Aby ukarać mnie za moją pogardę dla autorytetów, Los sprawił, że sam stałem się autorytetem.
Autor: Albert Einstein
Największym wyzwaniem dla kadry managerskiej niższego i średniego szczebla jest dzisiaj utrzymanie lojalności i zaangażowania podwładnych. Na tzw „Rynku pracownika” podwładni często przyjmują postawy roszczeniowe, epatują coraz mniejszym zaangażowaniem i odpowiedzialnością za efektywność pracy własnej i zespołu. Podwyżka wynagrodzenia staje się typowym narzędziarzem wpływu i manipulacji a nawet szantażu wobec przełożonych i firmy.
Zarządzanie zespołem produkcyjnym
Dzień I 9.00 – 16.00
Powitanie, przedstawienie uczestników, zasady i cele szkolenia, oczekiwania.
- Wprowadzenie do tematu
- Kierowanie zespołem produkcyjnym specyfika pracy mistrza, brygadzisty, lidera na rynku pracownika…
- Wspólnota celów firmy, kadry kierowniczej i pracowników – fikcja czy realia?
- Jak efektywnie zarządzać ludźmi gdy rynek pracy kusi atrakcyjnymi ofertami?
- Teorie zarządzania w praktyce managerów 2018 roku – analiza sytuacji w Twojej firmie, w Twoim obszarze.
Style zarządzania na produkcji a postawy roszczeniowe podwładnych
- Style zarządzania teoria
- Mój styl zarządzania – Test psychologiczny i ocena innych
- Styl zarządzania a poziom rozwoju (dojrzałości) zespołu
- Jaki styl zarządzania przyjmować w konkretnych sytuacjach na produkcji – warsztaty
Rola lidera – szefa zespołu produkcyjnego
- Kim jest lider – mistrz, brygadzista?
- Zadania lidera w pracy z tzw. Trudnymi podwładnymi
- Motywowanie do działania
- Co może lider?
Autorytet mistrza, brygadzisty, lidera..
- Źródła siły lidera
- Jak nie dać sobie obniżyć poziom autorytetu?
- Co po spotkaniu?
- Jak być konsekwentnym i wymagać konsekwencji od innych pracowników?
- Jak lider buduje i niszczy swój autorytet na produkcji?
Sztuka efektywnej komunikacji z roszczeniowymi podwładnymi
- Filary komunikatywnego lidera
- Test komunikacji lidera – sprawdź w którym kierunku podążasz?
- Najważniejsze umiejętności interpersonalne lidera
- Techniki i metody wpływu w pracy z ludźmi
- Przykłady z życia wzięte – praca na materiale szkoleniowym
- Komunikacja w praktyce – gra symulacyjna „Fabryka życzeń”
Role zespołowe czyli nie wszyscy pracują tak samo ale….?
- Role zespołowe wg. Belbina – test
- Jak przydzielać zadania z uwzględnieniem roli?
- Jak korzystać z pomocy podwodnych z dużym autorytetem
Dzień II 8.00 – 16.00
Delegowanie zadań jako narzędzie motywacji lub demotywacji w zespole produkcyjnym.
- Co to jest delegowanie zadań?
- Strefy delegowania zadań
- Kiedy i jak delegować zadania?
- Krótkie polecenie czy dłuższa rozmowa?
- Osiem kroków w delegowaniu zadań i kompetencji
- Osiem kroków w przekazywaniu informacji zwrotnej
- Osiem błędów w delegowaniu zadań
Monitoring i Ocena pracy na produkcji
- System Okresowej Oceny Pracy – zmora czy efektywne narzędzie kierowania zespołem?
- Rozmowa oceniająca jako kluczowy element kierowania zespołem
- Monitoring działań
- Pochwała i reprymenda
- Konsekwencja w działaniu.
- Sztuka stawiania granic i egzekwowania konsekwencji
Kontrola pracy czyli ufaj i kontroluj!
- Rola kontroli w kierowaniu zespołem
- Jak i kiedy kontrolować?
- Informacja zwrotna – konstruktywna kanapka krytyki
- Studium przypadku
Konflikt na produkcji
- Konflikt jako droga ku lepszemu?
- Etapy rozwoju konfliktu
- Analiza problemu
- Typowe narzędzia do rozwiązywania problemów na produkcji
- Rozmowa coachingowa
- 6 kroków wg Gordona
- 4 kroki wg TWI
Trudny pracownik? czy może…. Zbyt uległy lider?
- Asertywność i empatia w pracy lidera zespołu produkcyjnego
- Powody trudnych zachowań pracowników
- Techniki psychologicznej perswazji i wpływu w praktytce
- Z życia na produkcji – przeżyjmy to jeszcze raz – scenki sytuacyjne (praca z kamerą).
Podsumowanie szkolenia i… co dalej?
- Mini analiza SWOT
- Nad czym powinnismy dalej pracować?
- Samokontrola i automotywacja – jak to wdrożyć?
METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW:
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
- Gry symulacyjne i fabularyzowane
- Studium przypadku
- Scenki sytuacyjne
- Testy i ankiety psychologiczne
- Prezentacja MM
- Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
- Praca na materiale szkoleniowym
- Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności.
WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE:
Trener, Konsultant, Coach wspierający procesy wdrażania koncepcji LEAN Manufacturing w firmach produkcyjnych, a także rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej średniego i niższego szczebla oraz umiejętności osobistych pracowników w środowisku LEAN. Posiada 17 letnie doświadczenie trenerskie, a od 10 lat jego aktywność koncentruje się na szkoleniach skierowanych do firm produkcyjnych. Jest audytorem w projektach rozwojowych na etapie wdrożeń kontroli i oceny.
Wypracował autorskie rozwiązania i opracował szkolenia mające na celu podniesienie standardów komunikacji w środowisku produkcyjnym, wzrost efektywności zarządzania zespołami dla kierowników, brygadzistów, liderów, mistrzów.