„Jak budować autorytet mistrza, brygadzisty – lidera obszaru”
Warsztaty dla mistrzów, brygadzistów, liderów w firmie produkcyjnej
Brygadzista rzadko kiedy od razu zaczyna efektywnie kierować zespołem. Zwykle na początku przeszkadza mu w tym brak doświadczenia i umiejętności w pracy z podwładnymi. Satysfakcja i radość po otrzymaniu awansu na stanowisko brygadzisty mogą zostać zmącone przez dawkę stresu wynikającego z obawy przed nowymi obowiązkami, wśród nich – zarządzanie zespołem kolegów i koleżanek. Podobnie może stać się, gdy wchodzimy jako zarządzający do zupełnie nowego zespołu: ludzi, którzy znają się i pracują razem od lat. Aby nowe zależności czy praca stały się źródłem satysfakcji (nie frustracji), warto zastanowić się nad zbudowaniem odpowiedniej relacji z podwładnymi. Relacji opartej na autorytecie – formalnym i nieformalnym.
„Jeśli Twoi ludzie przestali do Ciebie przychodzić, to jest źle. Bo albo się Ciebie boją, albo uważają, że to strata czasu.”
Colin Powell
Cele:
Celem jest nauczenie uczestników przejmowania silnego i skutecznego wpływu nad podwładnymi i współpracownikami, w procesie tworzenia wizerunku brygadzisty z autorytetem. Uczestnicy nauczą się jak być brygadzistą – liderem z krwi i kości, a nie osobą wydającą „rozkazy i rozporządzenia”. Cel osiągniemy poprzez szereg ćwiczeń, rozwijających i wzmacniających te cechy osobowości, które związane są z przywództwem i budowaniem postawy liderskiej brygadzistów.
Cele szczegółowe:
Poprzez uczestnictwo w szkoleniu uczestnicy rozwiną następujące umiejętności i odniosą następujące korzyści.
- Doskonalenie umiejętności budowania autorytetu w relacjach z podwładnymi, zwłaszcza gdy ze współpracownika stajemy się przełożonym,
- Budowanie pozycji lidera, który narażony jest na postawy zazdrości i zawiści ze strony współpracowników
- Rozwinięcie umiejętności skutecznego porozumiewania się i wpływania na podwładnych, szczególnie w przypadku konieczności przekazania codziennej krytyki lub pochwały
- Doskonalenie umiejętności bieżącego wydawania poleceń, delegowania i asertywnego reagowania w przypadku odmowy i obiekcji
- Zdiagnozowanie własnego stylu kierowania i rozwinięcie umiejętności stosowania wszystkich pozostałych stylów oraz dostosowywania ich do sytuacji i stopnia dojrzałości pracowników
- Poznanie schematów prowadzenia rozmów z pracownikami opartych na praktycznych narzędziach i technikach
W szkoleniu zastosowane zostaną metody aktywizujące uczestników:
- Gry i zadania symulacyjne oraz..
- Uczestnicy wspólnie wypracują oraz otrzymają drukowane narzędzia do pracy w postaci NIEZBEDNIKI BRYGADZISTY oraz MANUALE ( DO POWIESZENIA W OBSZARACH, SCHOWANIA „POD REKĄ” itd.)
- Uczestnicy otrzymają zadania przed i po szkoleniowe
- Realizacja warsztatów odbywa się zgodnie z podziałem na: cześć warsztatowa (ćwiczenia, zadania, gry itd..) 70%, cześć teoretyczna (mini prezentacja PP. Dyskusja moderowana, wymiana doświadczeń) 30%.
Czas trwania: 16 godzin dydaktycznych – 2 dni (8.00 – 16.00 z przerwami)
Program szkolenia
Dzień I 8.00 – 16.00
„Mistrz, Brygadzista z autorytetem”
Zadanie przed szkoleniowe – artykuł „Przywództwo w zarzadzaniu” – do przeczytania przed szkoleniem, należy udzielić odpowiedzi na zawarte tam pytania.
- Wprowadzenie – poznajmy się, cele szkolenia i zasady realizacji
- Test rewolwerowca – wnioski do dalszej pracy
- Specyfika zespołu produkcyjnego
- Cele do realizacji – role brygadzistów – zadania (praca na FCH)
- Najtrudniejsze elementy pracy brygadzistów – czyli nad czym powinniśmy dalej pracować?
- Dlaczego warto budować swój autorytet?
- Autorytet w świetle psychologii poznawczej, osobowości i społecznej:
- rodzaje zachowań, postaw i sposobów komunikacji budujących aurę osoby z autorytetem.
- Kluczowe umiejętności niezbędne w budowaniu postawy osoby z autorytetem:
- Postawa wiedza czy umiejętności?
- zjednywanie ludzi, czyli jak budować relacje
- sztuka wywierania wpływu, jako elementy kreowania wizerunku.
- Jakie cechy osobowości i temperamentu sprawiają, że ludzie postrzegają daną osobę, jako autorytet?
- od czego zależy autorytet?
- typy liderów i autorytetów,
- wartości, przekonania charakterystyczne dla liderów i osób z autorytetem.
- Wizerunek autorytetu:
- Konstrukcja z papieru A4 – zadanie symulacyjne
- pewność siebie i poczucie własnej wartości,
- charyzma – czy można się tego nauczyć?
- umiejętność wywierania wpływu i przekonywania do własnych poglądów.
- pokora, opanowanie, pogoda ducha, czyli emocje i nastawienie u liderów i osób z autorytetem.
- Komunikacja mistrz, brygadzista – podwładni
- Poznanie własnego stylu komunikowania się z innymi.
- Określenie metod efektywniejszej komunikacji z innymi -zasady komunikacji w grupie
- style kierowania a reakcje zespołu
- bariery i zakłócenia
- Test JOHARY – doskonalenie komunikacji w zespole – autodiagnoza
- Kluczowe umiejętności interpersonalne mistrzów, brygadzistów, liderów.
- Postawa i nastawienie – „Doświadczenie z długopisem – czyli Gracz czy Ofiara”
- Komunikacja werbalna czy niewerbalna – Zadanie symulacyjne: „Konstrukcja kosmicznej maszyny” – wnioski do dalszej pracy brygadzistów
- „Słuchać i usłyszeć podwładnych” – ćwiczenia z aktywnego słuchania
- Jak pytać i przewodzić w zespole podwładnych – ćwiczenia
- Inteligencja emocjonalna mistrza, brygadzisty
- Nasza definicja
- Zrozumieć swoje emocje i emocje innych ludzi
- Test Inteligencji Emocjonalnej – doświadczenie i wnioski na forum do dalszej pracy
Dzień II 8.00 – 16.00
„ Zarządzać czy przewodzić zespołem produkcyjnym” – teoria i praktyka
- Zarządzać czy przewodzić – jaka to różnica?
- „Most Leonarda” – zadanie zespołowe – rola przywódcy, praca zespołowa, style zarządzania… wnioski do dalszej pracy na forum
- „Jaki styl preferujesz?” – zadanie indywidualne – wnioski na forum
- rodzaje stylów kierowania – czym różni się zarządzanie od przywództwa? – wnioski na FCH
- analiza własnego stylu kierowania – Test Blancharda
- orientacja na zadania i orientacja na ludzi
- dopasowanie stylu kierowania do sytuacji w obszarze
- Delegowanie zadań i kontrola realizacji – kluczowe role brygadzisty
- zakres delegowania zadań
- sposób delegowania – praca na materiale ( niezbędniki brygadzisty)
- kontrola i egzekwowanie wykonania (niezbędniki brygadzisty)
- korzyści i zagrożenia w delegowaniu
- przykłady z naszego obszaru – ćwiczenia w podgrupach ( z wykorzystaniem niezbędników)
- Trudny podwładny czy… nieudolny brygadzista?
- Inteligencja społeczna czyli? – „Balon i bambuko” – zadanie symulacyjne
- Trudny podwładny – czyli?
- Geneza trudnych zachowań czyli dlaczego podwładny zachowuje się nie tak jak oczekuje tego przełożony – brygadzista (firma)
- Podstawowe zasady zapobiegania konfliktom w obszarze pracy
- 6 kroków wg Gordona – (Niezbędnik brygadzisty)
- Studium przypadku –„ Konflikt w dziale lakierni” – praca na materiale szkoleniowym
- Wybrane techniki wpływu i obrona przed manipulacją
- Czym jest sztuka perswazji i przekonywania a co to znaczy manipulować podwładnymi
- Jak nie dać manipulować sobą – obrona brygadzisty przed „cwanym” podwładnym i/lub szefem
- Techniki wpływu – praca na materiale szkoleniowym (Manual – materiał do wykorzystania przez brygadzistów w ich obszarach pracy)
- „Przeżyjmy to razem” – scenki sytuacyjne – ćwiczenia na forum
- Dlaczego JA?
- Niech to zrobi druga zmiana
- To jest bez sensu
- Jesteś brygadzista to się martw
- To nie moja wina, nie nasza wina..
- Praca poza standardem
- Nieprzestrzeganie zasad i regulaminów – brak dyscypliny
- Nieterminowość zadań, spóźnienia i wyjścia na przerwy..
- Braki i odpady – a co nas to obchodzi, ja robię swoje dobrze!
- Podważanie autorytetu brygadzisty i kierownictwa..
- Zapomniał wól jak cielęciem był..
- Przecież jesteś naszym kumplem..
- Odmowa wykonania zadania
- Itd…
- Konstruktywna propozycja zmian – czyli nasz wkład w doskonalenie i rozwój firmy
- „Ishikawa – Rybia ość” – obszary do doskonalenia w firmie
- Nad czym powinniśmy wszyscy pracować – Indywidualna Analiza SWOT – zadanie po szkoleniowe
- Podsumowanie i wnioski
- Ankieta oceny i certyfikaty uczestnictwa