Rola lidera w programie TWI
W programie TWI liderem nazywa się osobę, która formalnie zarządza grupą ludzi (kierownik, brygadzista, mistrz), ale również doświadczonych operatorów, którzy np. w momencie szkolenia biorą odpowiedzialność za uczonego pracownika. Liderzy zazwyczaj odpowiedzialni są za[5]:
- Pracę zgodną z ustalonym standardem w czasie pracy na linii.
- Zapewnienie operatorom warunków pozwalających na pracę zgodną ze standardem (odpowiednie narzędzia, reagowanie na problemy, itp.).
- Szkolenie operatorów w wykonaniu pracy zgodnej ze standardem.
- Audytowanie wykonania pracy zgodnie ze standardem.
- Analizowanie usprawnień w metodzie wykonywania pracy zgłaszanych przez operatorów i zgłaszanie własnych.
- Tworzenie dokumentacji pracy przy współpracy ze służbami wspierania produkcji.
- Dbanie o aktualność dokumentacji na stanowisku.
Program TWI daje konkretne metody, aby wspierać liderów w ich codziennych obowiązkach zarządczych.
Szkolenie: Instruktor TWI – nowa rola w zespole produkcyjnym
Dla kogo to szkolenie:
Warsztaty dedykujemy wszystkim obecnym a zwłaszcza nowym Instruktorom TWI w firmach, które kładą nacisk na harmonijny rozwój kadry, nie tylko w zakresie wiedzy i umiejętności merytorycznych ale również kompetencji interpersonalnych. TWI to przecież nie tylko Instruowanie czy Doskonalenie ale również budowanie relacji z pracownikami.
Cele warsztatów to:
Wzrost motywacji i zaangażowania nowych i obecnych Instruktorów TWI (ITWI)
Zwiększenie świadomości roli i wartości pracy Instruktorów TWI
Wzrost samodzielności i odpowiedzialności za pełnioną nową rolę w firmie
Wzmocnienie roli przywódczej i autorytetu ITWI – trening kompetencji interpersonalnych
Jak budować relacje Instruktor TWI – Podwładny:)
Wprowadzenie:
Training Within Industry (z ang. szkolenia w przemyśle) jest metodą, która pomaga w szybkim wdrażaniu pracownika do nowej pracy. TWI zrodziło się w wyniku zapotrzebowania ludzi do pracy w amerykańskich fabrykach podczas II wojny światowej. Obecnie z powodzeniem jest wdrażane nie tylko w przedsiębiorstwach produkcyjnych, ale coraz częściej w usługowych, w administracji i handlu.
W czym tkwi sukces tej metody?
Cel TWI to: spowodować, by NOWY PRACOWNIK wykonał NOWĄ PRACĘ poprawnie, szybko, powtarzalnie, bezbłędnie (koszty, bezpieczeństwo, jakość) a proces nauki trwał tylko tyle ile to rzeczywiście niezbędne
Kim zatem jest instruktor TWI i co się wiąże z pełnieniem tej funkcji w programie TWI?
Wiedza i umiejętności, które musi nabyć nowa osoba – uczeń, podzielona jest na małe fragmenty łatwe do zapamiętania, przekazane w czytelny sposób a instruktorem jest najczęściej doświadczony pracownik, operator expert, team lider obszaru, brygadzista..
- Kluczowe kompetencje instruktora TWI to:
Wiedza na temat wykonywanej pracy (produkt, usługa, materiał, procesy, wyposażenie…)
Wiedza o odpowiedzialności (struktura, zasady BHP, przepisy, harmonogramy…)
Umiejętności instruowania (sposoby i metody przekazywania wiedzy i umiejętności)
Umiejętności doskonalenia metod pracy (usprawnienia, innowacje, oszczędności…)
Umiejętności przywództwa – MOTYWACJI i KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ - Przyszli o obecni instruktorzy TWI stają często przed dylematami:
Czy mi się opłaca brać na siebie odpowiedzialność i dodatkowe zadania? – Czy warto być instruktorem TWI?
Co będę z tego miał gdy zgodzę się przejść szkolenie na instruktora TWI?
Czy cenniejszy jest tzw „święty spokój” czy lepiej skorzystać z szansy na dalszy rozwój w roli instruktora TWI?
Czy będę miał czas realizować szkolenia stanowiskowe gdy firma wymaga ode mnie efektywności i realizacji norm na własnym stanowisku pracy?
Czy powinienem oczekiwać wzrostu wynagrodzenia za nowe kompetencje?
Czy dam sobie radę i co się stanie gdy okaże się że nie mam wystarczających predyspozycji?
Czy na lokalnym rynku pracy moje kompetencje też będą przydatne?
Zapraszamy na warsztaty szkoleniowe, w których wspólnie poszukamy odpowiedzi na te i inne pytania oraz w praktyczny sposób podniesiemy kompetencje przywódcze nowych instruktorów TWI w firmie.
Czas realizacji: Dwa dni, 8.00 – 16.00 z przerwami
Ilość uczestników: 12 osób
Program szkolenia
Dzień I 8.00 – 16.00
- Wstęp,
- Poznajmy się w nietypowy sposób – czyli kreatywność Instruktora TWI (?)
- Dlaczego tutaj jesteś? – motywacja wewnętrzna czy zewnętrzna instruktora TWI – jesteś Lwem czy Zebrą?
- „Doświadczenie z długopisem” – czyli postawy pro i reaktywne a rola TWI
- Zasada 10%90 – jak być efektywnym instruktorem
- Zasady realizacji warsztatów a instruktarz TWI
- „Test rewolwerowca” – efektywne kanały przekazywania wiedzy i umiejętności
- „Wejdź ze mną na stół” – czyli zadaniem ucznia jest się starać a instruktora uczyć – doświadczenie na forum i wnioski do dalszej pracy
- TWI czyli? ..nasza definicja
- Geneza TWI w pigułce
- Główne cele i korzyści TWI dla firmy
- Korzyści dla pracowników i kadry managerskiej
- Standardy TWI w firmie – czyli jak to dzisiaj wygląda? – analiza sytuacji
- Prezentacja struktury organizacyjnej szkoleń w firmie
- Strategia szkoleń w firmie i miejsce TWI w tej strategii
- Miejsce Instruktorów TWI w hierarchii organizacyjnej (zależności pracownicy – instruktor – brygadzista – mistrz – kierownik..)
- Narzędzia pracy ITWI
-APP (Arkusz Podziału Pracy)
-Arkusz oceny efektywności pracy ITWI
-Arkusz oceny efektywności instruktarzu (ocena ucznia)
-Matryce kompetencji
-Arkusz oceny ryzyka
-Zarządzanie wizualne – czyli praca ITWI przy tablicach w obszarach
- Rola i zadania Instruktora TWI oraz wymagane kompetencje
- Zadanie symulacyjne – „Pędzące piłeczki” czyli na czym polega doskonalenie wg Kaizen
- Zadania instruktora TWI w praktyce
- Wymagana wiedza i umiejętności
- Wartość kompetencji instruktora TWI na rynku pracy
Dzień II 8.00 – 16.00
- Motywacja do pracy w roli Instruktora TWI w firmie
- Suma zysków i start – czyli jak to zważyć?
- Co się może wydarzyć najgorszego – i co w związku z tym?
- Wyższy poziom kompetencji Instruktora TWI w firmie i na rynku pracy – szansa czy zagrożenie?
- Instruktor TWI jako lider – przywódca
- Czym jest przywództwo?
- Źródła autorytetu Instruktora TWI
- Inteligencja emocjonalna ITWI – test
- Doświadczenie Milgrama czyli jak się komunikować niewerbalnie i wpływać na ucznia
- Komunikacja werbalna – słowa mają znaczenie – „Parzydła i wabiki”
- Precyzja w komunikacji ITWI z uczniem
- Sprawdźmy się w działaniu – „Kosmiczna konstrukcja”
- Czym jest precyzja komunikacji?
- Nasze wyobrażenia i faktyczne umiejętności
- Kompetencje komunikacyjne w praktyce TWI
- Jak pytać o doświadczenia ucznia
- Jak udzielać informacji zwrotnej (pozytywnej, negatywnej)
- Jak zachęcać do zaangażowania
- Asertywne i empatyczne techniki wpływu i perswazji – przykłady
- Standardy TWI w innych firmach – dobre praktyki – przykłady
Podsumowanie i wnioski
Świadomość roli Instruktora TWI przed i po szkoleniu
Ankieta oceny i certyfikat uczestnictwa
Zadania po szkoleniuSzkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
Gry symulacyjne i fabularyzowane
Studium przypadku
Scenki sytuacyjne
Testy i ankiety psychologiczne
Prezentacja MM
Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
Praca na materiale szkoleniowym
Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności.
WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE:
Trener, Konsultant, Coach wspierający procesy wdrażania koncepcji LEAN Manufacturing w firmach produkcyjnych, a także rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej średniego i niższego szczebla oraz umiejętności osobistych pracowników w środowisku LEAN. Posiada 17 letnie doświadczenie trenerskie, a od 10 lat jego aktywność koncentruje się na szkoleniach skierowanych do firm produkcyjnych. Jest audytorem w projektach rozwojowych na etapie wdrożeń kontroli i oceny.
Wypracował autorskie rozwiązania i opracował szkolenia mające na celu podniesienie standardów komunikacji w środowisku produkcyjnym, wzrost efektywności zarządzania zespołami dla kierowników, brygadzistów, liderów, mistrzów.
Prowadzi szkolenia wspierające wdrażanie idei LEAN:
Warsztaty liderskie dla mistrzów, brygadzistów liderów obszarów produkcyjnych.
Podstawy komunikacji interpersonalnej w środowisku LEAN.
Zarządzanie zespołem produkcyjnym w środowisku LEAN – warsztaty kierownicze.
Motywacja do zmian w LEAN.
5S Przygotowanie do wdrożenia.
Pracownicze Programy Pomysłów – jak angażować do innowacyjności?
Sztuka udzielania instruktarzu wg metodologii TWI.
Podstawowe narzędzia do rozwiazywania problemów wg LEAN.
Trening Trenera KAIZEN.
Przeszkolił liderów takich firm jak:
Enersys Sp. z o.o., CNH Holland Sp. z o.o., AMCOR Sp. z o.o., NESTLE Pacyfic SA, MRR Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Cenos SA., Danfoss, Wilbo – Neptun SA., Młyny i Spichlerze Gdańskie Sp. z o.o., ARiMR Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Warkom Sp. z o.o., ENERGA Obsługa Klienta, Lotos Serwis Sp. z o.o., LOTOS Biuro Kontraktacji, Radmor SA., NordGlass, Philips Polska, „Herbapol – Lublin” S. A., Weyerhaeuser Poland Sp. z o.o., Jakob Hatteland Computer” Sp. z o.o., Visscher-Caravelle Poland Sp. z o.o., Frosta Sp. z o.o., SE Bordnetze Polska Sp. z o., AIC S.A. Produkcja wymienników ciepła, Faurecia Wałbrzych Sp. z o.o., Ministerstwo Obrony Narodowej, PFRON o/Gdańsk, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim i in.