Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie? szkolenie.

Szkolenie dla kadry managerskiej w obszarach produkcyjnych … i nie tylko.

System i narzędzia, środowisko pracy, park maszyn i urządzeń a nawet prawidłowo ułożone procesy to nie wszystko! LEAN Manufacturing, Six Sigma oraz wszelkie inne sprawdzone idee zarządzania produkcji opierają się na podstawowej zasadzie: na zaangażowania i utrzymaniu w firmie najlepszych pracowników. Aby zrealizować te cele kluczową postacią staje się kierownik, mistrz, brygadzista czyli kadra  średniego i niższego szczebla zarządzania, którzy w bezpośredni sposób wpływają na poziom fluktuacji pracowników w zespole. Prawidłowa praca z pracownikami produkcyjnymi, ich motywacja i satysfakcja z dobrze wykonywanej pracy a ostatecznie lojalność wobec pracodawcy stają się najlepszą nagrodą za poniesiony trud w rozwoju managera.

Szkolenie ukazuje min. w jaki sposób delegować zadania, udzielać Feedback oraz egzekwować efektywność wobec pracowników tak, aby nie tylko zrozumieli dokładnie to, co chcemy im przekazać, ale również z zaangażowaniem podchodzili do ich realizacji oraz poprzez dobre relacje budowali zwarte i lojalne zespoły. Podczas szkolenia omówione zostaną style kierowania zespołem produkcyjnym,  metody skutecznej motywacji podwładnych oraz zadania kierownika, mistrza czy brygadzisty w roli lidera – przywódcy. Co więcej zaprezentowane zostaną również typowe trudne sytuacje w kierowaniu zespołem produkcyjnym oraz sposoby dawania sobie rady z najtrudniejszymi zachowaniami podwładnych tak, aby w sposób nieinwazyjny egzekwować efektywność jednocześnie utrzymując najlepszych pracowników w firmie.

Nie chodzi o to, aby zatrzymać pracownika w firmie na siłę… tylko o to, aby stworzyć mu warunki do uczciwej współpracy i lojalności zawodowej!

– Jak zarządzać na tzw. „Rynku pracownika” aby uzyskać lojalność i zaangażowanie?

– Co zrobić by pracownicy mnie szanowali i akceptowali oraz byli odpowiedzialni i samodzielni?
– Jak motywować delegując zadania i uprawnienia oraz udzielając prawidłowej informacji zwrotnej?

– Jak dawać sobie radę z doświadczonymi pracownikami, którzy znają się na wszystkim najlepiej?

– Jak zarządzać podwładnymi 20+ którzy podjęli swoją pierwszą pracę i już stawiają roszczenia?
– Jak postępować wobec kolegów, którzy przyjmują postawy lekceważące wobec pracy i innych ludzi?
– Jak pracować pod presją ze strony przełożonych nie niszcząc jednocześnie relacji z podwładnymi?
– Co zrobić by stać się liderem zespołu i utrzymać wysoką lojalność podwładnych?
– Jak kontrolować i monitorować pracę aby motywować zamiast demotywować podwładnych?
– Jak nagradzać i wyciągać konsekwencje nie poddając się szantażowi ze strony podwładnych?

Na te i wiele innych pytań znajdziemy wspólnie odpowiedzi w intensywnym warsztacie odwołując się do praktycznych działań i zachowań w pracy zespołu produkcyjnego.
Zakres programowy szkolenia (2 dni, 2 x 8h z przerwami)

Dzień I 8.00 – 16.00

  • Powitanie, przedstawienie uczestników, zasady i cele szkolenia, oczekiwania.
  • Test poziomu percepcji – ćwiczenie na dobry początek😊
  • Pre test wiedzy
  • Wprowadzenie do tematu – umowa jako podstawowe narzędzie pracy przełożonego.
  • Kierowanie zespołem produkcyjnym specyfika pracy szefa produkcji…
  • Jak zarządzanie ludźmi wpływa na poziom fluktuacji w firmie? – Statystyka nie kłamie!
  • Style zarządzania w obszarze produkcji – dlaczego jedni szefowie przyciągają a inni odpychają swoich podwładnych od siebie i od firmy.
  • „Budujemy mosty” – zadanie symulacyjne – wnioski do dalszej pracy
  • Indywidualne style zarządzania teoria
  • Mój styl zarządzania – Test psychologiczny i ocena innych
  • Jaki styl zarządzania przyjmować aby utrzymać wysoką lojalność podwładnych – ćwiczenia
  • Rola lidera – kierownika, mistrza, brygadzisty zespołu produkcyjnego – jako gwaranta utrzymania dobrych ludzi w firmie.
  • „Najwyższa konstrukcja” – zadanie symulacyjne – jak zmieniać własną mentalność i postawy zespołu
  • Kim jest kierownik, brygadzista i mistrz jako lider zespołu?
  • Role kierownicze – od ustalania celów do kontroli i oceny wykonania zadań
  • Motywowanie czyli najtrudniejsza rola szefa zespołu produkcyjnego
  • Co może kierownik? Co może mistrz i brygadzista?
  • Inteligencja emocjonalna w pracy kierownika, mistrza, brygadzisty – jak nie straszyć podwładnych.
  • Czym jest Inteligencja Emocjonalna – nasza definicja
  • Jak niski poziom inteligencji emocjonalnej wpływa na rotację podwładnych w zespole
  • Test IE – Test Mc Wothwortha – wnioski na forum
  • Praca pod presja czasu i oceny – jak dawać sobie radę w codzienności zawodowej
  • Typowe zachowania, które niszczą lub budują relacje z szefem zespołu – ćwiczenia na przykładach
  • Autorytet kierownika, brygadzisty i mistrza, czyli jak zarządzać z wykorzystaniem charyzmy i osobowości aby utrzymać najlepszych ludzi w zespole.
  • Trzy źródła siły autorytetu szefa zespołu produkcyjnego
  • Charyzma kierownika/mistrza/brygadzisty – Doświadczenie Milgrama –  wnioski do  dalszej pracy
  • Jak kierownik, brygadzista i mistrz buduje lub niszczy swój autorytet w pracy
  • „Wczoraj kolega dzisiaj szef” – jak zarządzać nie niszcząc relacji – przykłady z Waszych obszarów
  • Jeśli jesteś moim kolegą to tym bardziej mogę na tobie polegać?
  • Miękkie serce czy twardy tyłek? – Asertywność czy empatia w pracy? – praca z manualami
  • Sztuka efektywnej komunikacji i jej wpływ na poziom fluktuacji w zespole
  • Filary komunikatywnego kierownika, brygadzisty i mistrza
  • Wspólnota celów firmy, kadry kierowniczej i pracowników – fikcja czy realia?
  • „Czerwone czy zielone?” – zespołowe zadanie symulacyjne
  • Okna JOHARI – autodiagnoza, dlaczego pracownicy zostaną ze swoim szefem lub przed nim uciekną?
  • Najważniejsze umiejętności interpersonalne kierownika, brygadzisty, mistrza.
  • Zarzadzanie wizualne jako podstawa zarządzania w organizacji produkcji
  • „Kopia i oryginał” – zadanie symulacyjne – wnioski na forum
  • Wybrane socjotechniki i metody wpływu w pracy z pracownikami produkcyjnymi
  • Przykłady z życia wzięte – praca na materiale szkoleniowym (manuale)

Dzień II 8.00 – 16.00

  • Delegowanie zadań jako narzędzie przyciągania lub odpychania od pracy w firmie.
  • Delegować, czyli…? Nasza definicja
  • Pięć obszarów delegowania – praca na materiale szkoleniowych
  • Krótkie polecenie czy dłuższa rozmowa? – zasady jednominutowego managera w praktyce
  • Delegowanie wg. ośmiu kroków a historia Cycerona i jego sześciu pytań
  • Ćwiczenia na Waszych przykładach – z zastosowaniem manuali
  • Feedback jako narzędzie rozwoju i motywacji (lub demotywacji) do pracy w firmie
  • Czym jest i w jakim celu udzielamy informacji zwrotnej podwładnym?
  • Podstawowe zasady Feedback – praca na materiale (manuale)
  • Konstruktywna kanapka krytyki
  • Komunikat FUKO
  • Ćwiczenia na Waszych przykładach – z zastosowaniem manuali
  • Kontrola pracy, czyli ufaj i kontroluj? – jak monitorować pracę nie niszcząc relacji
  • Rola kontroli w kierowaniu zespołem a jej wpływ na utrzymanie najlepszych ludzi w zespole
  • Jak i kiedy kontrolować a kiedy monitorować? – to nie jest to samo!!!?
  • Sposoby bezinwazyjnej kontroli i monitoringu pracy podwładnych – przykłady
  • Studium przypadku z firmy – praca na materiale szkoleniowym (manuale)
  • Zarządzanie w konflikcie – czy musimy za wszelką cenę utrzymać pracowników w firmie?
  • Czym jest konflikt? – pozytywy i negatywy
  • Powody trudnych zachowań pracowników – praca na Waszych przykładach
  • Spirala konfliktu – emocje jako źródło porzucenia pracy
  • Jak analizować sytuacje konfliktowe aby zatrzymać najlepszych ludzi w obszarach?
  • Jak rozwiązywać konflikty – podstawowe zasady i narzędzia
  • 6 kroków wg Gordona i 5 etapów wg TGWI – jak zapobiegać odejściu z pracy dobrych pracowników
  • Trudny pracownik? czy może…. Zbyt uległy kierownik, brygadzista  i mistrz?
  • Asertywność i empatia w pracy szefa zespołu produkcyjnego… raz jeszcze
  • Techniki obrony przed manipulację, czyli jak się zachować pod presją ze strony podwładnych
  • Z życia zespołów produkcyjnych, przeżyjmy to razem – scenki sytuacyjne i praca na manualach
    • Postawy roszczeniowe – kiedy podwyżka?, za to mi nie płacą, itp..
    • A co mi zrobisz? – pójdę na L4, zwolnię się, mam lepszą ofertę w konkurencji!
    • Wszyscy dookoła mają podwyżki, tylko My nie!!
    • Inni się już zwolnili i mają lepiej, podwyżka albo odejdę!
    • Niech sobie zatrudnią Ukraińców, dlaczego Oni mają lepiej?
    • Nieprzestrzeganie zasad BHP i przepisów oraz regulaminów
    • Dlaczego Ja? Niech tam ktoś inny idzie!
    • To nie moja wina! To wina firmy, maszyny, kierownika lub tamtej zmiany!
    • Nie miałem czasu – mieliśmy za dużo roboty!!!
    • Łamanie dyscypliny: przedłużanie przerw, wychodzenie na papierosa, telefony i spóźnienia itp..
    • Podważanie autorytetu brygadzisty, mistrza lub kierownika w obecności innych podwładnych
    • Praca poza standardem, sam wiem lepiej! Po co to zmieniać?
    • Praca nieterminowa, świadome obniżanie tempa pracy, robota nie zając – nie ucieknie!
    • Błędy i braki – obniżona jakość pracy, a kogo to obchodzi, przecież Ja swoje zrobiłem?
    • Itd., itp…
  • Podsumowanie szkolenia i… co dalej?
  • Analiza SWOT
  • Pos test wiedzy
  • Indywidualny Plan Rozwoju – co każdy z nas może zrobić aby utrzymać najlepszych ludzi w pracy?
  • Zadania po szkoleniu
  • Certyfikaty uczestnictwa

Metody:

Podczas warsztatów stosujemy  zasadę  30/70 czyli – 30% Teorii i 70% Praktyki.

Uczestnicy biorą udział w praktycznych ćwiczeniach i zadaniach opartych na przykładach z ich pracy.

Praktyczność i interaktywność naszych szkoleń znajdują odzwierciedlenie w metodach pracy, jakie proponujemy Uczestnikom, a są to:

  • Dyskusje moderowane
  • Ćwiczenia indywidualne
  • Ćwiczenia w grupach – 2/3 osobowych + informacja zwrotna
  • Scenki rodzajowe
  • Analizy nagrań wideo
  • Zadania problemowe
  • Case study
  • Kwestionariusze
  • Gry symulacyjne
  • Gry biznesowe
  • Wiele innych, różnorodnych ćwiczeń

Całość przyjętych działań i forma prowadzenia zajęć ma dać Uczestnikom praktyczne umiejętności zachowań w sytuacjach, z którymi spotykają się w swej pracy zawodowej. Będziemy uczyli i ćwiczyli z Uczestnikami szkolenia te zachowania i pokażemy, gdzie występują błędy w Ich podejściu do omawianych zagadnień i co należy poprawić, aby doskonalić swoje umiejętności. Częstym i bardzo efektywnym zajęciem jest ćwiczenie przed kamerą. Mogą to być nagrania indywidualne lub odgrywane scenki w parach. Taki materiał jest później analizowany i wyciągane są wnioski, mające dać Uczestnikom konkretne odpowiedzi na postawione pytania problemowe.

Istnieje wiele różnorodnych ćwiczeń – zarówno indywidualnych, jak i zespołowych, które mają na celu pokazać szereg mechanizmów, zachowań lub reakcji. W zależności od potrzeb i wymagań, wykorzystujemy te metody treningu, które dają największe efekty i są najbardziej odpowiednie dla danej grupy.

Może ci się także spodobać…