Wstęp do szkolenia
Szkolenie ma na celu wprowadzenie uczestników w nowe wymogi i zasady, które będą miały istotny wpływ na funkcjonowanie podmiotów leczniczych. Obecne zmiany ustawowe wprowadzają szereg obowiązkowych oraz dobrowolnych procesów regulujących jakość opieki zdrowotnej. Uwzględniają one m.in. autoryzację podmiotów, nowe wymogi dotyczące akredytacji, tworzenie rejestrów medycznych oraz monitorowanie zdarzeń niepożądanych.
Celem szkolenia jest nie tylko zaznajomienie uczestników z nowymi przepisami, ale również przekazanie wiedzy praktycznej na temat ich wdrażania. Wprowadzane regulacje kładą silny nacisk na wewnętrzne systemy zapewnienia jakości i bezpieczeństwa pacjentów, które będą stanowiły podstawę do oceny oraz autoryzacji podmiotów medycznych.
Uczestnicy dowiedzą się także o możliwościach akredytacji jako dobrowolnej ścieżce podnoszenia standardów opieki, co może pozytywnie wpływać na wizerunek placówek w oczach pacjentów i regulatorów.
Na szkoleniu zostaną omówione aktualne zagadnienia m.in.:
- Obowiązkowa procedura autoryzacji – zasady, obowiązki.
- Dobrowolna akredytacja – zasady, obowiązki, przygotowanie.
- Jak prawidłowo stworzyć wewnętrzny systemu zapewnienia jakości i bezpieczeństwa.
- Rejestry medyczne – zasady tworzenia i finansowania.
- Monitorowanie i analiza zdarzeń niepożądanych
- Najważniejsze zmiany innych przepisów – system świadczeń kompensacyjnych, pełnomocnik ds. praw pacjenta.
CEL SZKOLENIA
- Zapoznanie uczestników z nowymi wymaganiami wprowadzanymi przez ustawę.
- Przedstawienie terminów i kryteriów zmian dotyczących jakości w ochronie zdrowia.
- Poznanie minimalnych wymogów funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń z funduszy NFZ – autoryzacji oraz dobrowolności przystępowania do akredytacji.
- Poznanie zasad udzielania autoryzacji oraz akredytacji podmiotu leczniczego.
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA
- Efektywne i zgodne z prawem prowadzenie działań opartych na nowej ustawie.
- Pokazanie jasnych i przejrzystych przykładów uprawnień i obowiązków wewnętrznych jednostek organizacyjnych.
- Zdobycie wiedzy jak prawidłowo stworzyć i prowadzić wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem.
- Wskazówki jak przygotować placówkę do uzyskania akredytacji / autoryzacji.
- Poznanie zasad, procedur związanych z Funduszem Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych.
ADRESACI SZKOLENIA
- Pełnomocnicy ds. jakości
- Osoby pracujące w zespołach jakości, będące bezpośrednio odpowiedzialne za wprowadzanie zmian, pisanie procedur, instrukcji, realizację wskaźników jakości,
- Osoby odpowiedzialne za prowadzenie Planu Poprawy Jakości, monitorowanie wskaźników, zdarzeń niepożądanych
- Osoby zajmujące się jakością w jednostkach ochrony zdrowia
- Menedżerowie zespołów
- Kadra kierownicza
PROGRAM
Moduł I
- Prawne regulacje zarządzania jakością w ochronie zdrowia
- Autoryzacja
- Co to jest autoryzacja i jakie podmioty lecznicze pod nią podlegają
- Na jaki okres będzie wydawana autoryzacja
- Co to jest podmiot wnioskujący, wizyty autoryzacyjne
- Wnioski o autoryzację – treść wniosku, wydawanie lub odmowa wniosku, termin rozpatrzenia
- Wizyty autoryzacyjne – upoważniania, protokół z wizyty
- Co to jest autoryzacja warunkowa? Odwołania od odmowy
- Okres karencji w przypadku odmowy wydania autoryzacji lub cofnięcia autoryzacji
- „Wewnętrzny system” zarządzania jakością i bezpieczeństwem (WSZJ)
- Co kryje się pod pojęciem „wewnętrzny system”
- Obowiązek posiadania zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych
- Udowodnienie skuteczności sprawnego działania wewnętrznego systemu na podstawie wyników badań i opinii pacjentów
- Identyfikacja obszarów do poprawy jakości
- Kryteria oraz metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem
- Monitorowanie zdarzeń niepożądanych
- Obligatoryjne szkolenia
- ISO a WSZJ
- Jakość i bezpieczeństwo w ochronie zdrowia – wskaźniki jakościowe.
- zespół do opracowania rekomendacji w zakresie wskaźników jakości opieki zdrowotnej.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Szkolenie stacjonarne lub online.
- Czas trwania ~ 7 godzin lekcyjnych.
Moduł II
- Akredytacja
- Przeprowadzania procedury oceniającej podmiotu wnioskującego o akredytację
- Potwierdzenie przez podmiot prowadzący działalność leczniczą standardów akredytacyjnych
- Zasady wydawania akredytacji oraz okres, na który jest wydawana. Obowiązek informowania o wydaniu, cofnięciu lub odnowie udzielenia akredytacji
- Standardy akredytacyjne – podział względem rodzaju działalności, zakresu świadczeń
- Wymogi spełnienia standardu akredytacyjnego – opisy wymagań, sposób oceny skali punktowej oraz przypisanej wagi. Minimalne warunki udzielania akredytacji.
- Wymóg spełniania obligatoryjnych standardów – a warunek udzielenia akredytacji.
- Standardy, które mogą być wyłączone z oceny.
- System monitorowania Wnioski o Udzielenie Akredytacji.
- Wybór i uprawniania wizytatora.
- Raport z wizyty, udzielenia lub odmowa udzielenia akredytacji. Możliwości odwołania do Rady Akredytacyjnej.
- Rada Akredytacyjna i wizytatorzy
- Zadania, powołania członków, skład, kadencja Rady Akredytacyjnej.
- Kto może zostać wizytatorem – postępowanie kwalifikacyjne, wymogi egzaminacyjne, przebieg naboru.
- Rejestry medyczne
- Rejestr medyczne w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
- Zdarzenia medyczne i system kompensacyjny
- Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw.
- Fundusz kompensacyjny zdarzeń medycznych.
- Podsumowanie szkolenia. Pytania uczestników – sesja Q&A
WYKŁADOWCA
Doktor nauk o zdrowiu, absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, ukończyła także szkoły podyplomowe: Jakość w ochronie zdrowia, Zarządzanie w podmiotach leczniczych w dobie przekształceń własnościowych , Psychologia Zarządzania Personelem czy Kontroler wewnętrzny.
Przez 20 lat związana ze służbą zdrowia, była m.in. menadżerem odpowiedzialnym za Dział Jakości w prywatnym szpitalu, posiadającym od 2022 roku najwyższy i jedyny tak wysoki wynik akredytacyjny w Polsce (96%). Jest audytorem zewnętrznym systemu zarządzania jakością ISO 9001.
Od 15 lat wykorzystuje swoją wiedzę i praktyczne doświadczenie, prowadząc szkolenia. Jest wykładowcą studiów magisterskich, podyplomowych oraz MBA w ochronie zdrowie.
CENA SZKOLENIA OTWARTEGO: 800,00 pln dzień szkoleniowy 1490,00 pln netto + 23% Vat dwa dni szkoleniowe SZKOLENIE ZAMKNIĘTE: cena do uzgodnienia CENA SZKOLENIA ONLINE: 990,00 pln netto + 23% Vat | CENA ZAWIERA Szkolenie stacjonarne: * Prowadzenie szkolenia * Sala szkoleniowa * Materiały szkoleniowe * Catering (lunch i przerwy kawowe) * Certyfikat uczestnictwa Online: prowadzenie, mat szkoleniowe PDF, certyfikaty |
---|