu codziennym stanowiło dla wielu uczestników problem nie do rozwiązania staje się na zajęciach osiągalne, mierzalne i możliwe do realizacji bez negatywnych emocji i stresów. Zajęcia są prowadzone w taki sposób aby maksymalnie reagować na bieżące potrzeby uczestników. Realizujemy cele a nie programy czyli poprzez włączenie w aktywne działanie uzyskujemy nie tylko efekt zmiany postaw i zachowań ale poprzez trening utrwalamy również konkretne umiejętności.
- 70% warsztat / 30% wykład + prezentacja,
- dyskusja moderowana i burza mózgów,
- testy i ankiety psychologiczne z omówieniem wniosków dla poszczególnych uczestników!!!
- scenki rodzajowe – jak to jest w życiu zawodowym?
- studium przypadku – z instytucji zaczerpnięte,
- gry symulacyjne i fabularyzowane – czyli uczymy się poprzez zabawę i praktyczne działanie,
- praca w zespole i indywidualna na materiale szkoleniowym,
- praca z kamerą czyli obiektywna informacja zwrotna.