„Wiatr w żagle czyli, jak zadbać o swoje samopoczucie „
Cel: Określenie znaczenia umiejętności wpływania na własne emocje i redukowania stresu
w kontaktach społecznych, z naciskiem na możliwość modyfikowania i wzmacniania indywidualnych zachowań w kontaktach interpersonalnych.
Korzyści dla uczestnika:
Uczestnicy:
- zdobędą wiedzę skąd biorą się emocje i stres i jaki mają wpływ na nasze samopoczucie
- poznają własne, indywidualne dla każdego, sygnały stresu
- nabędą umiejętności utrzymania równowagi emocjonalnej oraz dobrej kondycji psychofizycznej
- będą mieli okazję do sformułowania własnych szans i okazji dających siłę i wiarę w siebie
- poczują spokój i zadowolenia z przełamywania kolejnych barier
- dostaną ładunek energii i pewności, że sytuacje są trudne tylko wtedy, gdy nie umiemy sobie z mini poradzić.
Program szkolenia:
- Emocje i stres – fakty i mity
- Definicje
- Klasyfikacja źródeł emocji i stresu
- Uogólniony zespół adaptacyjny w stresie
- Skala Holmsa-Rahe’a
- Wewnętrzne źródła związane z typem osobowości (A,B)
- Przekonania i niska samoocena, jej wpływ na kształtowanie obrazu naszej rzeczywistości
- Emocje i stres wywołane niewłaściwą komunikacją interpersonalną
Cel modułu – Zwrócenie uwagi na nieuświadomione sygnały będące pochodną stresorów
i świadomego reagowania na nie. Pomiar w jednostkach LCU poziomu stresu w ostatnim roku. Uświadomienie czyhającego zagrożenia w przypadku braku neutralizatorów stresu. Przekonanie uczestników, że stres jest pojęciem subiektywnym, uświadomienie wewnętrznego potencjału do radzenia sobie ze stresem. Narzędzia – Ćwiczenie indywidualne – eksperyment bazujący na rzeczywistych doświadczeniach uczestników szkolenia.
- Myśli, uczucia, działanie
- Słuchaj siebie
- Model Ellisa – przeformułowania myśli
- Przekuj negatyw w pozytyw
Cel modułu – Poznanie mechanizmów wywołujących trudne emocje i stres. Wzmocnienie umiejętności ich zwerbalizowania. Przećwiczenie techniki MUD, przeformułowania oraz zdiagnozowania własnego zaplecza, przećwiczenie modelu poznawczego reakcji na emocje (model Ellisa). Narzędzia – Cały moduł oparty jest na autodiagnostyce uczestnika i wykonywaniu polecanych przez Trenera ćwiczeń
- Techniki radzenia sobie w sytuacji trudnej emocjonalnie
- Ćwiczenia oddechowe (J. Santorski) i izometryczne
- wiczenia Dennisona i Cooka – synchronizacja półkul mózgowych
- Warunkowanie reakcji organizmu w odpowiedzi na tzw. „złą postać”
- Refreming i kotwiczenie
- Relaks Jacobsona
Cel modułu – Poznanie różnych, polecanych przez ekspertów, technik i zastosowanie ich
w ćwiczeniach. Narzędzia – wykonywanie ćwiczeń wg instrukcji Trenera.
- Porozumienie bez przemocy.
- Dobór słów emocjonalnie neutralnych
- Przyjmowanie krytyki
- Feedback – twórcza analiza niepowodzeń
Cel modułu – Zwiększenie skuteczności indywidualnej reakcji pracownika w sytuacjach trudnych podczas wykonywania obowiązków w pracy.
Narzędzia – Grupowe i indywidualne ćwiczenia ułatwiające komunikacje interpersonalną.