Akademia Lidera
Program skierowany do pracowników na najniższym szczeblu zarządzania głownie liderów i brygadzistów.
W ramach AKADEMII LIDERA realizujemy szkolenia dla liderów produkcji – brygadzistów. Mają one na celu doskonalenie kompetencji miękkich w obszarze przywództwa oraz efektywnego kierowania ludźmi. Szczególny nacisk w procesie szkoleniowym zostanie położony na kształtowanie postaw i budowanie świadomości roli lidera – brygadzisty w firmie opartych na efektywnej komunikacji.
Akademia składa się z VI modułów, w których skład wchodzi następująca tematyka:
- Efektywna komunikacja i informacja zwrotna,
- Delegowanie i egzekwowanie obowiązków,
- Motywowanie pozafinansowe,
- Rozwiązywanie sytuacji problemowych, reakcja na agresję + zarządzanie czasem,
- Przeprowadzenie rozmowy oceniającej,
- Moduł dostosowany do zaistniałych potrzeb grupy.
Moduł I „Efektywna komunikacja i informacja zwrotna” – warsztaty dla liderów obszarów, brygadzistów.
Warsztaty interaktywne dla liderów obszarów, brygadzistów nakierowane na trening zasad dobrej komunikacji w zespole, umiejętności słuchania i przekazywania informacji, uczące jak używać precyzyjnie języka oraz dopasowywać argumenty do poszczególnych podwładnych w zespole.
Jednym z kluczowych elementów zajęć jest trening jak w konstruktywny sposób udzielać informacji zwrotnej aby uczyć, motywować i angażować
Cele szkolenia:
- Budowa postaw pro aktywnych związanej z efektywną komunikacją.
- Przedstawienie zasad dobrej komunikacji oraz zbudowanie modelu porozumiewania się opartego na relacjach
- Znaczenie komunikacji werbalnej oraz wpływ komunikacji niewerbalnej na efektywność pracy zespołu i indywidualnych podwładnych
- Kluczowe dla efektywności pracy kanały przekazu informacji.
- Standardy czyli jak zwiększyć precyzję przekazywanych komunikatów.
- Formy i metody oraz style zbierania informacji oraz dopasowanie informacji w procesie decyzyjnym.
- Znaczenie i rola informacji zwrotnej jako kluczowego narzędzia zarzadzania przez rozwój i angażowanie
- Komunikacja formalna oraz siła komunikacji nieformalnej
Program szkolenia:
- Komunikacja w zespole a rola lidera i brygadzisty
- Rola lidera, brygadzisty w komunikowaniu się zespołu produkcyjnego.
- Efektywna komunikacja – nasza definicja
- Podstawowe techniki komunikacji na linii zwierzchnik-podwładny – test
- Budowanie pozytywnych relacji z pracownikami, współpracownikami i przełożonymi – przykłady z naszych obszarów
- Kluczowe umiejętności interpersonalne Lidera
- Umiejętność aktywnego słuchania w kierowaniu zespołem.
- Techniki wpływu oparte na aktywnym słuchaniu
- Parafraza i komunikaty niewerbalne jako synonim empatycznego lidera
- Sztuka zadawania pytań – o co i jak pytać?
- 6 pytań Cycerona
- Pytania zamknięte i otwarte
- Ćwiczenia w kontekście naszych obszarów pracy
- Zasady udzielania informacji zwrotnej przez liderów
- Feet Back nasza definicja – cele i zasady
- Komunikaty JA- TY
- Udzielanie informacji negatywnej podwładnemu. Jak przekazać informację zwrotną negatywną tak aby pracownik nie został zdemotywowany?
- Praktyczne wykorzystanie „Kanapki Krytyki”
- Zastosowanie metody FUKO
- „Stawianie granic” jako technika wspierająca konsekwencję lidera
- Komunikacja asertywna czy empatyczna Lidera
- Zalety komunikacji asertywnej, podstawy teoretyczne, istota komunikatów asertywnych.
- Różne typy zachowań – agresywne, uległe i asertywne.
- Sposoby reagowania na krytykę.
- Skuteczne asertywne odmawianie.
- Jak skutecznie komunikować się z podwładnymi w obszarze pracy – ćwiczenia
- wydawanie poleceń,
- sprawdzanie zrozumienia polecenia,
- określenie warunków realizacji oraz sposobu kontroli zadań,
- kontrola i rozliczenie z realizacji zadań,
- udzielanie pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych
- Rozmowa dyscyplinująca i jej wpływ na pracę podległych pracowników
- Co się dzieje w zespole gdy szef krytykuje?
- Sposoby rozmowy z podwładnym gdy nie realizuje celów.
- Motywowanie pracownika do zmiany: postawy, zachowania.
- Typowe Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania.
- Podważanie autorytetu lidera
- Nieprzestrzeganie dyscypliny pracy, BHP, przepisów i regulaminów..
- Praca poza standardem
- Brak terminowości, spóźnienia i opieszałość itp.
- Dlaczego JA? To nie moja wina! Daj to komuś innemu! Nie chcę z nim pracować itp..
- Zebrania produkcyjne – zasady tworzenia standardów komunikacji w zespole podczas spotkań.
- Cele spotkania
- Ustalenie czasu i formy
- Zarzadzanie wizualne – korzystaj z przekazu na tablicach
- Technika moderacji
- Najprostsze metody rozwiązywania problemów od 5 x Dlaczego do Rybiej ości
- Videotrening – ćwiczenia
- Nagranie scenki z udziałem uczestników szkolenia.
- Analiza nagrania połączona z informacją zwrotną.
Moduł II „Delegowanie zadań i egzekwowanie obowiązków”
Delegowanie zadań to skuteczny sposób, aby zwiększyć efektywność swojego zespołu. Dobranie obowiązków do typu osobowości pracownika, odpowiednie komunikowanie oczekiwań, a także skuteczne egzekwowanie wykonania zadań i dyscyplinowanie podwładnych to wyzwania, które napotyka w swojej pracy każdy lider. Szkolenie wyposaży menedżerów niższego szczebla w narzędzia niezbędne do delegowania i egzekwowania zadań i obowiązków.
Program
- Delegowanie zadań i odpowiedzialności
- Delegowanie czyli…? – nasza definicja
- Zasady delegowania zadań – jak jest a jak być powinno – meta plan, ćwiczenie zespołowe
- Atmosfera pracy z podwładnymi czyli filozofia delegowania zadań
- Poziomy delegowania zadań zależne od poziomu zaufania
- Dobór poziomu delegowania zadania do poziomu rozwoju kompetencji pracownika
- Identyfikacja najczęściej popełnianych błędów podczas delegowania – cwiczenia na bazie naszych przykładów
- Korzyści i potencjalne problemy wynikające z delegowania zadań
- W jaki sposób rozwijać samodzielność pracowników, skutecznie delegując zadania?
- Praktyczne metody przejmowania odpowiedzialności pracowników za działania na rzecz firmy.
- Jak delegowanie zadań może wesprzeć efektywne wykorzystanie czasu?
- Jak rozpoznać i przezwyciężyć opór podwładnych przed podejmowaniem decyzji?
- Typowe bariery lidera w delegowaniu zadań?
- Identyfikacja barier indywidualnych
- Sposoby przełamywania barier osobistych w obszarze delegowania i asertywności
- Jak delegować zadania budując autorytet lidera w zespole
- Wyznaczanie zadań w zespołach z silnym liderem nieformalnym – tzw gwiazda socjometryczna w zespole
- Jak wykorzystać lidera do wsparcia w procesie delegowania i kontroli, – tzw dwie pieczenie na jednym ogniu
- Znaczenie komunikacji empatycznej i asertywnej w delegowaniu i egzekwowaniu zadań
- Czym jest empatia
- Typowe zachowania i zwroty empatycznego lidera
- Asertywny lider czyli…?
- 4 kroki asertywnego egzekwowania
- Asertywne radzenie sobie z odmową wykonania zadania – Perswazja i sztuka przekonywania
- Asertywne radzenie sobie w sytuacji ataku personalnego – Hamulec agresji
- Asertywne wyznaczanie granic w relacji zawodowej – Sztuka stawiania granic
- Ćwiczenia na przykładach z naszych obszarów
- W jaki sposób skutecznie dopasować zadania do pracownika, aby osiągnąć maksymalną korzyść dla firmy?
- Delegowanie zadań dopasowane do ról grupowych pracowników – Test Belbina
- Jak w praktyce dostosować zlecane zadania do kompetencji pracownika? – matryca kompetencji
- Krzywa wydajności dobowej – jak dostosować powierzane zadania do poziomu energii w zespole?
- Skuteczne delegowanie zadań – 8 kluczowych kroków
- 5 zakresów delegowania zadań uprawnień.
- 8 kroków niezbędnych w delegowaniu zadań – ćwiczenia na manualach
- Delegowanie zadań rutynowych i zadań specjalnych – jak przedstawić dane zadania pracownikowi, aby procedura wykonania była zrozumiała?
- Jak delegować zadania w zespołach na rożnym poziomie rozwoju – ćwiczenia na przykladach
- Egzekwowanie wykonania zadań i system monitoringu i kontroli pracowników.
- Monitorować czy kontrolować – jaka to różnica?
- Sposoby monitorowania postępów pracownika w realizacji zadania.
- Wyznaczanie precyzyjnych kryteriów oceny wykonywania zadań i zasad ich wykonania przez pracowników.
- Konstruktywna informacja zwrotna – nie tylko Kanapka Krytyki
- Lider kolega czy szef – jak budować odpowiednie relacje egzekwując zadania i obowiązki
- Wykorzystanie wpływu lidera nieformalnego do kontroli zespołu podczas realizowania projektu.
- Prowadzenia spotkania egzekwującego wykonanie zadania od pracownika – ćwiczenia na przykładach z naszych obszarów
- Jakie sankcje stosować wobec pracownika nie wywiązującego się ze swoich obowiązków?
- Rozmowa dyscyplinująca czyli..?
- Umiejętne przeprowadzenie rozmowy dyscyplinującej.
- Jak umiejętnie dokumentować niewywiązywanie się pracownika z obowiązków?
- W jaki sposób radzić sobie w sytuacjach, gdy pracownik, podważa autorytet lidera,
Moduł III „Motywowanie pozafinansowe” – warsztaty dla liderów i brygadzistów
Celem szkolenia jest zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu współczesnych metod i narzędzi
skutecznego motywowania pozafinansowego pracowników oraz rozwinięcie świadomości w zakresie psychologii motywacji.
Szkolenie kierowane jest do osób zajmujących stanowiska kierownicze niższego szczebla: liderów,
brygadzistów, które chcą rozwinąć swoje kompetencje w zakresie motywowania pracowników,
Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą umiejętności wykorzystania narzędzi motywacji w swojej
Pracy z podwładnymi w obszarach produkcyjnych i adm.
Główne obszary szkolenia
- Co motywuje ludzi – do życia, do rozwoju, do założenia rodziny… do pracy
- Analiza motywacji – co motywuje konkretną osobę,
- Jak dostosować działania motywacyjne do profilu konkretnego podwładnego
- Jak zbudować Indywidualny Profil Motywacyjny podwładnego
- Jak rozpoznać, wzmocnić i wykorzystać motywację wewnętrzną pracownika
- Jak skutecznie oddziaływać czynnikami pozafinansowymi
- Jak stworzyć plan motywowania poszczególnych członków zespołu –
- Jak wytworzyć u podwładnych trwałe i wysokie zaangażowanie do pracy
- Jak motywować przez delegowanie i udzielanie informacji zwrotnej
- Jak w zależności od sytuacji i etapu rozwoju zawodowego danej osoby dopasować czynniki motywacyjne
Program szkolenia:
- Definicja motywacji czyli zrozumieć czym jest motywowanie, motyw i motywacja!
- Co to jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
- Piramida Maslowa w naszej firmie – pieniądze, bezpieczeństwo czy prestiż?
- Moja postawa jako szefa: jak moje zachowania wpływają na zaangażowanie w moim zespole?
- Co motywuje mnie samego?
- Dlaczego demotywuje innych, podświadomie zakładając ze ich motywuje to co mnie?
- Jak mój styl zarządzania wpływa na motywację i zaangażowanie zespołu?
- Które moje zachowania motywują a które demotywują innych?
- Motywacja – klucz do efektywności
- Wpływ motywacji na wykonywanie zadań
- Co zrobić, aby pracownikom chciało się chcieć?
- Modele motywacji a wyniki pracownika
- Sytuacje wymagające motywowania
- Zaangażowanie Menedżera Liniowego w rozwój pracowników
- Rożne sposoby rozumienia rozwoju.
- Jak dać pracownikowi odczuć, że nie tylko firma, ale i Menedżer Liniowy dba o rozwój pracownika.
- Rola pracownika w firmie
- Zaspokajanie potrzeby ważności każdego pracownika
- Wsparcie firmy i kadry kierującej w osiąganiu celów
- Budowanie identyfikacji pracownika z firmą
- Cele osobiste pracownika a cele zawodowe
- Praca – narzędzie osiągania celów osobistych i samorealizacji
- Motywowanie do przestrzegania wartości firmy w codziennej pracy
- Określenie wartości jako celów działań motywacyjnych
- Przejawy respektowania wartości w codziennej pracy
- Oparcie informacji zwrotnych o wartości firmy
- Wartości jako narzędzie budowania stabilnego i zaangażowanego zespołu
- Rozpoznawanie spadku motywacji u pracowników:
- przyczyny spadku motywacji do pracy u podwładnych i lub u lidera
- sytuacje i czynniki „niemotywujące” w naszych obszarach
- objawy obniżonej motywacji
- rozpoznawanie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom
- Co motywuje mój zespół?
- Polska Mapa Motywacji – najważniejszych zasad motywowania, jakimi powinien kierować się lider
- Kwestionariusz diagnostyczny – analiza na forum
- Sposoby odkrywania indywidualnych czynników motywujących pracowników do pracy
- Budowanie zaangażowania pracownika:
- motywacja i zaangażowanie czy to nie jest to samo?
- konkretne sposoby zdobywania informacji o potrzebach i wartościach pracownika
- jak dobrać skuteczne środki motywowania?
- wykorzystanie dysonansu poznawczego w motywowaniu pracowników
- Pieniądze jako sposób motywowania – korzyści i zagrożenia
- Rola wynagrodzenia i jego wpływ na wyniki pracownika
- Satysfakcja a motywacja – czyli dlaczego po podwyżce nie wzrasta jakość pracy?
- Gdy pracownik zarabia za mało… Gdy pracownik zarabia dużo…
- Sposoby wpływania na wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracownika
– nagrody i kary
– wzbudzanie reguły wzajemności i zaangażowania
– odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
– twórcze wykorzystywanie błędów
– poprzez dobór rodzaju zadania
– jasny podział i zakres obowiązków
– informacje zwrotne o pracy
– pochwały i konstruktywną krytykę
– poniesienie konsekwencji zaniedbania obowiązków służbowych
– odwoływanie się do współzawodnictwa
– przywoływanie sukcesów
– stymulowanie pracowników do współpracy
– jasność celów i misji
- Kij czy marchewka? Techniki budowania motywacji do pracy – praktyczna lista kar i nagród w środowisku produkcyjnym
Nagrody:
– jak i kiedy je stosować?
– nagrody najbardziej motywujące
– czy pieniądze są najlepszym sposobem motywowania?
– indywidualne podejście do motywowania
– konkretne sposoby wpływania na wzrost chęci do pracy i budowania u pracownika odpowiedzialności
– formułowanie pochwał i odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
– o nagrodach, które stają się dla pracownika karą
Kary:
– czy należy je stosować i w jaki sposób?
– przeciwdziałanie spadkowi motywacji do pracy po udzielonej krytyce
– błędy pracownika – sposoby na rozwiązanie problemu i jednoczesne podniesienie motywacji
– czy błędy można wykorzystać twórczo? Konstruktywna krytyka oraz informacje zwrotne o pracy.
- Rozmowa motywująca
- Kiedy warto przeprowadzić rozmowę motywującą z pracownikiem?
- Schemat rozmowy motywującej
- Symulacje rozmów z pracownikami – ćwiczenia na przykładach z waszych obszarów
Moduł IV „Rozwiązywanie sytuacji problemowych, reakcja na agresję + zarządzanie czasem”
Opis szkolenia
Sprawne manewrowanie argumentami, umiejętność wykorzystania wszystkich elementów składających się na odpowiedni efekt oraz doskonała umiejętność panowania nad emocjami swoimi i podwładnego to wartość pożądana w codzienności pracy lidera.
Najważniejsze jednak w pracy z pracownikami liniowymi jest wytworzenie u nich przekonania dobrego kontaktu, otrzymanej optymalnej pomocy i zrozumienia przy jednoczesnym zapewnieniu sobie czystych, zdrowych relacji i efektywności pracy zespołu.
Nasz główny cel to przekazanie Ci umiejętności świadomego reagowania w sytuacjach trudnych umiejętności tworzenia efektywnych komunikatów w sytuacjach konfliktowych i budowania całokształtu przekazywania informacji w taki sposób, w jaki Ty sam chcesz być odbierany jako faktyczny lider zespołu.
Proponujemy również dostarczenie Ci narzędzi pozwalających na skuteczne reagowanie w trudnych sytuacjach, które służą zarówno obniżaniu emocji, stawiania granic i inicjowaniu działań w kierunku optymalnych rozwiązań. Szkolenie dostarcza również narzędzi do zapobiegania sytuacjom problemowych poprzez właściwe ustalanie priorytetów i efektywne zarządzanie sobą w czasie i tyglu różnorodnych obowiązków.
Program szkolenia
- Specyfika i podłoże sytuacji problemowych i konfliktów międzyludzkich w środowisku produkcyjnym
- Rożne motywy zachowań między pracownikami i liderami w sytuacjach problemowych
- Parametry wpływające na rozwój sytuacji- uwarunkowania psychologiczne oraz sytuacyjne
- Podstawy psychologii społecznej leżące u podstaw interpretacji sytuacji – Doświadczenie na forum
- Zasady rekonstrukcji otrzymanych komunikatów-fundament, na którym budujemy rozwiązania – ćwiczenia na forum
- Umiejętność komunikacyjne w rozwiązaniu sytuacji problemowych w powiązaniu z agresją
- Umiejętność przekazywania trudnych informacji bez inwazyjnie
- Zastąpienie chaosu, ukierunkowanym dialogiem –narzędzia komunikacji pozwalające sterować dialogiem z podwładnym
- Ukryte niewerbalne narzędzia perswazji pozwalające obniżać wysoki poziom emocji
- Elementy niewidoczne a wyczuwalne – zasada góry lodowej
- Jak mówić by być zrozumianym – elementy kluczowe w komunikacji werbalnej
- Zabójcy komunikacji: zwroty i określenia, które zamykają kontakt
- Zaburzenia komunikacji związane z agresją
- Źródła agresji – jak sobie z nią radzić
- Elementy przestrzeni w budowaniu ukierunkowanego wrażenia odbiorcy – Hamulce agresji w praktyce ćwiczenia na forum zespołu
- Prawdziwa asertywność–potencjał bycia sobą
- Co to jest pseudo asertywność-mity o asertywności
- Istota zachowań asertywnych
- Konsekwencje braku asertywności
- Brak zachowań asertywnych jako konsekwencja warunkowania społecznego
- Proces odwrócenia warunkowania jako początek właściwego „oprogramowania”
- Przejmowanie steru odpowiedzialności
- Właściwe reakcje na poszczególne zachowania podwladnych
– Reakcje na manipulacje
– Próba synchronizacji dwóch obrazów sytuacji
- Źródła rozbieżności w postrzeganiu
- Właściwe zachowania podczas reklamacji lub innych nieprawidłowości w produkcji
- Metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach
– Metoda stopniowego rozwiązywania problemów K. Lewina
– Metoda stopniowania emocji
– Metoda 6 kroków wg Gordona
- Sytuacje trudne jako poligon doświadczenia i generator zmian oraz rozwoju w zespole
- Jak rozumieć sytuacje trudne
- Trudne sytuacje i wybór optymalnych algorytmów rozwiązań
- Prewencja czyli jeden z elementów wykorzystania trudnych sytuacji na stanowisku pracy
- Właściwa reakcja w sytuacji trudnej jako wartość dodana dla podwładnych i lidera
- Zarzadzanie sobą w czasie aby zabezpieczać się przed chaosem i stresem
- Przekazywanie informacji o błędach, właściwe ustalanie priorytetów oraz wyznaczanie optymalnych ścieżek
- Punkt wyjściowy – właściwe ustalenie priorytetów
- Zasada Pareto
- Matryca Eisenhowera
- Analiza ABC
- Metoda ALPEN
- Galeria trudnych sytuacji w Twojej Firmie
- Twoje stanowisko pracy, najczęstsze problemy i wygenerowanie optymalnych wzorców reakcji
- Stworzenie listy najbardziej przydatnych technik w codziennej pracy
- Plan osobisty :poszczególne etapy osiągania asertywności na poziomie nawyku
Moduł V „Przeprowadzenie rozmowy oceniającej”
Właściwie przeprowadzona rozmowa oceniająca motywuje i wpływa na chęć rozwoju pracowników, co w efekcie podnosi efektywności całego zespołu.
Jak przeprowadzić rozmowę oceniającą żeby była narzędziem wspierającym wewnętrzną motywację i rozwiązywanie problemów? Jak podczas rozmowy oceniającej budować dialog i porozumienie?
Szkolenie dedykowane jest liderom i brygadzistom w środowisku produkcyjnym i koncentruje się na rozwijaniu umiejętności przygotowania, a następnie prowadzenia rozmów oceniających z pracownikami oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i reakcjami, które mogą wystąpić podczas rozmowy.
Dzięki udziałowi w szkoleniu Osoby Oceniające:
- Docenią znaczenie i ważność systemu okresowej oceny pracowników oraz samych rozmów oceniających;
- Nauczą się wykorzystywać system ocen do budowania motywacji, zaangażowania oraz korygowania zachowań i postaw;
- Będą postrzegani jako sprawiedliwie oceniający;
- Dowiedzą się, jak powinni się przygotować do rozmowy oceniającej;
- Poznają strukturę rozmowy oceniającej;
- Dowiedzą się, jak komunikacja z podwładnymi wpływa na osiągane wyniki
- Nauczą się rozwiązywać trudne sytuacje pojawiające się podczas rozmów oceniających;
- Dowiedzą się, jakie standardy zachowań powinni, jako zwierzchnicy prezentować podczas rozmów oceniających;
- Dowiedzą się jak powinno wyglądać profesjonalne zakończenie i podsumowanie rozmowy oceniającej.
Program szkolenia:
- Rozmowa oceniająca jako kluczowy element SOOP
- Cele i główne założenia funkcjonowania Systemu Okresowej Oceny Pracy w firmie
- Szanse i zagrożenia SOOP
- Co chcemy uzyskać jako liderzy obszarów stosując system okresowej oceny pracy (SOOP)
- Korzyści dla pracowników i przełożonych
- Rozmowa oceniająca – nasza definicja
- Czym jest rozmowa oceniająca i jej główne cele
- Jak rozmowa może wpływać na autorytet lidera
- Obszary jawne i obszary poufne oceny
- Przygotowanie lidera
- Przygotowanie pracownika do procesu oceny
- Przegląd dokumentów w systemie okresowej oceny pracy
- Ustalenie i przekazanie celu oceny pracownika
- Obszar i kryteria oceny
- Prawa ocenianego i oceniającego
- Przyjmowanie oceny przez pracownika
- Wcześniejsze ustalenie terminu rozmowy
- Wybór miejsca spotkania
- Efektywna komunikacja interpersonalna – podstawa efektywności rozmowy
- Zasady udzielania informacji zwrotnych o pracy
- Asertywność w udzielaniu informacji
- Ocena efektów pracy a nie osoby podwładnego
- Aktywne słuchanie rozmówcy
- Zestaw użytecznych pytań
- Informacja zwrotna czyli Feet back jako kluczowa umiejętność
- Podstawowe zasady udzielania informacji zwrotnej
- Zasady formułowania komunikatów „JA” i „TY”
- Codzienna informacja zwrotna czyli jednominutowy manager
- Model przekazywania korygującej informacji zwrotnej
- Model przekazywania pozytywnej informacji zwrotnej
- Szanowanie granic psychologicznych rozmówcy
- Komunikaty niewerbalne, sztuka milczenia i dyplomacji
- Przebieg rozmowy oceniającej
- Wstęp – przedstawienie celu rozmowy oraz warunków jej przebiegu
- Budowanie pozytywnej atmosfery
- Samoocena pracownika
- Ocena przełożonego
- Porównanie ocen
- Wyciągnięcie wniosków oraz zaplanowanie działań korygujących
- Ustalenie planów rozwojowych dla pracownika
- Typowe błędy w ocenie – Jak unikać popełniania błędów w ocenie pracowników?
- Błąd świeżości
- Błąd kontrastu
- Efekt halo
- Efekt czynników ekstremalnych
- Błąd faworyzowania
- Błąd zawyżonej oceny
- Błąd twardej ręki
- Efekt tendencji centralnej
- Najtrudniejsze sytuacje w rozmowie oceniającej – ćwiczenia
- Pułapki w procesie oceniania
- Ocena osoby lubianej i nie lubianej
- Niedojrzałe zachowania podwładnego – Ja rodzic, Ja dziecko, czy Ja dorosły?
- Strach przed oceną – techniki rozładowania emocji
- Brak zgody z oceną przełożonego – sztuka negocjacji i asertywnego NIE
- Szantaż emocjonalny, gry i manipulacje – jak nie pozwalać na manipulowanie
- Trudne zachowania oceniającego – techniki wpływu –
- Inteligencja Emocjonalna Lidera
- Autodiagnoza sposobów reagowania w trudnych sytuacjach podczas rozmowy oceniającej – Test Killmana
- Rozpoznawanie emocji jako czynnik inteligencji emocjonalnej
- Reagowanie świadome, proaktywne i motywujące
- Test inteligencji emocjonalnej.
- Indywidualny program rozwoju jako efekt rozmowy oceniającej
- Ustalanie dalszego planu rozwoju pracownika.
- Zasady określania celów zgodnie z zasadą SMART.
- Definiowanie celu oraz metod jego osiągnięcia.
- Techniki motywowania pracowników do zmian.
- Doskonalenie wyników podwładnych.
- Wsparcie podczas pokonywania przeszkód.
- Ustalenie ścieżek rozwoju pracownika.