„Zarządzanie konfliktem w środowisku produkcyjnym"
Uczestnikami warsztatu są mistrzowie, brygadziści i liderzy produkcji.
Doświadczenie uczestników: w zależności od potrzeb szkolenie profilujemy pod konkretne grupy od początkujących liderów do doświadczonych mistrzów.
Problemy, z którymi spotykają się uczestnicy:
– nie umieją poradzić sobie z trudnymi pracownikami
– nie precyzyjnie przekazują informację pracownikom co rodzi konfabulacje i sytuacje konfliktowe
– mają problemy z pracownikami/ którzy są niezaangażowani, brakuje im motywacji i dodatkowo czują się bezkarni.
– działają w myśl zasady „co mi zrobisz, jak nie masz nikogo chętnego na moje miejsce”
Cele szkolenia:
– Poprawienie komunikacji na płaszczyźnie mistrz, brygadzista, lider – pracownik
– nauczenie skutecznego i jasnego przekazywanie informacji pracownikom
– wczesne wykrywanie konfliktów przez uczestników
– nabycie umiejętności i poznanie praktycznych narzędzi pozwalających zarządzać konfliktem
– nabycie wiedzy jak unikać napięć i nieporozumień aby nie kończyły się w gabinecie dyrektora
– dowiedzieć się jak kierować konfliktem aby mieć go pod kontrolą
Proponowany zakres warsztatów:
Szkolenie uczy efektywnego zarządzania pracownikami produkcyjnymi, pokazuje jak zbudować skuteczny zespół i rozwiązywać konflikty na bazie autorytetu Mistrza, Brygadzisty i Lidera:
- Zapoznaje z technikami budowania autorytetu Lidera w zespole.
- Podnosi świadomość mistrzów produkcji w zakresie znaczenia ich pracy i zarządzania konfliktami w firmie.
- Uczy jak motywować i kontrolować pracowników, a także pokazuje sposoby skutecznego komunikowania się z pracownikami w sytuacjach kryzysowych, konfliktowych…
- Zwraca uwagę na rolę informacji zwrotnej w procesie zarządzania.
- Doskonali umiejętności prawidłowego definiowania celów, podejmowania decyzji, delegowania obowiązków a następnie egzekwowania ich wykonania.
- Wskazuje jak rozwiązywać konflikty i jak podnieść efektywność pracy zespołu.
Korzyści dla uczestników
- uświadomienie sobie mocnych i słabych stron jako Mistrza – lidera zespołu,
- rozwój umiejętności kierowania zespołem w sytuacjach konfliktowych,
- wzrost efektywności pracy drogą polepszenia komunikacji,
- wzmocnienie skutecznego motywowania podwładnych,
- podniesienie umiejętności delegowania zadań,
- poznanie sztuki budowania i rozwijania zespołu,
- pobudzenie do rozwoju najważniejszych kompetencji zawodowych,
- poznanie metod i technik przekazywania informacji zwrotnej podwładnym.
Program szkolenia
Dzień I 8.00 – 16.00
- Wstęp:
- przedstawienie się prowadzących oraz uczestników,
- sprawy organizacyjne, przedstawienie programu i zasad wspólnej współpracy
- Rola i zadania Mistrza/B/L w zespole produkcyjnym – wprowadzenie:
- diagnoza osobistego potencjału w kierowaniu zespołem – Analiza SWOT,
- podstawowe i rozszerzone umiejętności Mistrza/B/L w zakresie kierowania zespołem.
- Konflikt – znaczenie pozytywne i negatywne w firmie produkcyjnej
- Konflikt czyli…? nasza definicja
- Pozytywne aspekty sytuacji konfliktowych w pracy
- Negatywne skutki konfliktów
- Najtrudniejsze sytuacje i problemy – czyli nad czym powinniśmy pracować
- Kreatywność mistrza/b/l – jak budować autorytet i wykorzystać pomysły na etapie rozwiązywania i zapobiegania konfliktom
- Poziom kreatywność i – sprawdzian
- Jak rozwijać kreatywność – ćwiczenia
- gra wprowadzająca w tematykę konfliktu i kreatywności –„ Most”
- Co dzieli i co łączy Mistrzów i pracowników w pracy
- Metody budowania autorytetu w zespole:
- podstawowe czynniki budujące autorytet,
- autorytet funkcji, wiedzy i osobowości.
- Test Johary – umiejętności komunikacyjne i pozycja Mistrza/B/L w zespole
- Autorefleksja – podstawą dalszego rozwoju Mistrza
- Wnioski do dalszej pracy
- Skuteczna komunikacja jako podstawowe narzędzie kierowania i zapobiegania konfliktom:
- Postawa i nastawienie – filary efektywności zawodowej Mistrza
- Gracz czy ofiara? – doświadczenie i wnioski na forum
- Postawa reaktywna czy proaktywna?
- Strefy wpływu wg Coweya
- Znaczenie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w zarządzaniu konfliktem
- Precyzja komunikacji werbalnej
- 6 kluczowych pytań wg Cycero
- Skomplikowana konstrukcja – ćwiczenie komunikacyjne w podzespołach
- Wpływ komunikacji niewerbalnej na znaczenie komunikatu
- Doświadczenie Millgrama – wnioski do dalszej pracy
Dzień II 8.00 – 16.00
- Asertywność i empatia Mistrza w sytuacjach konfliktowych
- Czym jest empatia?
- Typowe techniki oparte na empatii
- Miękkie serce i twardy… czyli jak być empatycznym i asertywnym Mistrzem
- Techniki asertywnego NIE
- Ćwiczenia Aikido na forum
- Narzędzia skutecznej komunikacji interpersonalnej w sytuacjach konfliktowych,
- Umiejętność aktywnego słuchania w kierowaniu zespołem
- Sztuka zadawania pytań
- KKK Konstruktywna Kanapka Krytyki
- Komunikat „JA” i „TY”
- Parafraza,
- FUKO
- Stawianie granic
- Wybrane techniki negocjacyjne
- Style zarzadzania zależne od…?
- style kierowania zespołem i grupą
- Test na styl indywidualny
- Jaki styl przyjmować w sytuacjach konfliktowych
- Delegowanie i zadań i udzielanie informacji zwrotnej
- Co to znaczy delegować?
- Przykłady delegowania zadań i uprawnień
- Jak udzielać feedback?
- Ćwiczenia na forum
- Rozwiązywanie konfliktów w środowisku produkcyjnym – normy firmowe :
- Geneza sytuacji konfliktowych
- Rodzaje konfliktów
- Metody rozwiązywani konfliktów – jak budować normy w firmie
- 6 kroków Gordona
- Rozwiązywanie konfliktów wg zasad TWI
- Jak skutecznie zapobiegać
- test – diagnoza umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Trudny podwładny w firmie czyli…?
- Typologia zachowań podwładnych
- Głowna zasada jak podejść do problemu
- „wczoraj kolega dziś szef”,
- Techniki przyjmowania obiekcji zastrzeżeń
- Ćwiczenia praktyczne – czyli przykłady z życia w firmie
- Brak przestrzegania zasad BHP
- Praca niezgodna ze standardami
- Łamanie dyscypliny (przerwy, papierosy, samowolne wyjścia i rozmowy,..)
- Podważanie autorytetu Mistrza (lekceważenie, odmowa pracy na stanowisku, brak zaangażowani i pomocy w rozwiązywaniu problemów…)
- Konflikty pomiędzy pracownikami – Dlaczego Ja? Dlaczego z Nim?
- Brak zaangażowania w akcje Kaizen, brak komunikacji pomiędzy zmianami, pomiędzy działami
- Pomijanie drogi służbowej – „donoszenie”
- Brak wsparcie ze strony kierownictwa
- Inne wg uczestników
- Podsumowani i wnioski do dalszej pracy
- Zadania po szkoleniu
- Ankiety i certyfikaty