Komunikacja i współpraca szkolenie

Komunikacja i współpraca szkolenie

Komunikacja to najważniejszy obszar funkcjonowania firmy, równocześnie źródło potencjalnych problemów organizacji.

 Rozpoczynając nasze szkolenie „Komunikacja i Współpraca w Zespole”, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić istotę efektywnej komunikacji w przyszłych działaniach zawodowych. Prawidłowa komunikacja stanowi fundament budowania silnych relacji w zespole oraz klucz do osiągnięcia sukcesów biznesowych. Podczas szkolenia będziemy eksplorować różne techniki i strategie komunikacyjne, które będą przydatne w przyszłej pracy zespołowej.

Zarządzanie czasem

Dlaczego prawidłowa komunikacja jest ważna?:

  • Pracownicy muszą przekazywać efektywnie informacje, aby nawiązać wzajemne stosunki, w przeciwnym razie będą narażeni na stres, poczucie alienacji, rozczarowanie i odrzucenie przez innych.
  • Nabywanie wiedzy od innych współpracowników i przełożonych oraz uczenie się w oparciu o cudze doświadczenia ma znaczący wpływ na osiąganie sukcesów własnych.
  • Umiejętności efektywnego komunikowania się w otoczeniu zawodowym pomagają w budowaniu kontaktów w atmosferze zaufania, otwartości i szacunku dla innych oraz siebie samego.
  • Poznanie podstawowych technik komunikacji pozwala na obronę siebie w sytuacjach trudnych oraz radzenie sobie z atakiem, krytyką i odrzuceniem w kontaktach wewnątrz i na zewnątrz firmy.

Cele szkolenia:

Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników podstawowej wiedzy na temat nowoczesnych technik i metod skutecznej komunikacji w codziennej działalności zawodowej, w kontaktach ze współpracownikami jak też w procesie obsługi klienta wewnętrznego. W ramach szkolenia uczestnik pozna skuteczne formy komunikowania się, czyli nawiązywania kontaktu z klientem, współpracownikiem, zwierzchnikiem, podwładnym..

Celem szkolenia jest:

  • Poznanie zasad obowiązujących w komunikacji społecznej
  • Poznanie swoich mocnych i słabych stron w zakresie komunikowania się
  • Opracowanie sposobów poprawy efektywnego komunikowania się na poziomie przełożony i podwładny
  • Promocja asertywności w kontaktach zawodowych i prywatnych
  • Wykorzystanie umiejętności komunikacji interpersonalnej w negocjacjach z klientem, współpracownikiem, przełożonym…
  • Radzenie sobie w rozmowach z tzw. „Trudnym rozmówcą”

 

Grupa docelowa

Szkolenie przeznaczony jest dla osób, które w działalności zawodowej komunikują się zarówno z partnerami wewnętrznymi jak też zewnętrznymi zwłaszcza z pozycji przełożonego. Zajmują się prezentacją i wdrożeniami projektów, obsługą klientów wewnętrznych, w organizacji produkcji, utrzymania ruchu, magazynów itd. Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla kadry zarządzającej średniego szczebla jak też szeregowych pracowników firmy.

METODODOLGIA

Podczas szkolenia Komunikacja i współpraca w zespole weźmiesz udział w wielu ćwiczeniach, poznasz różne techniki i narzędzia usprawniające komunikację w pracy z podwładnymi. Poznasz zasady wywierania wpływu zwiększające skuteczność komunikacji przełożonego. Nauczysz się ogarnąć chaos informacyjny i poprawisz swoje relacje z podwładnymi.

Program szkolenia

Dzień 1 (9.00 – 16.00)

1. WSTĘP: Poznajmy się😊 • Zasady szkolenia – kontrakt, umowa jako podstawowe narzędzie defektywnego zarządzania • „Pojedynek na śnieżki” – co nas motywuje a co demotywuje do pracy i do dalszego rozwoju – zadanie symulacyjne • „Test rewolwerowca” – zadanie symulacyjne na forum – „Złote zasady współpracy z podwładnymi – wnioski do dalszej prac y na FCH 2. MÓJ WŁASNY STYL KOMUNIKOWANIA SIĘ I BUDOWANIA RELACJI INTERPERSONALNYCH – MOCNE I SŁABE STRONY PRZEŁOŻONEGO • Autodiagnoza indywidualnego stylu komunikacji w pracy. • Gra symulacyjna – gra, która nie tylko angażuje, ale przede wszystkim pozwala uczestnikom odkryć ich własny (oraz współpracowników) styl budowania relacji interpersonalnych i sposób podejmowania decyzji. To gra, która odkrywa mocne strony i potencjalne słabości, inspiruje oraz pozostawia uczestników z wartościowymi wnioskami na przyszłość. 3. SZTUKA KOMUNIKACJI W ZESPOLE – WPŁYW KOMUNIKACJI NA WYKONYWANIE ZADAŃ PRZEZ CZŁONKÓW ZESPOŁU • „Test Komunikacja z zespołem ” – autodiagnoza indywidualna – i co z tą wiedzą dalej zrobisz?? • Skuteczne przekazywanie informacji • Co dzieję się między ludźmi w procesie komunikowania? • Budowanie wiarygodności w relacjach interpersonalnych – dobre praktyki • Komunikacja czterech stylów wg JOHARY 4. PRZEŁOŻONY JAKO LIDER, CZY… JAKO OFIARA? • „Budowa konstrukcji A4” – zadanie symulacyjne • Rola przełożonego i jego sposób komunikacji • Skuteczne narzędzia pracy w obszarach produkcyjnych – 5 x Dlaczego? 5W1H itp.. w praktyce 5. JAK USPRAWNIĆ KOMUNIKACJĘ Z ZESPOŁEM? – SKUTECZNE TECHNIKI POPRAWY JAKOŚCI KOMUNIKOWANIA SIĘ Z POPDWŁADNYMI • Autorytet przełożonego, czyli…? Najpierw zacznij od samego siebie! Doświadczenie Milgrama – krótki film edukacyjny (10 minut) i długie wnioski do wdrożenia natychmiast w pracy z podwładnymi • znaczenie słów w codziennej pracy zespołu – czego ja oczekuję od mojego kolegi, a czego on oczekuje ode mnie? • dopasowanie technik do celu komunikacji, • dopasowanie własnego stylu komunikacji do rozmówcy, • jak sprawić, aby podwładni słuchali, co się do nich mówi? • Ćwiczenie: „Historia pomarańczowego Ciapturka” 6. ŚWIADOMOŚĆ CELU W KOMUNIKACJI I JEGO ZNACZENIE W REALIZACJI ZADAŃ • Gra symulacyjna: „Czerwone czy zielone” – zadanie strategiczne • Nastawienie na rywalizacje czy współpracę? – tak wiele zależy od przełożonego! – wnioski na FCH • wypracowanie standardu komunikacji: „obserwacja – analiza- planowanie – działanie”, • cele organizacji a cele osobiste w komunikacji, • przekaz informacji na temat celu a wpływ na pracę współpracowników, • spojrzenie całościowe na proces komunikacji – od pierwszego nadawcy do ostatniego odbiorcy, • ukryte wskazówki w komunikacji.

Dzień 2 (9.00 – 16.00)

7. ODPOWIEDZIALNOŚĆ W KOMUNIKACJI • „Żywe litery” – zadanie symulacyjne na forum – wyzwanie dla skutecznych przełożonych • techniki „dbałości” w komunikacji – ćwiczenie: „Historia pewnego osiołka”, • doprecyzowanie informacji – formułowania pytań – zasada „lejka” w pozyskiwaniu informacji, • pozytywny przekaz informacji – budowanie wrażenia – ćwiczenie, • pytania (obciążone kryterium porażki ≠ kryterium sukcesu), • informacja a interpretacja w komunikacji, • uważność i elastyczność w komunikacji, • „Lewitujący długopis” doświadczenie na forum – komunikaty proaktywne i reaktywne. 8. KOMUNIKACJA NIEWERBALNA – DLACZEGO JEST TAK WAŻNA W POROZUMIEWANIU SIĘ ZESPOŁU? Doświadczenie Mehrabiana – Prawda czy fałsz? • pierwsze, drugie i trzecie wrażenie, • spójność komunikatów, • głos i jego skuteczne wykorzystanie, • mimika twarzy, • kontakt wzrokowy, • gesty i ich znaczenie, • odzwierciedlanie i interpretacja sygnałów niewerbalnych, • to co niewypowiedziane…, • wpływ mowy ciała na porozumienie między ludźmi, • gry statusowe i jak je wykorzystać w komunikacji interpersonalnej. 9. KOMUNIKACJA WERBALNA – GWARANCJA SPRAWNEJ PRACY ZESPOŁU • „Kopia = Oryginał?” – zadanie symulacyjne na forum, wnioski jn • słowa jak toksyny i plastry miodu czyli komunikaty i ich interpretacje – co zrobić, aby w większości przypadków były pozytywne, • „Przenieś się na plaże wysp kanaryjskich” – ćwiczenie na forum, wzrokowiec, słuchowiec, dotykowiec i kinestetyk – różne sposoby postrzegania rzeczywistości, a skuteczna argumentacja, • reguły wywierania wpływu – omówienie i wypracowanie sposobów ich wdrożenia, • manipulowanie i zafałszowywanie mowy ciała, interpretacja „mowy ciała”, • wywieranie wpływu na siebie, jako podstawa wywierania wpływu na innych, • jak być przekonującym – zasady skutecznego argumentowania swojego stanowiska wobec współpracowników, • jak skutecznie wywierać wpływ i nie dać się zmanipulować. 10. TRUDNE SYTUACJE – „TRUDNI PODWŁADNI” W KOMUNIKACJI • TEST IE – radzenie sobie z negatywnymi emocjami • osłabianie emocji • co zrobić, by „nie dać wejść sobie na głowę” czyli asertywna obrona • świadome zarządzanie własnymi emocjami w komunikacji • komunikat “Ja” • technika FUKO (fakty, ustosunkowanie, konsekwencje, oczekiwania) • zamiana ocen na opinie • odpowiadanie na krytykę itd • Scenki sytuacyjne – ćwiczenia na forum • DOBRE PRAKTYKI KOMUNIKACJI „BUDUJEMY MOSTYT DLA PANA STAROSY” ZADANIE SYMULACYJNE – JAK Z GRUPY LUDZI ZBUDOWAĆ ZESPÓŁ? • SMART – wspólny, jasno postawiony cel, właściwe normy zespołowe (terminowość, rzetelność, odpowiedzialność, zasady współpracy), poczucie bycia zespołem (spotkania, wspólne decyzje), współpraca wewnętrzna, właściwa struktura zespołu i wielkość zespołu, otwarta komunikacja, wsparcie i zaufanie, dobre relacje • kohezja zespołu – stopnień wzajemnych powiązań członków zespołu 11. IDEALNY ZESPÓŁ WEDŁUG M. BELBINA • Test Belbina – praca indywidualna • dlaczego zespół „gwiazd” nie zrealizuje żadnego projektu? • jak rozpoznać i wykorzystać potencjał ról członków zespołu? • cztery główne wymiary opisujące wyodrębnione role: • inteligencja, dominacja, ekstrawersja / introwersja, równowaga / pobudzenie 12. JAK STYMULOWAĆ EFEKTYWNOŚĆ ZESPOŁU – 10 zasad współpracy i komunikacji? • Gra symulacyjna: „Fabryka” – współpraca w zespole, budowanie zespołu, komunikacja, cel • burze mózgów – „Co dwie głowy to nie jedna”, • kontrolne listy pytań – „Kto pyta nie błądzi”, • rozwiązywanie problemów – „Masz problem to go rozwiąż, a nie biadol”, • wspólne rozmowy i dyskusje, • organizacja czasu pracy – planuj, organizuj, kontroluj swój czas, • partycypacja pracowników – wszyscy za jednego jeden za wszystkich, • właściwa komunikacja – przekazuj, słuchaj i obserwuj, • właściwa motywacja członków zespołu – motywowanie to nie tylko pieniądze

Podsumowanie:

 Po zakończeniu tego szkolenia, uczestnicy będą wyposażeni w nowe umiejętności komunikacyjne, które pozwolą im skuteczniej współpracować z innymi członkami zespołu. Dzięki zgłębieniu własnych stylów komunikacji oraz nauki strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach, będą gotowi do podejmowania wyzwań z większą pewnością siebie i skutecznością.

n

Autor Tekstu

Jakub Sukiennik

Data Wydania

04/03/2024

Może ci się także spodobać…

Podróże służbowe w 2024r.

1.Definicja podróży służbowej i składniki kosztów podróży służbowych: • definicja podróży służbowe • dopuszczalny czas...