„Efektywna komunikacja” – podstawą działań biznesowych kadry kierowniczej
„Sztuka komunikacji jest językiem przywództwa”
– James Humes
Szkolenie warsztatowe, pozwala zrozumieć znaczenie pozytywnych relacji międzyludzkich w procesie komunikacji, nabyć umiejętność ich efektywnego kształtowania i przełożenia na współpracę w zespole kierowniczym, realizację celów i zadań operacyjnych i strategicznych firmy.
Dlaczego prawidłowa komunikacja jest ważna?:
- Pracownicy i kadra kierownicza muszą przekazywać efektywnie informacje, aby nawiązać wzajemne stosunki, w przeciwnym razie będą narażeni na stres, poczucie alienacji, rozczarowanie i odrzucenie przez innych.
- Nabywanie wiedzy od innych współpracowników i przełożonych oraz uczenie się w oparciu o cudze doświadczenia ma znaczący wpływ na osiąganie sukcesów własnych i całego zespołu kierowniczego.
- Umiejętności efektywnego komunikowania się w otoczeniu zawodowym pomagają w budowaniu kontaktów w atmosferze zaufania, otwartości i szacunku dla innych oraz siebie samego.
- Poznanie podstawowych technik komunikacji pozwala na obronę siebie w sytuacjach trudnych oraz radzenie sobie z atakiem, krytyką i odrzuceniem w kontaktach wewnątrz i na zewnątrz firmy.
Celem szkolenia jest:
Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników podstawowej wiedzy na temat nowoczesnych technik i metod skutecznej komunikacji w codziennej działalności zawodowej, w kontaktach ze współpracownikami jak też w obszarze zarzadzania podwładnymi. W ramach szkolenia uczestnicy poznają skuteczne formy komunikowania się, czyli nawiązywania kontaktu z współpracownikiem, zwierzchnikiem, podwładnym..
- Poznanie zasad obowiązujących w otwartej komunikacji społecznej i współdziałanie w realizacji wspólnych celów firmowych
- Poznanie swoich mocnych i słabych stron w zakresie komunikowania się w zespole kadry zarządzającej
- Opracowanie sposobów poprawy efektywnego komunikowania się na różnych poziomach zarządzania w firmie
- Promocja asertywności i empatii w kontaktach zawodowych i prywatnych
- Wykorzystanie umiejętności komunikacji interpersonalnej w negocjacjach z klientem, z współpracownikiem, z przełożonym…
- Radzenie sobie w rozmowach z tzw. „Trudnym rozmówcą”
- Rozwiniecie kreatywnych form komunikacji i współpracy zespołowej w firmie w kontekście doskonalenia procesów i metod pracy na produkcji
Grupa docelowa
KADRA kierownicza średniego i niższego szczebla
Program jak też metodyka realizacji szkolenia zakłada pracę nad zmianą:
- Postaw
- Wiedzy
- Umiejętności
Bez prawidłowej komunikacji w zasadzie wszelkie działania zawodowe i pozazawodowe ulegają degradacji i są narażone na niepowodzenia. Szkolenie z zakresu komunikacji interpersonalnej w znacznym stopniu wpływa na poziom każdej z przedstawionych poniżej kompetencji.
ZNAJOMOŚĆ SIEBIE (KNOW YOURSELF)
Znajomość siebie jest zdolnością do dokładnego zidentyfikowania i zrozumienia swoich silnych stron i obszarów do rozwoju, do rozumienia ich znaczenia dla własnej skuteczności w organizacji i uwzględnienia ich przy optymalizacji własnych osiągnięć.
ODWAGA (COURAGE)
Odwaga wiąże się z wiarą we własne umiejętności i osądy. Pozwala ona podejmować decyzje lub dokonywać wyborów z dokładnym oszacowaniem i pełną świadomością ponoszonego ryzyka i własnej odpowiedzialności.
AKTYWNA WSPÓŁPRACA (PROACTIVE COOPERATION)
Aktywna współpraca oznacza działanie razem z innymi pracownikami i wykazywanie zaangażowania w osiąganie celów grupowych, rozumienie potrzeb i celów innych osób, a także, w razie potrzeby, dostosowanie do nich własnych poglądów i zachowania. Może się wiązać z poświęceniem własnych celów na rzecz osiągnięcia celów grupowych.
WPŁYW / PRZEKONYWANIE INNYCH (IMPACT / CONVINCE OTHERS)
Umiejętność przekonywania innych, bezpośrednio lub przy pomocy właściwych osób trzecich, w celu przekonania ich i zaangażowania w realizację koncepcji, projektów lub działań będących w interesie firmy.
KREATYWNOŚĆ/ROZWIAZYWANIE PROBLEMÓW Umiejętność łamania stereotypów w pracy zespołowej zwłaszcza w sytuacjach wymagających rozwiązywania problemów w środowisku zawodowym
„Menedżerowie, którzy nie posiądą odpowiednich kompetencji interpersonalnych, stanowić będą hamulec postępu, a drogę transformacji uczynią długą i wyboistą, zaś zarządzane przez nich firmy nie spełnią oczekiwań organizacji XXI wieku.”
Penc
Program:
Dzień I 8.00 – 16.00
- Wstęp i powitanie
- Warunki realizacji szkolenia – kontrakt, umowa jako podstawowe narzędzie komunikacji w firmie
- „Test rewolwerowca” – zadanie symulacyjne – wnioski do dalszej efektywnej pracy szkoleniowej
- Rola i zadania kadry kierowniczej w firmie Grill-Impex – praca na FCH
- Analiza zadania przed szkoleniowego
- „Historia kryminalna w odcinkach” – zadanie symulacyjne
- Intencja a interpretacja;
- Różnice w sposobie komunikowania się
- Znaczenie poprawnej komunikacji a realizacja celów biznesowych
- Rola kierownika, dyrektora.. w pracy zespołu
- „Most Leonarda” –zadanie zespołowe
- Mosty, które nas łączą w pracy
- Bariery i utrudnienia w komunikacji w firmie
- Praca w podzespołach – analiza problemu w firmie Grill-Impex
- Przełamywanie ograniczających barier w kontaktach w firmie
- CZERWONE CZY ZIELONE? – STRATEGICZNA GRA SYMULACYJNA
- Podstawy podejmowanych decyzji
- Precyzowanie celów firmowych
- Walka i rywalizacja jako narzędzia motywacji lub demotywacji w firmie
- POSTAWA I NASTAWIENIE FILARY EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI
- Gracz czy ofiara? – doświadczenie z długopisem
- Współczynnik efektywności kadry kierowniczej – samoocena
- Zaufanie i wiarygodność przełożonego –
- Test Johari – indywidualne style komunikacyjne
- „Film” – gra symulacyjna
- Cechy osobowości wg Junga
- Jak się komunikować z różnymi typami osobowości
- Różnorodność zespołu jako jego siła –wnioski do dalszej pracy
- Inteligencja emocjonalna kadry kierowniczej
- Definicja i znaczenie w pracy zespołu i komunikacji jednostek
- Test inteligencji emocjonalnej
- Jak zarządzać stresem i wpływać na poprawne relacje
- Skuteczne techniki panowania nad emocjami
- Inteligencja społeczna czyli..
- Podstawy inteligencji społecznej – efektywna komunikacja
- „Ściana płaczu” zadanie symulacyjne
- „Efekt patelni” – jak zapobiegać potencjalnym konfliktom
Dzień II 8.00 – 16.00
- Inteligencja werbalna – Słownictwo a dominująca preferencje w odbiorze bodźców;
- Precyzja komunikacji
- Słowa, które parzą lub działają jak wabik
- 7 pytań wg Cycero
- Ćwiczenia trudnej sztuki precyzyjnej komunikacji
- „Podaj dalej” – zabawa symulacyjna – praca w podzespołach
- Uwaga na INTELIGENCJĘ niewerbalną – Doświadczenie Milgrama
- Ton, siła głosu, tempo i dynamika wypowiedzi;
- Sposób wypowiadania się – używane słowa i zwroty, argumentacja;
- Wartości, obawy, lęki, potrzeby, motywatory i kryteria decyzyjne;
- Wygląd, wizerunek;
- Stopień okazywania emocji;
- KLUCZOWE UMIEJETNOSCI KOMUNIKATYWNEGO PRZEŁOZONEGO – AKTYWNE SŁUCHANIE
- Nadawanie a interpretacja;
- Parafraza jako metoda eliminacji niedomówień i właściwego rozumienia;
- Precyzowanie informacji;
- Weryfikowanie informacji już posiadanych;
- Podsumowanie rozmowy;
- KIEROWANIE ROZMOWĄ – ZADAWANIE PYTAŃ
- Rodzaje pytań możliwych do zastosowania;
- Korzyści z zadawania pytań;
- Pytania jako metoda zbierania informacji oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami;
- Metody prowadzenia rozmowy poprzez zadawanie pytań;
- TECHNIKI WPŁYWU CZY MANIPULACJI? PRZEKONYWANIE I WPŁYWANIE W PROCESIE KOMUNIKACJI
- Sztuka perswazji czyli..?
- Czym jest manipulacja w komunikacji
- Efektywne techniki wpływu- Ćwiczenia
- Komunikat Ja czy Ty?
- Konstruktywna Kanapka Krytyki
- FUKO czyli…
- Jak stawiać granice i być konsekwentnym
- ASERTYWNOŚĆ I EMPATIA W KONTAKTACH Z PRACOWNIKAMI I WSPÓŁPRACOWNIKAMI
- EMPATIA czyli..?
- Dlaczego warto być empatycznym
- Typowe techniki komunikacji empatycznej
- Nasza definicja asertywności
- „Ja jestem ok i ty jesteś ok” – rola nastawienia do siebie i innych w asertywności;
- Podstawowe umiejętności asertywne;
- Analiza własnej postawy, sposobu komunikowania się i zachowania w stosunku do innych;
- Asertywna odmowa i prośba – jak mówić nie, by nie zrażać do siebie innych;
- Asertywność w sytuacjach stresowych; – ćwiczenia
- Trudny pracownik – trudny rozmówca – Nasze mini zoo w firmie Grill-Impex
- Przyczyny sytuacji konfliktowych
- Rodzaje konfliktów – co zrobić kiedy…?
- Ćwiczenia sytuacji konfliktowych – z naszego podwórka
- PODSUMOWANIE I WNIOSKI
- Nad czym warto pracować?
- Mini analiza SWOT
- Zadania po szkoleniu
Metodyka:
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
- Gry symulacyjne i fabularyzowane
- Studium przypadku
- Scenki sytuacyjne
- Testy i ankiety psychologiczne
- Prezentacja MM
- Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
- Praca na materiale szkoleniowym
- Film szkoleniowy
- Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
- Praca z kamerą