Oto lista najczęściej oczekiwanych i poszukiwanych szkoleń dla produkcji, na które zapraszamy wszystkich zainteresownych:
1. Lean Manufacturing – podstawy i wdrażanie usprawnień
Uczy, jak eliminować marnotrawstwo, skracać czas cyklu i wdrażać ciągłe doskonalenie w procesach produkcyjnych.
Cel szkolenia:
Zwiększenie świadomości i umiejętności w zakresie identyfikowania strat oraz wprowadzania usprawnień zgodnych z filozofią Lean.
Korzyści dla uczestników:
- poznają podstawowe pojęcia Lean (muda, kaizen, wartość dodana)
- nauczą się rozpoznawać i eliminować marnotrawstwo
- będą potrafili inicjować usprawnienia w swoim obszarze pracy
- poczują większą odpowiedzialność za efektywność procesów
Forma pracy:
Ćwiczenia zespołowe, analizy przypadków, mini-symulacje procesu, dyskusje, burze mózgów.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Wprowadzenie do Lean – skąd pochodzi i dlaczego działa
- Wartość z punktu widzenia klienta – mapa strumienia wartości (VSM)
- Siedem rodzajów marnotrawstwa – przykłady z produkcji
- 5 podstawowych zasad Lean
- Ćwiczenie: rozpoznaj marnotrawstwo w typowej sytuacji z hali produkcyjnej
Dzień 2:
- Standaryzacja pracy – jak ją tworzyć i wdrażać
- Kaizen – małe kroki do dużej zmiany
- Wizualne zarządzanie i tablice produkcyjne
- Ćwiczenie zespołowe: propozycje usprawnień w realnych obszarach pracy
- Plan działania – co możemy wdrożyć od jutra
2. 5S – organizacja miejsca pracy
Szkolenie wprowadza do kultury porządku, standaryzacji i systematycznego doskonalenia na stanowiskach pracy.
Cel szkolenia:
Wprowadzenie zasad systemu 5S i pokazanie, jak wpływają one na efektywność, bezpieczeństwo i jakość pracy.
Korzyści dla uczestników:
- nauczą się krok po kroku wdrażać zasady 5S
- zrozumieją związek między porządkiem a jakością i bezpieczeństwem
- będą potrafili prowadzić przeglądy 5S i angażować w to zespół
Forma pracy:
Ćwiczenia praktyczne, zdjęcia „przed i po”, analiza stanowisk pracy, checklisty 5S.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Wprowadzenie do 5S – geneza i korzyści
- Selekcja (Sort) – eliminacja zbędnych rzeczy
- Systematyka (Set in order) – wszystko ma swoje miejsce
- Ćwiczenia: zdjęcia stanowisk – co należy poprawić?
Dzień 2:
- Sprzątanie (Shine) – nie tylko czystość, ale i kontrola stanu maszyn
- Standaryzacja (Standardize) – procedury, checklisty
- Samodyscyplina (Sustain) – jak utrzymać 5S i nie wrócić do starych nawyków
- Projekt wdrożenia 5S w moim miejscu pracy – praca w zespołach
3. TPM – Total Productive Maintenance
Pracownicy uczą się, jak dbać o stan techniczny maszyn i unikać awarii oraz przestojów produkcyjnych.
Cel szkolenia:
Zwiększenie zaangażowania pracowników w utrzymanie dobrego stanu technicznego maszyn i zapobieganie awariom poprzez wprowadzenie zasad TPM.
Korzyści dla uczestników:
- zrozumieją swoją rolę w utrzymaniu ciągłości i sprawności pracy maszyn
- poznają zasady codziennej kontroli i pielęgnacji maszyn
- nauczą się, jak rozpoznawać symptomy usterek i właściwie reagować
- poczują większą odpowiedzialność za efektywność i bezpieczeństwo pracy
Forma pracy:
Ćwiczenia praktyczne (na przykładach), analiza awarii, checklisty TPM, mini-symulacje zespołowe.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Czym jest TPM – historia, cele, 8 filarów systemu
- Rola operatora w codziennym utrzymaniu ruchu
- Podstawy autonomicznego utrzymania maszyn (autonomous maintenance)
- Ćwiczenie: co możesz zrobić sam, zanim wezwiesz serwis?
- Typowe przyczyny awarii i sposoby ich zapobiegania
Dzień 2:
- Standaryzacja przeglądów i checklisty TPM
- Reagowanie na symptomy usterek – case study
- 5S w kontekście TPM – czystość i kontrola wizualna
- Warsztat zespołowy: mapa potencjalnych awarii w moim obszarze
- Plan działań: co możemy wdrożyć w naszym dziale już teraz
4. Zarządzanie zespołem na produkcji (dla mistrzów, liderów, brygadzistów)
Rozwija umiejętności przywódcze, motywowanie zespołu, rozwiązywanie konfliktów i organizowanie pracy zmianowej.
Cel szkolenia:
Rozwój umiejętności przywódczych, organizacyjnych i komunikacyjnych liderów produkcji.
Korzyści dla uczestników:
- będą lepiej planować pracę i delegować zadania
- nauczą się motywować zespół i rozwiązywać trudne sytuacje
- rozwiną umiejętność dawania informacji zwrotnej
Forma pracy:
Warsztaty, odgrywanie scenek, analiza przypadków z życia produkcji, burze mózgów.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Rola lidera w środowisku produkcyjnym – nie tylko kontrola
- Planowanie pracy i organizacja zmiany
- Delegowanie zadań – jak robić to skutecznie
- Ćwiczenia: planowanie dnia pracy lidera
Dzień 2:
- Motywowanie zespołu – codzienna praca nad zaangażowaniem
- Informacja zwrotna – jak rozmawiać z zespołem
- Konflikty i napięcia – jak je rozbrajać zanim urosną
- Case study: trudna rozmowa z pracownikiem
5. Komunikacja i współpraca na produkcji
Szkolenie poprawia przepływ informacji, współodpowiedzialność w zespole i skuteczne rozwiązywanie problemów.
Cel szkolenia:
Rozwój umiejętności skutecznej komunikacji i współpracy w zespołach produkcyjnych, także między zmianami i działami.
Korzyści dla uczestników:
- nauczą się jasno wyrażać potrzeby i oczekiwania
- zyskają narzędzia do rozwiązywania nieporozumień w pracy
- będą potrafili skutecznie komunikować się w zespole i między działami
- poprawi się płynność przekazywania informacji i współodpowiedzialność
Forma pracy:
Ćwiczenia w grupach, scenki sytuacyjne, analiza komunikatów, zadania zespołowe.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Komunikacja w środowisku produkcyjnym – kluczowe wyzwania
- Bariery komunikacyjne – co przeszkadza w zrozumieniu
- Komunikat jasny, konkretny, bez napięcia
- Ćwiczenia: jak powiedzieć to samo lepiej?
Dzień 2:
- Współpraca – co oznacza „granie do jednej bramki”?
- Przekazywanie zmian, błędów, informacji między zmianami i działami
- Radzenie sobie z konfliktami i różnicami zdań
- Warsztat zespołowy: co możemy usprawnić w naszej komunikacji od jutra
6. Asertywność i radzenie sobie z presją
Pomaga budować pewność siebie, stawiać granice i zachować spokój w sytuacjach napięcia i konfliktu.
Cel szkolenia:
Wzmocnienie umiejętności asertywnego komunikowania się i zachowania spokoju w trudnych sytuacjach w pracy produkcyjnej.
Korzyści dla uczestników:
- nauczą się mówić „nie” w sposób spokojny i konstruktywny
- rozpoznają swoje reakcje na stres i poznają sposoby ich kontroli
- będą lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych i napięciowych
Forma pracy:
Ćwiczenia w parach, scenki z codziennych sytuacji, dyskusje grupowe, proste techniki oddechowe.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Czym jest asertywność? – granica między uległością a agresją
- Prawa osobiste – mam prawo odmówić, prosić, nie wiedzieć
- Techniki asertywnej komunikacji (zdarta płyta, komunikat JA)
- Ćwiczenia: jak odmówić koledze, przełożonemu, brygadziście
Dzień 2:
- Presja i stres w pracy – co nas uruchamia, jak reagujemy
- Strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami i napięciem
- Asertywność w konfliktach i nieporozumieniach zespołowych
- Ćwiczenia: trudna rozmowa z pracownikiem/liderem/kontrolerem jakości
7. Zarządzanie zmianą – jak radzić sobie z nowościami w procesie i organizacji pracy
Szkolenie wspiera w budowaniu postawy otwartości na zmiany oraz wzmacnianiu adaptacyjności pracowników.
Cel szkolenia:
Pomoc pracownikom produkcji w adaptacji do zmian oraz kształtowanie postawy aktywnej wobec nowości w pracy.
Korzyści dla uczestników:
- lepiej zrozumieją, skąd biorą się zmiany i po co są wprowadzane
- nauczą się reagować konstruktywnie i z otwartością
- rozwiną umiejętność rozmawiania o potrzebach i wątpliwościach
Forma pracy:
Ćwiczenia z emocjami, rozmowy w kręgu, przykłady zmian z zakładu pracy, mini-symulacje.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Dlaczego zmiany są konieczne – świat produkcji się zmienia
- Emocje wobec zmian – strach, złość, niepewność
- Ćwiczenia: co czułem, gdy ostatnio coś się zmieniało?
- Wpływ pracownika na proces zmiany – nie jesteś biernym wykonawcą
Dzień 2:
- Etapy adaptacji – jak przejść od oporu do akceptacji
- Komunikacja w zmianie – jak rozmawiać z zespołem, liderem
- Wspólne szukanie korzyści i sensu zmiany
- Warsztat: czego potrzebujemy, żeby zmiana miała sens i była skuteczna
8. Bezpieczeństwo pracy i budowanie kultury BHP
Przypomina i utrwala zasady bezpiecznej pracy oraz uczy, jak promować odpowiedzialność za bezpieczeństwo w zespole.
Cel szkolenia:
Wzmocnienie odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy oraz promowanie kultury BHP na co dzień.
Korzyści dla uczestników:
- przypomną sobie zasady bezpiecznego zachowania na hali
- zrozumieją, że bezpieczeństwo to także ich decyzje i reakcje
- nauczą się reagować, gdy widzą niebezpieczne zachowanie u innych
Forma pracy:
Mini-symulacje, analiza zdarzeń niebezpiecznych (near miss), checklisty, dyskusje.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Wprowadzenie do kultury BHP – nie tylko przepisy
- Co to znaczy: „bezpieczne zachowanie”
- Najczęstsze błędy i nawyki zagrażające bezpieczeństwu
- Ćwiczenia: analiza wypadków – co zawiodło?
Dzień 2:
- Rola każdego pracownika w tworzeniu bezpiecznego środowiska
- Odwaga cywilna – jak zwrócić uwagę koledze bez konfliktu
- Kultura zgłaszania zdarzeń niebezpiecznych i błędów
- Praca zespołowa: pomysły na poprawę BHP w naszym obszarze
9. Jakość w produkcji – świadomość jakościowa pracowników
Szkolenie uczy, jak unikać błędów, zrozumieć wpływ własnej pracy na jakość końcową i budować zaangażowanie w doskonalenie.
Cel szkolenia:
Budowanie świadomości wpływu codziennej pracy każdego pracownika na jakość wyrobu końcowego i procesów.
Korzyści dla uczestników:
- zrozumieją, co oznacza „jakość” w ich pracy
- nauczą się rozpoznawać momenty krytyczne dla jakości
- będą bardziej odpowiedzialni i uważni w codziennych działaniach
Forma pracy:
Ćwiczenia praktyczne, analiza reklamacji, przykłady błędów jakościowych, mini-gry.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Czym jest jakość i dlaczego klient ją widzi
- Typowe przyczyny błędów jakościowych w produkcji
- Kontrola na stanowisku – nie tylko kontroler odpowiada za jakość
- Ćwiczenia: gdzie w mojej pracy powstają potencjalne błędy?
Dzień 2:
- Analiza reklamacji i powtarzających się problemów
- Dobre praktyki jakościowe – jak pracować „na jakość”
- Komunikacja i zgłaszanie niezgodności
- Warsztat: moje propozycje poprawy jakości w codziennej pracy
10. Rozwiązywanie problemów metodą 8D, A3, PDCA
Daje narzędzia do analizy przyczyn źródłowych i wdrażania skutecznych działań korygujących.
11. Krytyczne myślenie w środowisku produkcyjnym
Rozwija umiejętność logicznego myślenia, kwestionowania schematów i analizowania informacji pod kątem błędów i manipulacji.
Cel szkolenia:
Rozwój umiejętności analizowania informacji, wykrywania niespójności, podejmowania świadomych decyzji i obrony przed manipulacją.
Korzyści dla uczestników:
- nauczą się zadawać właściwe pytania
- będą lepiej analizować sytuacje i podejmować decyzje
- zyskają narzędzia do pracy zespołowej i rozwiązywania problemów
Forma pracy:
Ćwiczenia analityczne, praca na przykładach, rozwiązywanie zadań w zespołach, gry symulacyjne.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
- Czym jest krytyczne myślenie i jak działa nasz umysł
- Najczęstsze błędy poznawcze – jak wpływają na produkcję
- Ćwiczenia: rozpoznawanie fałszywych założeń i niespójnych danych
Dzień 2:
- Metody analizy informacji: 5xWhy, diagram Ishikawy
- Praca z danymi: jak nie dać się zmanipulować
- Ćwiczenia: zespołowe rozwiązywanie problemu produkcyjnego
- Mini-plan działania: jak rozwijać krytyczne myślenie w moim zespole
12. Instruktaż stanowiskowy – jak skutecznie wdrażać nowych pracowników
Szkolenie dla liderów, brygadzistów i doświadczonych operatorów uczących innych, jak dobrze przekazywać wiedzę praktyczną.
Cel szkolenia:
Wyposażenie doświadczonych pracowników, liderów i brygadzistów w umiejętność prowadzenia efektywnych instruktaży na stanowisku pracy.
Korzyści dla uczestników:
- nauczą się, jak krok po kroku wdrażać nową osobę
- poznają schemat dobrej instrukcji i metody podawania wiedzy
- będą potrafili lepiej motywować i oceniać postępy nowicjusza
- unikną typowych błędów we wdrażaniu i przeszkoleniu
Forma pracy:
Ćwiczenia praktyczne, symulacje instruktażu, analiza przypadków z hali, checklisty wdrożeniowe.
Program szkolenia (2 dni):
Dzień 1:
Kto szkoli – rola instruktora w zespole
Etapy dobrego instruktażu – pokaz, wyjaśnienie, sprawdzenie
Styl komunikacji – jak mówić, żeby zrozumiano
Ćwiczenie: przygotowanie planu szkolenia dla nowej osoby
Dzień 2:
- Najczęstsze błędy we wdrażaniu – jak ich unikać
- Motywacja nowych pracowników – jak budować zaangażowanie
- Feedback i kontrola postępów – jak wspierać rozwój
- Warsztat: mini-instruktaż prowadzony przez uczestników i informacja zwrotna
Zapraszamy na warsztaty szkoleniowe
TECHNIKI ANGAŻOWANIA PRACOWNIKÓW PRODUKCYJNYCH
Program Rozwiązywania Problemów
Celem Programu Rozwiązywania Problemów jest rozwijanie w pracownikach umiejętności definiowania i dostrzegania problemów na stanowisku pracy, stworzenie procesu rozwiązywania drobnych problemów umykających w gąszczu codziennych zadań.
Efektem funkcjonowania PRP jest formalna informacja o problemach (ze wszystkich dziedzin dotykających pracownika), plany działań w zakresie ich usuwania, a co za tym idzie eliminacja problemów generujących codzienne marnotrawstwo czasu i pieniędzy.
Program Pomysłów Pracowniczych
Program Pomysłów Pracowniczych ma za zadanie zwiększenie zaangażowania pracowników operacyjnych w analizę, ocenę i rozwój stanowisk, zadań i procesów przez nich realizowanych.
Celem programu jest poprawa efektywności realizowanych procesów zgodnie z przyjętymi przez firmę celami strategicznymi, taktycznymi i operacyjnymi.
Poznaj w/w techniki angażowania pracowników produkcyjnych
Dowiedz się jak najlepiej przygotować się do wdrożenia w/w programów
Dowiedz się co zyska Twoja firma z wdrożenia tych Programów
Zaprojektuj i dopasuj Programy do specyfiki swojej firmy
Przygotuj się na bariery i opór ze strony pracowników – powiemy Ci jak działać aby ich uniknąć.
Czas trwania:
2 dni\
Adresaci:
Szkolenie otwarte dla grup do 15 osób skierowane głównie do pracowników działów/komórek: HR, UTR, jakości, BHP i średniej kadry managerskiej produkcji.
Program szkolenia otwartego:
Dzień I – Wdrożenie Programu Rozwiązywania Problemów (PRP)
1. Prezentacja i omówienie Manuala z Programu Rozwiązywania Problemów
Uczestnicy zapoznają się z założeniami Programu Rozwiązywania Problemów oraz strukturą manuala. Przedstawiona zostanie logika działania programu, cele, etapy oraz zasady identyfikowania i analizowania problemów. Omówiona zostanie również rola pracowników i liderów w jego realizacji.
Cel: Zrozumienie idei PRP jako elementu kultury ciągłego doskonalenia.
Forma pracy: Prezentacja, moderowana dyskusja.
2. Warsztat – dopracowanie programu do potrzeb przedsiębiorstw, m.in.:
– Regulamin PRP
– Karty Problemów
– Rejestr Problemów
– Wyznaczenie miejsc na Karty Problemów (np. tablice w obszarach produkcyjnych)
– Rola i zadania osób odpowiedzialnych za PRP (koordynatorzy, liderzy zespołów)
Zespół wspólnie wypracowuje propozycje wdrożenia systemu dostosowanego do realiów organizacji.
Cel: Stworzenie fundamentów dostosowanego systemu PRP.
Forma pracy: Praca zespołowa, konsultacje z trenerem.
3. Warsztat – ciąg dalszy
Zespoły kontynuują pracę nad dostosowaniem programu PRP, koncentrując się na procesie obiegu informacji, zasadach spotkań rozwiązywania problemów, komunikacji oraz sposobie mierzenia efektów.
Cel: Gotowość do rozpoczęcia pilotażu programu PRP.
Forma pracy: Praca w grupach, sesja pytań i odpowiedzi.
4. Podsumowanie
Zebranie kluczowych ustaleń z dnia, omówienie trudności i możliwości. Przygotowanie do dalszego etapu pracy – rozwijania systemu pomysłów pracowniczych.
Cel: Uporządkowanie wiedzy i zbudowanie poczucia sprawczości.
Forma pracy: Dyskusja moderowana.
Dzień II – Rozwijanie Kultury Zaangażowania Poprzez Program Pomysłów Pracowniczych (PPP)
1. Prezentacja filmu „Tłamsiciele pomysłów”
Uczestnicy oglądają krótki film ukazujący, jak niewłaściwe postawy liderów i organizacji mogą zniechęcać pracowników do dzielenia się pomysłami.
Cel: Wzbudzenie refleksji nad kulturą organizacyjną.
Forma pracy: Projekcja filmu.
2. Wnioski z filmu – dyskusja
Moderowana rozmowa w grupie, podczas której uczestnicy analizują postawy bohaterów filmu i porównują je z realiami swojej organizacji.
Cel: Identyfikacja barier i poszukiwanie inspiracji do zmiany.
Forma pracy: Dyskusja grupowa.
3. Prezentacja modelowego Programu Pomysłów Pracowniczych
Uczestnicy poznają strukturę i elementy skutecznego PPP:
– Regulamin programu
– Formularze zgłoszeniowe
– Kryteria oceny pomysłów
– Zasady funkcjonowania Komisji Oceniającej
– Sposoby nagradzania i motywowania uczestników
Cel: Zrozumienie kluczowych komponentów efektywnego programu.
Forma pracy: Prezentacja, omówienie dobrych praktyk.
4. Warsztat – dopracowanie programu do potrzeb przedsiębiorstw
Zespoły projektują system PPP dostosowany do warunków firmy: kanały zgłaszania pomysłów, forma komunikacji, sposób oceny i nagradzania.
Cel: Stworzenie zarysu systemu PPP gotowego do wdrożenia.
Forma pracy: Praca w grupach, konsultacje z trenerem.
5. Warsztat – ciąg dalszy
Dopracowanie szczegółów, np. częstotliwości posiedzeń komisji, roli liderów i działu HR, sposobu raportowania wdrożonych pomysłów, mierzenia efektywności programu.
Cel: Przygotowanie planu wdrożenia i utrzymania PPP.
Forma pracy: Praca zespołowa, prezentacje grup.
6. Podsumowanie
Omówienie rezultatów warsztatów, zebranie refleksji i wniosków. Zbudowanie planu dalszych kroków po szkoleniu.
Cel: Konsolidacja efektów pracy i zaangażowania uczestników.
Forma pracy: Dyskusja, zapis ustaleń.
Uczestnicy otrzymują Manuale Programu Rozwiązywania Problemów i Program Pomysłów Pracowniczych.
Zaletą naszych szkoleń jest to, że odbywają się one w małych grupach, a uczestnicy trakcie warsztatów projektują rozwiązania dostosowane do specyficznych warunków swojej firmy.
Uwaga!
Celem ułatwienia pracy podczas szkolenia zachęcamy uczestników do wcześniejszego wzięcia udziału w szkoleniu – grze symulacyjnej Lean Management.