Zarządzanie zmianą w firmie
1. Cel szkolenia:
Zmiany są naturalnym procesem, który codziennie towarzyszy ludziom i organizacjom. Mówi się obecnie ,że „najpewniejszą rzeczą na świecie jest zmiana”. Jednak zmiany budzą wiele obaw i wątpliwości zarówno wśród pracowników, jak i kadry menadżerskiej. Celem szkolenia jest nabycie wiedzy jak dostosować się do zmiany oraz umiejętności przetrwania tych trudnych, stresujących a często kryzysowych sytuacji. Jak radzić sobie z procesem zmiany, ryzykiem i poczuciem niepewności aby ten proces przejść jak najbardziej konstruktywnie zarówno osobiście, jak i w zespole oraz firmie.
2. Program szkolenia:
Dzień I 9.00 – 16.00
- Wprowadzenie do szkolenia
- Zmiana szansa czy dramat?
- Zarządzanie jako podstawowy obszar zmiany
- kształtowanie kultury organizacyjnej
- obszary zarządzania
- funkcje i narzędzia zarządzania
- zarządzanie zespołem
- Elementy organizacyjne zarządzania wpływające na powodzenie zmiany
- Struktura organizacyjna w procesie zmian
- Strategia firmy jako wyznacznik zmian
- Systemy organizacyjne
- Style działania kierownictwa
- Kompetencje pracownicze
- Wartości obowiązujące w firmie
Dzień II 9.00 – 16.00
- Sukces a zmiany!
- Zarządzanie zmianą
- Przyczyny zmian
- Rodzaje zmian
- Problemy potrzebą i motorem zmian
- Konflikty jako początek zmian
- rodzaje konfliktów
- skuteczne formy rozwiązywania konfliktów
- Reakcje na zmiany
- Opór wobec zmiany
- Działania minimalizujące niezadowolenie i opór ludzi przed zmianami
- Postawa kierownika w zarządzaniu zmianą
- Etapy zmian
- Etapy procesu zarządzania zmianą
- Ewaluacja szkolenia
Opis metod szkoleniowych:
Forma warsztatowa tzw. metoda współuczestnicząca, przeplatana interaktywnymi wykładami, ćwiczenia indywidualne oraz praca w małych grupach, prezentacje, dyskusje, gry i symulacje.
Miejsce szkolenia:
Pomorski Park Naukowo Technologiczny
81-451 Gdynia Al. Zwycięstwa 96/98
Czas trwania szkolenia:
2 dni szkoleniowe (2×8 godz.) 9.00 – 17.00
Koszt uczestnictwa:
1200 PLN/osobę
Zapraszamy
Zmiana organizacyjna jest definiowana jako:
– każda istotna modyfikacja jakiejś części organizacji (R.W. Woodman)
– zmiana organizacyjna może dotyczyć każdego aspektu organizacji i może pociągnąć za sobą skutki daleko wykraczające poza obszar, w którym się odbywa (W. Pasemore)
– to przekształcenie istniejącego układu wg ustalonych procedur przemieniające równocześnie rezultaty tego przekształcenia ukierunkowane przez celowość działań organizacji (E. Masłyk-Musiał).
Zarządzanie zmianą jako proces
Zarządzanie zmianą jest procesem. Nie przebiega według gotowych schematów i prowadzi do rezultatów, które nie są do końca określone, ponieważ zachodzą w zespole ludzkim, np. jednym z czynników zaburzającym przebieg procesu jest opór pracowników wobec zmiany. Podstawowym warunkiem zmiany jest dobra diagnoza.
Procesami zarządzania zmianą będą:
Proces wykorzystywania strategii organizacji do utrzymania harmonii ze zmieniającym się otoczeniem rynkowym przy zapewnieniu, że zasoby firmy są bezpiecznie powiązane z produktami/usługami dostarczanymi klientom i realizacją celów organizacji. (Anderson)
Część procesu prowadzenia każdej działalności gospodarczej lub jako krok pomiędzy planowaniem strategicznym a wdrożeniem planu.
Etapy
Proces zarządzania zmianą obejmuje:
– ustalenie ogólnego celu organizacyjnego
– rozważanie ważności i wielkości zmiany
– zidentyfikowanie kultury organizacyjnej
– określenie ograniczeń krytycznych
– aktywne włączenie pracowników w proces zmian.
Rodzaje zmian
1. Makrosystemowe
systemowe
strukturalne
programowe
2. Mikrosystemowe
innowacje
modyfikacje
usprawnienia
Można dokonać także podziału na zmiany:
– wynikające z przyczyn wewnętrznych i zewnętrznych
– zmiany dostosowawcze (reaktywne) i wyprzedzające (planowane)
– radykalne i inkrementalne
Źródła zmian
Okazje do przeprowadzania zmian wg Druckera można podzielić na:
– występujące wewnątrz organizacji, są to:
– nieoczekiwane powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne
– niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami członków danej organizacji
– innowacja wynikająca z potrzeb procesu
– zmiany w strukturze przemysłu lub rynku, które wszystkich zaskakują
– występujące na zewnątrz organizacji, to:
– zmiany demograficzne (zmiany w populacji)
– zmiany w postrzeganiu np. mody
nowa wiedza
Czynniki, które wpływają na zainicjowanie procesu zmian to:
– właściciele
– klienci
– dostawcy
– odbiorcy
– konkurenci
– gospodarka
– prawo
– polityka