Program szkolenia
I. Rodzaje możliwych stosunków prawnych między księgowym a
obsługiwanym klientem – co wybrać?
1. Umowa o pracę
2. Umowa zlecenie
3. Umowa cywilnoprawna w ramach działalności gospodarczej
II. Na co należy zwracać uwagę przy zawieraniu umów z klientami:
a) forma umowy
b) obowiązkowe elementy umowy
c) zasady ustalania wynagrodzeń
d) obowiązki księgowych
e) klauzule zabezpieczające interesy księgowych
f) zasady wypowiadania i rozwiązywania umów
g) pełnomocnictwa do umów
h) działanie bez umowy – ryzyka odpowiedzialności
III. Odpowiedzialność cywilna księgowego, w tym odpowiedzialność
odszkodowawcza
1. Rodzaje odpowiedzialności (kontraktowa, deliktowa, bezpodstawne wzbogacenie)
2. Szkoda i związek przyczynowo skutkowy jako przesłanki odpowiedzialności (czy
księgowy odpowiada za niezapłacony przez klienta podatek? Czy księgowy
odpowiada za powstałe odsetki?)
3. Wina księgowego jako przesłanka odpowiedzialności cywilnej (jak ją wykazać, na
czym polega?)
4. Bezprawne działanie księgowego (zasady naruszenia umów i odpowiedzialność z
tym związana)
5. Rodzaje szkód wyrządzanych przez księgowego na przykładach
6. Ubezpieczenia OC obowiązkowe i dobrowolne dla księgowego
7. Przedawnienie roszczeń cywilnoprawnych
8. Jak się bronić przed odpowiedzialnością odszkodowawczą
III. Odpowiedzialność pracownicza księgowego
1. Szkoda popełniona umyślnie i nieumyślnie – odmienne zasady odpowiedzialności
2. Tryb rozwiązania umowy z księgowym
3. Odpowiedzialność porządkowa
IV. Odpowiedzialność karna i karna skarbowa księgowego
1. Ustalenie osoby ponoszącej odpowiedzialność (kierownik jednostki – główny
księgowy – księgowy – czy klient?)
2. Najczęstsze przypadki odpowiedzialności karnej i karnej skarbowej księgowych