„Zarządzanie zespołem pracowniczym w realiach uczelni”
Szkolenie przeznaczone jest dla kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla w środowisku wyższej uczelni
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowania zespołu, poprawy komunikacji w zespole, budowaniu autorytetu przełożonego, zdobyciu wiedzy na temat motywowania pozafinansowego pracowników.
Planowane efekty i korzyści dla uczestników:
Uczestnicy dowiedzą się:
- W jaki sposób podnosić efektywność zarządzania dzięki użyciu odpowiednich, dedykowanych do tego celu narzędzi interpersonalnych
Uczestnicy nabędą umiejętności:
- Skutecznej komunikacji w zespole pracowniczym
- Budowania zintegrowanych zespołów
- Metod budowania autorytetu przełożonego
- Skutecznych form motywacji pozafinansowej
Program: 2 dni szkoleniowe – 2x8h
Dzień 1 8.00 – 16.00
- Wprowadzenie, powitanie, cele i warunki realizacji
- Poznajmy sięJ
- Zadanie zespołowe – „Budujemy mosty”
- Cele i zadania szkoleniowe
- Kultura w organizacji uczelni – menedżer liderem integracji i spoiwem jedności organizacyjnej
- Wartości i normy jako najważniejsze elementy kultury organizacyjnej w uczelni
- Źródła autorytetu menedżera w środowisku uczelni
- Spójność celów i wartości kulturowych zespołów w organizacji, jej menedżerów i pracowników uczelni
- Komunikacja jako fundamentalne narzędzie pracy menedżera uczelni
- Definicja oraz model procesu komunikacji, kanały komunikacyjne i bariery w komunikacji
- Aktywne słuchanie, parafraza, empatia – narzędzia efektywnej komunikacji
- Prowadzenie rozmowy oraz kontrolowanie jej przebiegu – słuchanie i zadawanie pytań
- Sztuka dialektyki – nie każdy może być oratorem, ale każdy może doskonale się komunikować
- Ćwiczenia praktyczne –„Z naszego podwórka”
- Role kierownicze w praktyce uczelnianej
- Cztery funkcje menedżerskie (planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie… oraz)
- Wywieranie wpływu istotną umiejętnością menedżera – przywódcy
- Podejmowanie decyzji
- Style podejmowania decyzji – test
- Jak budować zintegrowane zespoły?
- Grupa czy zespół – jaka to różnica
- Cechy efektywnych zespołów
- Kluczowe elementy pracy zespołu
- Role zespołowe wg Belbina
- Zadanie zespołowe: „Konstrukcja z papieru” – wnioski do dalszej pracy na forum
Dzień II 8.00 – 16.00
- Kierowanie zespołem czy… zarządzanie w kulturze organizacyjnej uczelni?
- Różnica pomiędzy zarządzaniem a przywództwem – jak stać się liderem?
- Przywództwo w organizacji uczelnianej
- Kompetencje interpersonalne konieczne do realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem w roli lidera
- Określenie indywidualnego zakresu zadań związanych z funkcjonowaniem w roli lidera
- Osobista analiza SWOT a pożądane kompetencje lidera
- Style przywództwa a poziom rozwoju zespołu
- Style pracy – priorytety i ograniczenia wynikające ze specyfiki obszaru pracy
- Typy pracowników z jakimi przychodzi mi pracować
- Ewolucyjny model przywództwa – koncepcja Hershey’a / Blancharda
- Delegowanie jako metoda podnoszenia efektywności menedżerskiej
- Wyznaczanie celów i delegowanie zadań
- Obszary delegowania zadań
- Metoda ABC oraz pięć warunków delegowania zadań
- Egzekwowanie wykonania zadań
- Informacja zwrotna jako efektywne narzędzie rozwoju i kontroli
- Udzielenie informacji zwrotnej
- Przekazywanie „złych” wiadomości, chwalenie i docenianie pracowników
- Wzmacnianie zaangażowania i samodzielności pracowników
- Przywództwo a motywowanie i angażowanie pracowników do efektywnej pracy
- Wpływ pozytywnego myślenia oraz satysfakcja z pracy a efektywność zawodowa
- Co motywuje moich pracowników?
- Tworzenie optymalnego zaangażowania do pracy
- Nasz mini system motywacji zespołowej
- Praktyczna lista kar i nagród
- Asertywne techniki wpływu i perswazji – ćwiczenia na forum
- Praca z tzw „Trudnym podwładnym”
- Co to znaczy trudny pracownik?
- Geneza zachowań
- Teoria i praktyka konfliktu
- Techniki pracy z różnymi typami trudnych zachowań
- Ćwiczenia praktyczne
- Podsumowanie i wnioski
- Ewaluacja
- Mini analiza SWOT
- Ocena szkolenia i certyfikaty