
Wstęp:
Współczesny świat biznesu charakteryzuje się coraz większą globalizacją, co wiąże się z intensywnym handlem międzynarodowym. W związku z tym, zrozumienie i skuteczne stosowanie standardów dotyczących warunków handlowych i przewozów jest kluczowe dla firm działających na rynkach międzynarodowych. Jednym z najważniejszych narzędzi w tym obszarze są Incoterms 2020, czyli międzynarodowe zasady interpretacji handlowych, które określają prawa i obowiązki stron w trakcie dostawy towarów. Jednocześnie, przewozy morskie i drogowe stanowią kluczowy element łańcucha dostaw, a ich prawidłowa organizacja wpływa bezpośrednio na efektywność i koszty przedsiębiorstw.
Szkolenie pt. „Warunki Handlowe Incoterms 2020 oraz przewozy morskie i drogowe – odpowiedzialność, prawa i obowiązki stron” jest dedykowane profesjonalistom z obszaru handlu międzynarodowego, logistyki oraz wszystkim, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat zasad stosowania Incoterms 2020 i zarządzania przewozami morskimi i drogowymi.
Korzyści dla uczestników szkolenia:
- Zrozumienie Incoterms 2020: Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę na temat najnowszych zasad Incoterms 2020, co pozwoli im skutecznie negocjować warunki handlowe i unikać potencjalnych konfliktów. Poznanie kluczowych terminów i interpretacji ułatwi stosowanie tych standardów w praktyce biznesowej.
- Efektywne zarządzanie ryzykiem: Szkolenie pomoże uczestnikom zidentyfikować i zminimalizować ryzyka związane z przewozami morskimi i drogowymi, a także odpowiednio przewidzieć potencjalne trudności. Poznanie kluczowych aspektów związanych z odpowiedzialnością i ubezpieczeniem umożliwi skuteczne zarządzanie ryzykiem w transakcjach międzynarodowych.
- Optymalizacja kosztów transportu: Poprzez zdobycie wiedzy na temat praktyk i strategii związanych z przewozami morskimi i drogowymi, uczestnicy szkolenia będą w stanie zoptymalizować koszty logistyczne i dostosować strategię transportową do specyfiki swojego biznesu.
- Podniesienie kompetencji zawodowych: Szkolenie dostarczy uczestnikom praktycznych umiejętności i narzędzi niezbędnych do skutecznego zarządzania procesami handlowymi i logistycznymi. Podniesienie kompetencji w zakresie Incoterms 2020 i przewozów międzynarodowych przyczyni się do profesjonalnego rozwoju uczestników.
- Zwiększenie konkurencyjności na rynku: Posiadanie specjalistycznej wiedzy na temat warunków handlowych i przewozów morskich i drogowych umożliwi uczestnikom szkolenia lepsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz zwiększenie konkurencyjności swoich firm na globalnym rynku.
Szkolenie stanowi doskonałą okazję do doskonalenia umiejętności w obszarze międzynarodowego handlu i logistyki, co może przyczynić się do osiągnięcia sukcesów biznesowych w skali globalnej.
Program ( 2 dni) 9.00 – 16.00:
Moduł I „Warunki Handlowe Incoterms 2020
- Warunki dostaw INCOTERMS®2020 – pojęcia podstawowe:
– czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS® ?
– co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020
– co to jest „ryzyko” w dostawie
– co oznacza „termin dostawy”
– płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach)
– obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej
– możliwe modyfikacje formuł INCOTREMS®
– czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych) a jak z już zawartymi umowami? - Omówienie poszczególnych formuł – jak je stosować prawidłowo: zalecenia i przeciwskazania
Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
EXW EX Works (… named place)
- FCA Free Carrier (… named place)
- CPT Carriage PaidTo (… named place of destination)
- CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination)
- DAP Delivered At Place (… named place of destination)
- DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination)
- DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination)
Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes” – co o ubezpieczeniu należy wiedzieć
Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego
FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment)
- FOB Free On Board (… named port of shipment)
- CFR Cost and Freight (… named port of destination)
- CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination)
- TOP10 czyli najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Warunków Handlowych INCOTERMS®
– np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
– uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych
– dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
– nadużywanie DDP
– powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”
– inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020
Moduł II Przewozy kontenerowe i drobnicowe – spedycja i transport morski
1. Podstawowe pojęcia w transporcie morskim
Jakie przepisy regulują przewóz ładunku drogą morską
(Kodeks morski, Hague-Visby Rules a Konwencja Brukselska, Reguły Hamburskie, Reguły Roterdamskie, Cogsa …)
- przewoźnik morski (armator), przewóz ładunku, statek morski,
- wyjaśnienie pojęć takich jak: armator, przewoźnik, NVOCC, frachtujący,
- shipper, cut off, clousing time, agent, makler, FCL/LCL i wiele innych
- żegluga liniowa – umowa bukingowa, linie żeglugowe.
- przewozy kontenerowe „drzwi-drzwi” (przewozy drobnicowe – LCL),
- sprzęt kontenerowy, ocena techniczna kontenera
- problem „rolowania” kontenerów.
2. Koszty transportu morskiego:
koszty transportu w żegludze liniowej,
- stawka frachtowa: LILO, LIFO, FILO, FIFO, dodatki frachtowe: BAF, CAF, congestion, inne
- koszty portowe i koszty przewozów lądowych: THC, demurrage, detention, storage, inne
4. Konosament i inne dokumenty:
wystawianie konosamentu i jak czytać konosament (omówimy poszczególne rubryki)
- rodzaje konosamentu: załadowania i przyjęcia do załadowania (shipped, on board), (received for shipment), konosament multimodalny
- Express bill, Sea waybill – czy zastępuje konosament?
- rola konosamentu w umowie handlowej (akredytywa, inkaso dokumentowe),
- prezentacja konosamentu – zwalnianie ładunku w porcie przeznaczenia, telex release, czy rzeczywiście do zwolnienia ładunku w porcie potrzeba wszystkich oryginałów?
5. Szkody w transporcie morskim i ubezpieczenia morskie:
przesłanki zwalniające przewoźnika od konieczności wypłaty odszkodowania
- ograniczenia co do wysokości odszkodowania za ładunek w transporcie morskim
- awaria wspólna (general average) i szczególna (partucular average),
- reklamacje do przewoźnika morskiego: forma, terminy, osoba uprawniona
- Bardzo istotna rola ubezpieczenia CARGO
Moduł III Przewozy drogowe Konwencja CMR i Prawo przewozowe – prawa i obowiązki stron, reklamacje
- Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora
– czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
– zakres odpowiedzialności spedytora
– skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
– czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
– czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
– instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
– reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik - Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR).
– podstawy prawne,
– zakres odpowiedzialności przewoźnika,
– niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
– kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców
– umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
– najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
– zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
– najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
– postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
– przykłady praktyczne,
– jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
– jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika.
Pytania, dyskusja
Wykładowca:
Zawodowy Trener i Ekspert ds. Transportu Międzynarodowego, Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego oraz Francuskiego Instytutu Zarządzania. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży spedycji i transporcie międzynarodowym. Autor książki „Transport i Spedycja Międzynarodowa w Handlu Zagranicznym.”
Dołącz do naszego szkolenia, aby w pełni zrozumieć kluczowe aspekty przewozów morskich, konosamentu, kontenerów oraz zagadnień prawnych związanych z umowami spedycji i przewozu. Zdobądź niezbędną wiedzę, która pozwoli Ci prowadzić swoją firmę transportową lub spedycyjną z sukcesem i pewnością siebie.