System to nie wszystko! LEAN Manufacturing, Six Sigma oraz wszelkie inne sprawdzone idee i narzędzia zarządzania produkcją opierają się na podstawowej zasadzie: zaangażowaniu ludzi. Kluczową postacią staje się kierownik niższego i średniego szczebla zarządzania, lider obszaru produkcyjnego.
Doskonalenie umiejętności liderskich pozwala na budowanie dobrych relacji z pracownikami oraz metodyczne rozwiązywanie problemów w kontaktach międzyludzkich w firmie. Dlatego ten warsztat głownie nakierowany jest na praktyczne umiejętności pracy z podwładnymi i uczy jak eliminować trudności związane z wprowadzaniem zmian oraz ze stratami produktywności wynikającymi z nierozwiązanych konfliktów w relacjach z pracownikami.
Razem musimy przejść zmianę mentalną od myślenia: „Ja kolega, do Ja szef”
Poszukamy odpowiedzi min. na pytania:
- Jak pracować i budować autorytet wśród kolegów dając im przykład własną postawą i zachowaniem?
- Jak budować autonomię i odpowiedzialność lidera i przenosić ją na podwładnych?
- Jak stawać się decyzyjnym i samodzielnym liderem?
- Jak skutecznie delegować i udzielać informacji zwrotnej aby motywować a nie demotywować podwładnych
- Jak opanować chaos komunikacyjny?
- Jak być konsekwentnym i wymagać konsekwencji od innych?
- Jak prowadzić efektywne spotkania i krótkie odprawy?
- Co zrobić aby zamiast szukać winnych szukać rozwiązania problemu?
- Jak zmieniać mentalność z „nie da się” na „jak to zrobić?”
- Jak wdrażać skutecznie zmiany i doskonalić procesy? Itp..
Grupa docelowa
Szkolenie dla grupy liderów produkcji wraz z ich bezpośrednimi przełożonymi w firmie produkcyjnej.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest przekazanie praktycznej wiedzy (w oparciu o realizowane ćwiczenia) w zakresie roli lidera zespołu produkcyjnego, komunikacji zespołowej, motywacji w realizacji celów, wykorzystywania narzędzi służących do określania i realizacji zadań stojących przed liderem produkcji. Szkolenie ma na celu opanowanie sztuki pracy zespołu z wykorzystaniem filozofii i narzędzi zawartych w systemach KAIZEN. Warsztat jest również poradnikiem dla osób zajmujących się zarządzaniem zespołem pracowników. Celem tego szkolenia jest zapoznanie uczestników z nowoczesnymi metodami zarządzania i wytrenowaniem umiejętności związanych z budowaniem dobrego zespołu, kierowaniem zespołu przez cele, planowaniem i organizowaniem strategii działania, delegowaniem oraz kontrolowaniem i motywowaniem pracowników produkcyjnych
- Kształtowanie postaw liderskich, przywódczych w pracy z zespołem produkcyjnym
- Trening kluczowych umiejętności zarządzania zespołem produkcyjnym, delegowanie i feedback
- Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych w obszarze współpracy w zespole i między działowej, z podwładnymi oraz z przełożonymi
- Podnoszenie efektywności grupowych form pracy zespołu produkcyjnego,
- Zwiększanie motywacji indywidualnej i zespołowej,
Przebieg i realizacja warsztatów – główne założenia:
- Bezpośredni kontakt z trenerem – przed szkoleniem wywiad z przełożonymi uczestników + ankiety oczekiwań dla samych zainteresowanych
- Głównym gwarantem skuteczności warsztatów będzie… aktywne włączenie się w proces dydaktyczny bezpośrednich przełożonych uczestników.
- Zadanie przed szkoleniowe i Zadania po szkoleniowe – przeczytać artykuł, wypełnić ankietę samooceny (odesłać do trenera). Opracować własną analizę SWOT
- Realizacja warsztatów – 2 dni jn
- Ankiety Pre test i Pos test
- Praca z manualami – tzw. Niezbędniki lidera Nestle
- Wszystkie materiały drukowane oraz w wersji PDF + sesje fotograficzne i dodatkowe materiały wypracowane w trakcie szkolenia – będą zamieszczone do pobrania w chmurze (link)
- Raport pisemny trenera (+ kontakt telefoniczny i/lub online przełożonych z trenerem) – wskazówki dla przełożonych do dalszej pracy z uczestnikami – najbardziej wyróżniający się uczestnicy oraz komu trzeba pomóc.
- Dodatkowe wsparcie trenerskie dla uczestników – max 60 minut konsultacji, sesja online z trenerem/jeden uczestnik ( ramach umowy)
- Dodatkowe warsztaty – follow up po ok. jednym miesiącu od zakończenia warsztatów (dodatkowa umowa)
- Indywidualny coaching, shadow coaching itp. z uczestnikami ( dodatkowa umowa) – informacje zwrotne i dalsza rola bezpośrednich przełożonych
Dzień I 8.00 – 16.00
Wstęp, poznajmy się
- Zapraszamy na rozpoczęcie warsztatów Waszych bezpośrednich przełożonych!
- Pre Test wiedzy
- „Pojedynek na śnieżki” – zadanie symulacyjne, pierwsze wnioski na FCH (flipchart)
- „Test rewolwerowca” – zadanie na forum – wnioski do dalszej pracy
- Zasady realizacji szkolenia – umowa jako podstawowe narzędzie w pracy lidera
- Rola i zadania lidera produkcji w Nestle – praca na FCH
- Zarządzać czy przewodzić? – o to jest pytanie!
- Najtrudniejsze sytuacje i bariery w naszej pracy, czyli…. Indywidualne oczekiwania od szkolenia?
W tej części szkolenia główny nacisk położymy na formy otwartej komunikacji czyli szczere i zgodne z faktami określanie najtrudniejszych sytuacji w pracy lidera oraz precyzowanie celów jakie chcemy zrealizować na szkoleniu.
Kreacja celów – czy faktycznie jedziemy na jednym wózku?
- „Czerwone czy zielone” – gra symulacyjna – strategiczne podejmowanie decyzji liderskich
- Wspólnota celów jako podstawa efektywnej pracy
Moduł poświęcony uświadomieniu sobie, jakie cele (osobiste i zawodowe) stoją przed nami w przyszłości oraz jak prawidłowe definiowanie celów strategicznych wpływa na wzrost efektywności działania firmy.
Skuteczna komunikacja jako narzędzie kierowania i współpracy w firmie produkcyjnej:
- „Budujemy mosty” – zadanie symulacyjne
- Stawianie celów zgodnych z metodologią SMART
- „Rybia ość” (Ishikawa) jako jedno z kluczowych narzędzi do analizy i rozwiązywania problemów w pracy lidera produkcji.
- Jak zadając pytania 5 x Dlaczego? Dojść do rozwiązania problemu
- Do czego w trakcie realizacji zadania była nam potrzebna metodologia 5S
Realizując zadanie symulacyjne będziemy w stanie dokładnie sprecyzować, które postawy i zachowania pomagają, a które przeszkadzają w efektywnym wykonywaniu zadań produkcyjnych. Poznamy też jedne z podstawowych narzędzi do analizy i rozwiazywania problemów – zgodnych z LEAN
Zarządzać czy przewodzić – jak stawać się liderem z krwi i kości?
- „Najwyższa konstrukcja” – zadanie symulacyjne – wnioski do dalszej pracy
- elementy technik wywierania wpływu w procesie komunikacji, i budowanie roli Przywódcy
- czynniki wpływające na funkcjonowanie zespołu – budowanie relacji,
- określenie typowych obszarów strat – MUDA w obszarach
Jako doświadczeni managerowie wiemy, jak często uzyskiwanie przychylności innych dla realizacji naszych wizji, zamierzeń, planów lub nawet prostych poleceń nie jest umiejętnością prostą. W tym module przekażemy Państwu, w jaki sposób wykorzystywać wiedzę o psychologii zachowań człowieka w celu optymalnego zarządzania jego motywacją, do realizacji wspólnych celów jako liderzy. Poznamy tez główne założenia i potrzeby prawidłowego diagnozowania obszarów wymagających doskonalenia (Jak analizować MUDA?)
Narzędzia skutecznej komunikacji interpersonalnej,
- bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania,
- Test JOHARY – zaufanie w pracy z podwładnymi – autodiagnoza
- Podstawowe płaszczyzny efektywnej komunikacji – model Mehrabiana
- Jak słuchać i jak pytać aby budować dobre relacje z podwładnymi
Jedną z podstawowych kompetencji każdego człowieka, a w szczególności niezbędną skutecznemu managerowi, jest umiejętność komunikowania się z ludźmi. Model A. Mehrabiana pozwoli na określenie kanałów komunikacji, którymi przekazujemy informacje. wskażemy też, jakie podstawowe błędy popełniamy w kontaktach interpersonalnych. Test Johary zaś wskaże na kluczowe obszary luk kompetencyjnych, na których powinni się skupić poszczególni uczestnicy szkolenia dla liderów.
Metody budowania autorytetu lidera produkcji:
- „Doświadczenie Milgrama” – film edukacyjny – wnioski do dalszej pracy
- podstawowe czynniki budujące autorytet,
- autorytet funkcji, wiedzy i osobowości,
- rola komunikacji niewerbalnej w budowaniu autorytetu lidera
- doświadczenie z lewitującym długopisem – Gracz czy Ofiara? – oto jest pytanie!
- jak się komunikować z podwładnymi – ćwiczenia z manualem (Niezbędniki lidera)
Co decyduje o tym, że ludzie oceniają mnie jako dobrego lub złego szefa?
Wskażemy na konkretne kryteria, którymi kierują się ludzie w dokonywaniu ocen i postaw kierowniczych.
Dzień II 8.00 – 16.00
Asertywność czy empatia lidera? – „Wymagający Szef z ludzką twarzą”
- Nasza definicja asertywności i empatii
- „Bunkier” – zadanie symulacyjne – jak damy sobie radę w obliczu presji czasu i konieczności podejmowania strategicznych decyzji
- Inteligencja emocjonalna lidera (IE) – klucz do budowy autorytetu
- Test IE – wnioski na forum
- Inteligencja społeczna czyli…?
- „Balon i bambuko” – asertywne zadanie symulacyjne – jak sobie damy rade w sytuacji potencjalnie konfliktowej – praktyczny sprawdzian kompetencja liderskich.
W tej części szkolenia uczestnicy poddani zostaną próbie postaw i umiejętności komunikacyjnych na bazie poznanych wcześniej zagadnień. Wnioski z doświadczenia pozostają na długo w głowach i sercach uczestników.
Jak się komunikować z podwładnymi i przełożonymi budując swój autorytet
- „Parzydła i wabiki” – prawidłowa komunikacja werbalna czyli „Język lidera”
- Analiza transakcyjna Bernea – jak nie dać sobą manipulować i nie manipulować innymi ludźmi
- Poziomy zaufania w pracy z zespołem – „od Automatu do i tzw Prawej ręki szefa”
Przećwiczymy najbardziej efektywne formy komunikacji werbalnej, które w diametralny sposób mogą wpłynąć na postrzeganie i wizerunek lidera oraz w ostateczności podnieść jego autorytet i efektywność zawodową.
Techniki wpływu i perswazji oraz obrona przed manipulacją? Efektywne narzędzia socjotechniczne
- „Historia pewnego osiołka” – zadanie symulacyjne – sztuka aktywnego słuchania oraz przekonywania
- Komunikat Ja,
- Parafraza i sztuka pytań
- Konstruktywna Kanapka Krytyki
- Komunikat typu FUKO
- Jak stawiać granice i wyciągać konsekwencje
Wybrane techniki negocjacyjne – praca na tzw. manualach – Pracując na materiale szkoleniowym przećwiczymy najprostsze a zarazem bardzo efektywne techniki wpływu i perswazji w pracy lidera z podwładnymi
Delegowanie zadań uprawnień
- Co to znaczy delegować?
- Podstawowe zasady delegowania
- Obszary delegowania – co może lider?
- Delegowanie wg.6 kroków Cycerona + 2
- Ćwiczenia z wykorzystaniem manuali (Niezbędniki lidera)
To praktyczny moduł poświęcony na ćwiczenia w zakresie efektywnego delegowania zadań. Okazuje się że większość z liderów nie do końca rozumie dlaczego jedni managerowie osiągają w tym zakresie wysoka efektywność a inni demotywują ludzi do pracy.
Feedback, czyli o co chodzi?
- Sztuka udzielania informacji zwrotnej – cele feedback
- Kontrola i monitoring pracy to nie jest to samo!!!
- Główne zasady udzielania informacji zwrotnej
- Feedback wg 6 kroków
- Typowe błędy, na co uważać
- Ćwiczenia z wykorzystaniem manuali (Niezbędniki lidera)
Udzielanie informacji zwrotnej top nie tylko technika Konstruktywnej Kanapki Krytyki. To bardziej złożony proces, w którym wysoka świadomość narzędzia Feedback daje bardzo dobre efekty i podnosi skuteczność pracy podwładnych
Trudny pracownik – trudne sytuacje czy… nieudolny lider? – ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem manuali (Niezbędniki lidera)- rozmowa z pracownikiem
- jak dyscyplinować udzielając informacje zwrotną
- delegujemy mało popularne zadanie
- pracownik podważa kompetencje lidera
- brak dyscypliny, spóźnienia, wychodzenie na przerwę itp..
- Dlaczego JA…?
- Nieprzestrzeganie standardu pracy, praca nieterminowa, błędy i braki itp..
- Niewłaściwa praca – no przecież nie miałem czasu!! Tyle było innej roboty!
W tym module w praktyczny sposób (scenki sytuacyjne) wspólnie przećwiczymy typowe sytuacje w pracy liderów Nestle – czyli nic innego jak kontynuacja tematu obrony przez ewentualną manipulacją i twarde stawianie celów i wyciąganie konsekwencji.
Podsumowanie i wnioski do dalszego rozwoju
- Zapraszamy na podsumowanie Waszych bezpośrednich przełożonych
- Pos Test wiedzy
- Indywidualny plan rozwoju
- zadania po szkoleniu
- ankieta oceny szkolenia
- certyfikaty uczestnictwa
Szkolenie….. i co dalej. Rola liderów w samorozwoju – stąd analiza SWOT jako główne zadanie poszkoleniowe. Dobrze, aby wszyscy uczestnicy zastanowili się jak chcą dalej się rozwijać i kto może skutecznie im w tym pomóc – i tutaj pojawia rola bezpośrednich przełożonych jako mentorów i doradców.