Komunikacja międzypokoleniowa X Y Z
Nasze społeczeństwo jest bardzo zróżnicowane, bo złożone z pokoleń, które rodziły się i dorastały w zmieniającej się rzeczywistości, w czasie gwałtownych przemian ustrojowych.
Badacze i eksperci na podstawie różnych warunków bytowych, okoliczności i ważnych wydarzeń społecznych nazywają te kolejne pokolenia jako X, Y, Z.
Stabilna generacja X
Według amerykańskich naukowców pokolenie „X” to osoby urodzone w latach 1965-1976, dorastające w czasie rewolucji obyczajowych, kryzysu giełdowego czy upadku muru berlińskiego. To pokolenie dzisiejszych 50 i 40 latków – pewnych siebie, niezależnych, mających stałą pracę, którą lubią i którą chętnie wykonują. Często przez wiele lat pozostają w jednym miejscu zatrudnienia. Pokolenie to, na pewnym etapie życie stało się świadkiem rewolucji związanej z internetem, która na stałe zmieniła sposób ich pracy i komunikacji. Jednak pomimo, że e-maile i telefony są dla nich podstawowym narzędziem pracy, nie zdominowały one ich trybu życia.
Y – pokolenie internetu
Z kolei pokolenie „Y” to osoby urodzone po 1977 roku, wychowane już w czasach silnego rozwoju nowych mediów i technologii, świadkowie dni, które „zmieniały świat” – jak choćby ataki terrorystyczne z 11 września 2001 roku, czy wszechobecność internetu. To pokolenie, na oczach którego zmieniają się granice tego co możliwe (natychmiastowa komunikacja, natychmiastowy przepływ informacji). To ludzie dostrzegający wartość pracy, nie tylko zawodowej, ale i społecznej. Ich głównym kanałem komunikacji są portale społecznościowe. Są aktywni i rozumieją potrzebę działania.
Generacja nowych technologii – Z
O pokoleniu „Z”, urodzonym po roku 1985 niektórzy badacze mówią, że to pokolenie „z przyszłości” , to dzisiejsi 20-30 latkowie. Ich życie zdominował Internet, szeroko rozumiane nowe media, świat gier komputerowych i ery smartfonów, selfi – swoistej „natychmiastowości” ale i także takie wydarzenia, jak choćby wojna w Iraku czy szeroka recesja gospodarcza. To pokolenie żyje w nowoczesności, z którą styka się od przedszkola. Książka jest dla nich przeżytkiem, jeżeli czytają, to wybierają e-booki. Żyją z komórką w ręku i ciągłym dostępem do internetu i nowych technologii wprowadzanych na rynek.
Pomimo wyróżnionych podziałów pokoleń należy zauważyć jednak, iż wśród nawet tych młodych roczników zdarzają się osoby przypominające tzw. pokolenie „X” lub „Y”. Nasze zachowanie bowiem kształtuje się w określonym środowisku, pochodzeniu, możliwościach materialnych. Znaczący wpływ ma rodzina i miejsce, w którym żyjemy.
Jak się komunikują X, Y i Z?
Obecne pokolenie wchodzące na rynek pracy ma większe oczekiwania, ale także wymagania i potrzeby, które nie zawsze idą w parze z umiejętnościami, wiedzą i dojrzałością. Ta zmiana oczekiwań powoduje zmianę podejścia szefa do pracownika, ale także pracownika do swoich obowiązków. W komunikacji z tą grupą istnieje potrzeba uzasadnień. Jak twierdzą eksperci, zjawisko to nie towarzyszyło pokoleniu „X”, które słuchało autorytetów, dostosowywało się do wskazówek. Pokolenie „Z” nie tylko musi rozumieć polecenia, ale także wymaga odpowiedniej motywacji do pracy.
Pokolenie „Z” chce godnego wynagrodzenia, ale także ciekawych zadań, wyzwań, nieustannego rozwoju. Poza dobrymi warunkami pracy, pokolenie to chce czuć satysfakcję i być po prostu zadowolone ze swojej pracy. Wówczas każdy zobaczy efekty swojej pracy, która przyniesie nie tylko środki finansowe, ale również radość, zadowolenie i szeroko pojętą satysfakcję.
Źródło: Ada Chojnowska, Pokolenie X,Y,Z. Czym się różnią i jak się komunikują? – Gazeta Wyborcza, 01.12.2014 r.
Motywacja POKOLENIA X,Y,Z
Kiedyś jedna epoka trwała nawet kilkaset lat, a pojawienie się nowej następowało po co najmniej kilku pokoleniach.
Dziś ten proces zachodzi kilkakrotnie w ciągu życia jednego człowieka, którego mentalność nie jest w stanie nadążyć za tak rewolucyjnymi zmianami.
Na polskich ulicach można jeszcze spotkać kogoś, kto:
- Walczył przeciwko najeźdźcom w czasie II wojny światowej i widział śmierć swoich najbliższych, biorąc trudne lekcje tego, co jest w życiu ważne;
- Przeżył okres komunizmu, podczas którego władza wkładała mu do głowy nieufność do innych, a sytuacja zmuszała do kombinatorstwa (ukrytej przedsiębiorczości);
- Widział upadek jednego systemu politycznego i z dnia na dzień zmiany rynkowe, które wprowadził rewolucyjny kapitalizm;
- Zaczął odwiedzać inne kraje, choć wcześniej nie mógł, a mnogość kolorów skóry, religii, kuchni, języków i produktów w sklepach stała się większa, niż był w stanie świadomie to ogarnąć;
- Dziwił się, dlaczego jego dzieci wybierają siedzenie przed telewizorem i gry komputerowe zamiast gry w piłkę na dworze;
- Jeszcze bardziej był w szoku, że jego wnuczęta wolą siedzieć w internecie, niż rozmawiać na żywo ze swymi kolegami.
Te wszystkie zmiany dzieją się, teraz na rynku pracy ścierają się ze sobą różne pokolenia co dodatkowo zbiera sen z powiek wielu Managerom. Do tego rynek pracownika, gdzie w dniu dzisiejszym jesteś w Firmie X a jutro możesz być zupełnie gdzie indziej. Presja wyników nie ustaje, wymagania rosną w obliczu rosnącej konkurencji, a Ty czasem przychodzisz i nie Wiesz za co się zabrać. Wszystkie rozwiązania które przychodzą Ci do głowy, który wybrać i wdrożyć teraz a z którym zejść na dalszy plan. Co powiedzą ludzie, jak zareagują? Czy jutro stawią się do pracy? Twój najlepszy pracownik w końcu się zbuntował i wczoraj przyszedł i zażądał podwyżki? To typowy przedstawiciel „Millenialsów” ma wiedzę i kompetencje ale też parcie na karierę – zaczyna się nudzić, chce nowych wyzwań i cały czas powtarza o rozwoju … Połowa Twojej ekipy to ludzie siedzący z głową w komputerach, zamiast porozmawiać o pomysłach wolą schować się za ekranem i robić swoje, w końcu po pracy musza jeszcze skoczyć na siłownię, fitness i zrobić zakupy najlepiej przez Internet. Ty sam w ciągłym pędzie, spotkanie goni za spotkaniem, w końcu na koniec siadasz za biurkiem a tu dzwoni telefon z przedszkola, że ktoś przecież musi odebrać dzieci … Czy ten obraz jest Ci znany? Czy długo jesteś w stanie działać w taki sposób? Co zrobić jak zacząć rozmawiać, motywować i zarządzać ludźmi, aby pewne rzeczy działy się same? Czy przekrój przez Pokolenia/różne osobowości ma znaczenie, czy to oznacza, że to każdego będziesz musiał podejść indywidualnie? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź na warsztacie z zakresu motywacji Pokolenia X, Y i Z.
SZKOLENIE
„Jak zarządzać i motywować Pokolenie X,Y i Z?”
Program warsztatu:
Powitanie i wprowadzenie
Quiz interaktywny – sprawdźmy swoją wiedzę na temat różnych Pokoleń
Charakterystyka POKOLEŃ X, Y, Z:
Co ich wyróżnia
Co cenią sobie w pracy
Co jest dla nich ważne/co ich motywuje
Czego będą w pracy unikać
Podsumowanie: ważne osobowości biznesu, z jakich Pokoleń się wywodzą?
Materiał filmowy
Przerwa
Jakich Liderów/Managerów oczekują POKOLENIA X, Y, Z?
Co cenią najbardziej w pracy ze swoim Szefem?
Jakim typem osobowości powinien być Szef względem danego pokolenia?
Jak przygotować Liderów do pracy z zespołem różnopokoleniowym?
Jaki wizerunek Szef powinien budować względem zespołu?
Praca warsztatowa
Przerwa na lunch
Jak zarządzać i motywować pracowników z różnych Pokoleń?
Motywacja Pokolenia X
Motywacja pokolenia Y
Jak przygotować się do pracy z Pokoleniem Z?
Praca warsztatowa
Przerwa
Wyzwania obecnych czasów:
work-life balance
efektywne procesy rekrutacyjne/wdrożeniowe
zmiany w systemach motywacyjnych
wielopokoleniowe zespoły projektowe
kreowanie pozytywnego wizerunku firmy (employee branding)
Materiał filmowy
Praca warsztatowa