AKADEMIA LIDERA – EFEKTYWNA KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA W ORGANIZACJI LEAN
„Zapytano trzech robotników w fabryce, co robią? Pierwszy odpowiedział, że maluje płaskowniki, drugi – że montuje ramę, trzeci – że buduje najlepszy samochód na świecie”.
Szkolenie skierowane do kierowników, mistrzów, brygadzistów i liderów obszarów w nowoczesnych zakładach produkcyjnych.
Jeżeli chcemy aby firma dobrze funkcjonowała i przynosiła zyski potrzebna jest zmiana myślenia i nastawienia do pracy. Trzeba porzucić nadzieję że przejrzyste wykresy struktur organizacyjnych, rozbudowane schematy zarządzania i starannie zaprojektowane systemy wystarczą do utrzymania dobrej pozycji na konkurencyjnym rynku. Najważniejszą rzeczą jest nowe podejście, w którym ludzie uczą się rozpoznawać problemy i próbują je samodzielnie rozwiązywać tak długo aż je rozwiążą.
Aby zrozumieć istotę problemów trzeba myśleć przede wszystkim o klientach, o tym że produkty i usługi jakie im dostarczamy zostaną poddane przez nich surowej ocenie.
Firma działająca zgodnie z LEAN jest jedną całością, w której wszyscy bezpośrednio przyczyniają się do zwiększenia wartości dla klientów.
Szkolenie jest odpowiedzią na pytania, które dręczą menadżerów LEAN odpowiedzialnych za ciągłe doskonalenie w firmach produkcyjnych i usługowych:
- Jak przekonać liniowych pracowników i kadrę niższego i średniego szczebla do realizacji i utrzymania metodologii 5S?
- Jak unikać konfliktów i niezadowolenia przy wdrażaniu wizualnego zarządzania oraz kontroli i oceny pracy w oparciu o matryce kompetencji?
- Co zrobić aby brygadziści i mistrzowie chcieli i potrafili prawidłowo instruować podwładnych?
- Jak zmotywować pracowników do stosowania metod ciągłego doskonalenia sposobu pracy i wyznaczania nowych standardów?
- Dlaczego pracownicy tak niechętnie uczestniczą w zakładowych programach sugestii i jak to zmienić?
- Co zrobić aby liderzy, brygadziści, mistrzowie i kierownicy liniowi budowali dobre relacje z podwładnymi oraz współpracowali pomiędzy sobą?
- Jak wpłynąć na mentalność załogi i zmienić zachowania z „Nie da się” na „Jak to zrobić?”
- Co tak naprawdę motywuje kadrę i pracowników do realizacji idei szczupłej produkcji i redukcji MUDA?
Grupa docelowa:
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej niższego szczebla, od których w największej mierze zależy sukces wdrażanych projektów LEAN. Poziom kompetencji liderów obszarów, brygadzistów i mistrzów decyduje o tym, czy w firmie nastąpi diametralna zmiana sposobów myślenia i zachowań. Wszelkie wysiłki kadry zarządzającej, nakłady finansowe, czas i energia mogą zostać zaprzepaszczone poprzez nieodpowiednie style zarządzania oraz błędną komunikację pomiędzy brygadzistami i mistrzami z podwładnymi.
Korzyści dla uczestników:
Warsztaty w praktyczny sposób przygotowują uczestników do pełnienia ról przywódczych pozwalających na budowanie dobrych relacji z pracownikami. Liczne ćwiczenia i przykłady uczą metodycznego rozwiązywania problemów w kontaktach międzyludzkich w firmie. Idea KAIZEN wymaga od liderów umiejętności eliminowania trudności związanych z wprowadzaniem ciągłych zmian. Dlatego warsztaty kształtują również umiejętności zapobiegania i rozwiązywania konfliktów wynikających z niezrozumienia celów, strachu przed „nieznanym” czy też wzajemnych animozji i niechęci.
Efektywna komunikacja wewnątrz firmy zwiększa zaangażowanie pracowników i zmniejsza ich opór wobec zmian, wręcz angażując ich w proces niekończącego się doskonalenia. Stanowi podstawę zasadniczych funkcji organizacji, takich jak sprawowanie kontroli, motywowanie oraz informowanie. Pracownicy, którzy wiedzą, co dzieje się w firmie, jakie są planowane działania i kto będzie za co odpowiedzialny, czują się szanowani i traktowani poważnie. Ich podejście do wykonywanych zadań jest wówczas znacznie bardziej solidne.
Dlaczego prawidłowa komunikacja jest ważna?
Pracownicy muszą przekazywać efektywnie informacje, aby nawiązać wzajemne stosunki, w przeciwnym razie będą narażeni na stres, poczucie alienacji, rozczarowanie i odrzucenie przez
Nabywanie wiedzy od innych współpracowników i przełożonych oraz ciągłe uczenie się w oparciu o cudze doświadczenia ma znaczący wpływ na osiąganie sukcesów własnych.
Umiejętności efektywnego komunikowania się w otoczeniu zawodowym pomagają w budowaniu kontaktów w atmosferze zaufania, otwartości i szacunku dla innych oraz siebie
Poznanie podstawowych technik komunikacji pozwala na obronę siebie w sytuacjach trudnych oraz radzenie sobie z atakiem, krytyką i odrzuceniem w kontaktach wewnątrz i na zewnątrz
Cele szkolenia:
- Rozwijanie pro aktywnych postaw interpersonalnych i komunikacyjnych w pracy liderów LEAN
- Przekazanie niezbędnej wiedzy i trening umiejętności komunikacyjnych podnoszących efektywność w realizacji zadań wynikających z kultury organizacyjnej LEAN
Dzień I 9.00 – 16.00
- Poznajmy się – „Interview” – zadanie interaktywne
- Analiza oczekiwań czyli… typowe kłopoty komunikacyjne w środowisku zawodowym
- Nasze silne i słabe strony: „Mór kompetencji” – profil kompetencji indywidualnych i zespołowych
- Zbudowanie modelu porozumiewania się oraz zasad dobrej komunikacji w organizacji LEAN.
- „Polowanie na wielkiej prerii” – gra fabularyzowana – zginiesz czy przetrwasz w czasie zimy stulecia?
- Strategia wspólnoty celów w LEAN
- Definicja komunikacji interpersonalnej – zasady,
- Źródła problemów rozbieżności w komunikacji – modele, wartości,
- Typowe bariery komunikacyjne w organizacji LEAN – Jak odwrócić piramidę?
- Mentalność lidera KAIZEN
- Gracz czy ofiara? – doświadczenie z grawitacją – ćwiczenie na forum
- Postawa i nastawienie – filary efektywności w Gemba
- Budowanie pozytywnych relacji, jako fundament porozumienia
- Umiejętność oddzielania ludzi od problemu – zmiana mentalności z poszukiwaczy winnych na odkrywców rozwiązań
- Co decyduje o moim podejściu do zadań LEAN?
- Strefa wpływu czy strefa troski? – kluczowa umiejętność analizy sytuacji – przygotowanie do stosowania narzędzi rozwiązywania problemów LEAN
- Kompetencje komunikacyjne w pracy liderów LEAN
- „Sprawa kryminalna w odcinkach” – zadanie zespołowe
- Odróżnianie wyobrażeń i interpretacji od faktów
- Rola lidera – koordynatora
- Działanie na podstawie niepełnych informacji
- Przekazywanie informacji – precyzja w konstruowaniu komunikatów
- Test JOHARY – w którym oknie siedzisz? – szanse i zagrożenia w komunikacji lidera LEAN
- Autorytet lidera – czy można się tego nauczyć?
- „Test Millgrama” – film o prawdziwym doświadczeniu i niesamowitych efektach
- Komunikacja niewerbalna i jej wpływ na relacje z podwładnymi i przełożonymi
- Atuty komunikacyjne w służbie liderów KAIZEN
- Inteligencja emocjonalna – jak panować nad emocjami własnymi i wpływać na emocje innych?
- Budowanie kontaktu w relacji indywidualnej
- „Niezadowolony klient” – studium przypadku
- Interesy i stanowiska podwładnych, przełożonych i klientów – jak skupiać się na problemie a nie na człowieku?
- Techniki odzwierciedlenia i podążania
- Nieświadomy przekaz w komunikacji niewerbalnej – mowa ciała i komunikacja wokalna
- Kontakt na poziomie
- Spójność komunikacji – zgodność słów z mową ciała.
- Zakazane zwroty i wyrażenia w kontaktach z podwładnymi… i nie tylko
- Umiejętność dostosowania się do różnego typu podwładnych i przełożonych
Dzień II 9.00 – 16.00
- Komunikacja interpersonalna w praktyce
- „Skomplikowana konstrukcja” – kto pierwszy zbuduje pojazd kosmiczny? – gra symulacyjna
- Zarządzanie informacją i efektywny przekaz – wnioski?
- Umiejętność słuchania i przekazywania informacji – sztuka perswazji.
- „Historia pewnego zwierzaka” – zadanie na forum
- Aktywne słuchanie – nasza
- Dlaczego warto słuchać?
- Parafraza i klaryfikacja, jako narzędzia precyzujące przekaz
- Prawdziwe powody negatywnego zachowania Twojego podwładnego – otwórz się i słuchaj! – scenki sytuacyjne
- Zbieranie informacji
- „Fabryka cudów czyli wszystko co sobie wymyśli klient” – zadanie na forum
- Umiejętność zadawania pytań – rodzaje pytań i ich
- Odkrywanie potrzeb i kryteriów decyzyjnych rozmówcy
- Zadawanie pytań – jako sposób na kierowanie rozmową i uwagą rozmówcy
- Asertywność i empatia w pracy lidera KAIZEN
- „Dramatyczny lot balonem” – strategiczne decyzje lidera i zespołu – zadanie symulacyjne
- Zrozumieć drugą stronę – wejdź w buty podwładnego lub przełożonego
- Typowe zwroty i zachowania empatycznego lidera
- Zasady wyrażania własnego zdania w granicach nie naruszających praw i terytorium psychicznego innych ludzi
- Budowa modelu wyrażeń asertywnych
- Umiejętność wyrażania opinii, potrzeb, życzeń, bez poczucia winy
- Umiejętność odmawiania w sposób nie uległy i nieraniący innych
- Umiejętność wyrażania i przyjmowania krytyki, ocen i pochwał
- Trudny podwładny, trudny szef – czyli z życia zaczerpnięte
- Co się zdarzyło na jednym z wydziałów? – studium przypadku
- Powody trudnych zachowań
- Ludzie jak zwierzęta z bajki – rys psychologiczny (Od wściekłego psa po nieśmiałą łanię)
- Jak pracować z różnymi typami osobowościowymi?
- Scenki sytuacyjne – zamiana miejscami – podwładny/przełożony
- „Fabryka marzeń” – gra symulacyjna
- Komunikacja pomiędzy wydziałami w praktyce
- Zdolność współdziałania na bazie poznanych zasad komunikacji
- Podsumowanie i wnioski
- Nad czym powinniśmy pracować?
- Zadanie do wykonania na przyszłe warsztaty
METODY PROWADZENIA WARSZTATÓW
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi z wykorzystaniem takich form jak:
- Zasada 20% teoria 80% praktyka
- Gry symulacyjne i fabularyzowane
- Studium przypadku
- Scenki sytuacyjne
- Testy i ankiety psychologiczne
- Prezentacja MM
- Dyskusja moderowana i praca w podzespołach
- Praca na materiale szkoleniowym
- Ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów z codziennej pracy uczestników
- Praca z kamerą
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej MMM (maximum wiedzy, maximum umiejętności, maximum swobodnej wymiany doświadczeń i dobrych przykładów z rynku). Omawiane zagadnienia poparte są prezentacjami multimedialnymi i ćwiczeniami doskonalącymi wybrane umiejętności.Metody wyszczególnione: wykład, grupy zadaniowe, symulacje, odgrywanie ról, case study, buzz, handout, pokazy audiowizualne, testy.
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej niższego szczebla, od których w największej mierze zależy sukces wdrażanych projektów LEAN. Poziom kompetencji liderów obszarów, brygadzistów i mistrzów decyduje o tym, czy w firmie nastąpi diametralna zmiana sposobów myślenia i zachowań. Wszelkie wysiłki kadry zarządzającej, nakłady finansowe, czas i energia mogą zostać zaprzepaszczone poprzez nieodpowiednie style zarządzania oraz błędną komunikację pomiędzy brygadzistami i mistrzami z podwładnymi.
WYKŁADOWCĄ NA SZKOLENIU BĘDZIE
Trener, Konsultant, Coach wspierający procesy wdrażania koncepcji LEAN Manufacturing w firmachprodukcyjnych, a także rozwoju kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej średniego i niższego szczebla oraz umiejętności osobistych pracowników w środowisku LEAN. Posiada 17 letnie doświadczenie trenerskie, a od 10 lat jego aktywność koncentruje się na szkoleniach skierowanych do firm produkcyjnych. Jest audytorem w projektach rozwojowych na etapie wdrożeń kontroli i oceny.
Wypracował autorskie rozwiązania i opracował szkolenia mające na celu podniesienie standardów komunikacji w środowisku produkcyjnym, wzrost efektywności zarządzania zespołami dla kierowników, brygadzistów, liderów, mistrzów.
Prowadzi szkolenia wspierające wdrażanie idei LEAN
- Warsztaty liderskie dla mistrzów, brygadzistów liderów obszarów produkcyjnych.
- Podstawy komunikacji interpersonalnej w środowisku LEAN.
- Zarządzanie zespołem produkcyjnym w środowisku LEAN – warsztaty kierownicze.
- Motywacja do zmian w LEAN.
- 5S Przygotowanie do wdrożenia.
- Pracownicze Programy Pomysłów – jak angażować do innowacyjności?
- Sztuka udzielania instruktarzu wg metodologii TWI.
- Podstawowe narzędzia do rozwiazywania problemów wg LEAN.
- Trening Trenera KAIZEN.
Przeszkolił liderów takich firm jak
Enersys Sp. z o.o., CNH Holland Sp. z o.o., AMCOR Sp. z o.o., NESTLE Pacyfic SA, MRR Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Cenos SA., Danfoss, Wilbo – Neptun SA., Młyny i Spichlerze Gdańskie Sp. z o.o., ARiMR Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Warkom Sp. z o.o., ENERGA Obsługa Klienta, Lotos Serwis Sp. z o.o., LOTOS Biuro Kontraktacji, Radmor SA., NordGlass, Philips Polska, „Herbapol – Lublin” S. A., Weyerhaeuser Poland Sp. z o.o., Jakob Hatteland Computer” Sp. z o.o., Visscher-Caravelle Poland Sp. z o.o., Frosta Sp. z o.o., SE Bordnetze Polska Sp. z o., AIC S.A. Produkcja wymienników ciepła, Faurecia Wałbrzych Sp. z o.o., Ministerstwo Obrony Narodowej, PFRON o/Gdańsk, Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim i in.