„Prezentacja problemów i ich rozwiązań – sztuka efektywnej komunikacji z przedstawicielami zarządu”
Grupa docelowa:
kadra średniego szczebla zarządzania – kierownicy liniowi działów i wydziałów produkcyjnych. W ramach wykonywanych zadań i obowiązków kierownicy realizują krótkie spotkania z członkami zarządu w obszarach produkcyjnych
Główne cele:
- Szkolenie ma pomóc w pokonywaniu oporów w kontaktach z kadrą wyższego szczebla, w panowaniu nad emocjami i zarządzaniu stresem oraz budowaniu wizerunku profesjonalnego kierownika.
- Główne oczekiwania zlecających to nauka przekazywania informacji (analiza problemów, doskonalenie, wnioski na przyszłość itd..)w sposób konkretny, krótki i precyzyjny.
Główne obszary szkolenia:
- Umiejętność skutecznego prezentowania zagadnień w obszarach produkcyjnych dla przedstawicieli dyrekcji i zarządu.
- Autoprezentacja i budowanie relacji w komunikacji z kadrą wyższego szczebla zarządzania
- Zarządzanie stresem i obniżenie wewnętrznego oporu przed kontaktami z przedstawicielami zarządu.
- Pewność siebie i odwaga w kontaktach z przełożonymi – kluczowe kompetencje kierownika jako lidera, przedstawiciela działu.
- Sztuka precyzji w komunikacji – krótkie, skuteczne prezentacje na hali produkcyjnej
Uczestnicy szkolenia rozwiną kompetencje:
- poznają najważniejsze metody wywierania wpływu i budowania relacji z przedstawicielami zarządu przydatne w prowadzeniu przekonujących prezentacji w obszarach produkcyjnych,
- będą potrafili jasno i zrozumiale formułować myśli, budować własny wizerunek zgodny z zaplanowanymi celami oraz lepiej dobierać i prezentować argumenty,
- zwiększą swój wizerunek i profesjonalizm zawodowy w kontakcie z wyższą kadrą kierowniczą,
- będą potrafili dopasować własny wizerunek do różnych sytuacji w trakcie spotkań z członkami zarządu i dyrekcji
- zwiększą umiejętności radzenia sobie ze stresem i kontrolowania emocji w trakcie prezentacji
Działania przed szkoleniem:
- Wywiady telefoniczne trenera z przełożonymi uczestników
- Opracowanie i przesłanie do uczestników krótkiej ankiety w zakresie potrzeb i oczekiwań od szkolenia
- Wywiady telefoniczne z wybranymi uczestnikami
- Doprecyzowanie zakresu i form szkolenia
- Opracowania materiałów ( w tym studium przypadku)
- Opracowanie i przesłanie zadania przed szkoleniowego
- Opracowanie i zaproponowanie zadań po szkoleniu
Czas trwania 2 dni szkoleniowe ( 2 x 8 godzin przerwami)
Dzień I 8.00 – 16.00
- „Poznajmy się” czyli pierwsze próby i trening autoprezentacji
- „Test rewolwerowca” – czyli zasady realizacji efektywnego szkolenia – zadanie symulacyjne
- Każdy z uczestników przygotowuje krótką max 2 minutową prezentację swojej osoby pod hasłem: „Dlaczego jestem odpowiednim człowiekiem na stanowisku kierowniczym?” (Czego oczekuję od szkolenia? Co do niego wniosę?…)
- Prezentacja z wykorzystaniem środków wizualnych ( kartka A3 i flamastry)
- Podsumowanie prezentacji – dlaczego właśnie te a nie inne prezentacje uzyskały najlepsze oceny od uczestników? – wnioski na forum (wizualizacja na kartach FCH)
- Rola i zadania kierownika działu
- Rola i zadani kierownika działu – praca na FCH w podgrupach
- Spotkania z przedstawicielami zarządu i dyrekcji – najtrudniejsze sytuacje czyli czego powinniśmy się uczyć – doprecyzowanie oczekiwań i potrzeb – praca na FCH
- Autoprezentacja czyli sztuka budowania relacji
- Czym jest efektywna autoprezentacja – nasza definicja
- Dlaczego warto zadbać o swój wizerunek
- Poczucie wartości i świadomość wpływu na rzeczywistość – współczynnik efektywności prezentacji – auto test.
- Zarządzanie stresem
- Czym jest stres?
- Objawy, przyczyny i źródła stresu – Test psychologiczny
- Inteligencja emocjonalna – kluczowe kompetencje kierownika – zadanie symulacyjne
- Test inteligencji emocjonalnej – praca pod presją czasu i oceny
- Wybrane techniki panowania nad emocjami – ćwiczenia
- Podstawy efektywnej komunikacji
- Postawa i nastawienie – filary efektywnej komunikacji w biznesie
- Najważniejsze kompetencje komunikacyjne – Test JOHARY
- Jak słuchać aby usłyszeć? Jak pytać aby zrozumieć?
- Wizualizacja – podstawa komunikacji LEAN
- Typowe narzędzia wizualizacji – Ishikawa, Drzewo przyczynowo skutkowe z elementami 5xDlaczego?, 5W1H, Tabela 9…
Dzień II
- Komunikacja werbalna i niewerbalna czyli..?
- Komunikacja niewerbalna czyli… Uwaga na to JAK mówisz a nie tylko na CO mówisz!
- „Mowa ciała – przeżyjmy to razem” – sesje nagrań na kamerę – informacje zwrotne.
- Precyzja komunikatu – „Skomplikowana konstrukcja” – zadanie symulacyjne w podzespołach
- 7 pytań Cycero – jak być pewnym pełnego przekazu – narzędzia Lean typu 5W1H
- Zakazane słowa i wyrażenia – czego nie mówić aby nie obniżać własnego autorytetu
- Prezentacja z użyciem środków wizualizacji – praca przy tablicach w obszarach produkcyjnych
- Wybrane techniki wpływu i perswazji
- „Historia pewnego zwierzaka” – zadanie symulacyjne – wnioski na forum
- Techniki przyjmowania obiekcji i zastrzeżeń
- Techniki hipotezy
- Częściowa zgoda i zamglenie
- Zamiana oceny na opinię itp..
- Fakty i interpretacje – jak nie wpadać w pułapki „opowiadania” zamiast precyzyjnej analizy
- Siła argumentów rzeczowych – przygotuj argumentację na bazie faktów
- Ćwiczenia na forum
- Zapowiedziana prezentacja – jak się przygotować
- 6 kroków w przygotowaniu prezentacji w obszarze produkcyjnym – nasz standard prezentacji w obszarze (Visual) – praca zespołowa
- Zasada 3 x P (Powiedz o czym powiesz, Powiedz to, Podsumuj co powiedziałeś)
- Przygotowanie prezentacji dla członka zarządu – studium przypadku
- Prezentacja na forum – scenki sytuacyjne z użyciem kamery – info zwrotne
- Podsumowanie, wnioski na przyszłość, zadania po szkoleniu.
- Po szkoleniu powinniśmy mieć wypracowany wspólny standard realizacji spotkań w obszarach z kadrą kierowniczą wyższego szczebla – manual, fiszka do użytku wewnętrznego.
Metody szkoleniowe
- 70% warsztaty 30% teoria
- Gry i zadania symulacyjne i fabularyzowane
- Ćwiczenia w podzespołach
- Testy i zadania,
- Praca na materiale szkoleniowym
- Scenki sytuacyjne
- Studium przypadku
- Manuale – proste fiszki, tzw niezbędniki w pracy Kierownika