Szkolenie zarządzania zmianą
Wstęp:
Zmiany są naturalnym procesem, który codziennie towarzyszy ludziom i organizacjom. Mówi się obecnie ,że „Najbardziej stałą rzeczą na świecie jest… ciągła zmiana”. Jednak zmiany budzą wiele obaw i wątpliwości zarówno wśród pracowników, jak i kadry menadżerskiej. Celem szkolenia jest nabycie wiedzy jak dostosować się do zmiany oraz umiejętność aktywnego przetrwania tych trudnych, stresujących a często kryzysowych sytuacji. Jak radzić sobie z procesem zmiany, ryzykiem i poczuciem niepewności aby ten proces przejść jak najbardziej konstruktywnie zarówno osobiście, jak i w zespole oraz firmie. Uczestnicy szkolenia zrozumieją celowość zmiany oraz będą wiedzieli jak zarządzać sobą i ludźmi w procesie wdrażania zmian na bazie poprawnej komunikacji i otwartej współpracy.
Dlatego jedną z najważniejszych i najbardziej cenionych kompetencji społecznych u współczesnego pracownika jest zarządzanie sobą w zmianie i umiejętność radzenie sobie ze stresem.
Szkolenie z zakresu zmiany i radzenia sobie ze stresem w obliczu zmian przybliża i wyjaśnia mechanizmy reakcji na sytuacji trudnej – stresogennej i uczy radzenia sobie ze stresem w takich sytuacjach. Uczy również postrzegania zmiany jako szansy i wyzwania. Jest to kompetencja, którą jak każdą można nabyć. Nie jest to cecha charakteru, choć jednym zarządzanie sobą w zmianie przychodzi łatwiej, a innym trudniej. Ważnym krokiem w podnoszeniu kompetencji zarządzania zmianą jest zrozumienie, jak w naturalny sposób reagujemy na zmiany. Przez jaki proces zazwyczaj przechodzimy, jak się czujemy i co robimy, by oprzeć się rzeczywistości, zanim uda nam się ją zaakceptować. Jest to szkolenie podnoszące kompetencje osobiste związane z własną efektywnością.
Grupa docelowa: pracownicy i kadra średniego szczebla – ze szczególnym uwzględnieniem uczestników w grupie 50+
Cele szkolenia
- nabycie umiejętności możliwie szybkiej zmiany osobistej oraz adaptacji do zmieniających się warunków zewnętrznych i wewnątrz organizacyjnych
- zrozumienie własnych specyficznych doświadczeń w radzeniu sobie ze zmianami i ze stresem
- kształtowanie postawy proaktywnej w procesie zmian i pozytywnego traktowania stresu
- poznanie podstawowych sposobów reagowania na wprowadzane zmiany i radzenia sobie ze stresem
- poznanie istoty oporu wobec zmian i sposobów jego przełamywania
- efektywne radzenie sobie z własnymi emocjami w procesie zmian
- zwiększenie gotowości do zmian w obliczu sytuacji kryzysowych i zmian organizacyjnych w instytucji
Korzyści dla uczestników
Po zakończeniu szkoleni uczestnicy będą potrafili:
- właściwie rozumieć specyfikę i rolę procesów zachodzących podczas wprowadzania zmian w organizacji,
- zastosować w praktyce wypracowaną strategię i taktykę przygotowania zespołów firmowych do planowanych zmian,
- stosować metody i techniki skutecznego komunikowania zmian w zespołach i całej organizacji,
- lepiej radzić sobie ze zmniejszaniem oporu wobec zmian, zapobieganiem konfliktom oraz wzmacnianiem gotowości i otwartości pracowników i zespołów wobec zmian,
- świadomie i skutecznie motywować siebie oraz swoich współpracowników i podwładnych do przyjęcia roli liderów zmian i agentów zmian,
- profesjonalnie zarządzać zmianą na poziomie indywidualnym, zespołowym oraz organizacyjnym.
- rozpoznawać objawy stresu,
- reagować na krytykę,
- stosować bezstresową komunikację,
- przeciwdziałać tzw wypaleniu zawodowemu,
- zwalczać różnymi sposobami stres
Metody szkolenia
Szkolenie będzie realizowane w formie praktycznego warsztatu z zastosowaniem metody „Uczenia się przez doświadczenie” (Experiential Learning”). W związku z tym zostaną zastosowane metody:
- ćwiczenia praktyczne (indywidualne i zespołowe),
- gry symulacyjne i projekty grupowe,
- prezentacja multimedialna,
- mini wykład i dyskusja moderowana,
- case study (analiza przypadków z praktyki biznesowej),
- test badający postawy wobec zmian,
- omówienia trenerskie i wyciąganie praktycznych wniosków.
Czas trwania:
16 godzin dydaktycznych – 2 dni
Program szkolenia Zarządzania zmianą
Dzień I 8.00- 16.00 „Zarządzanie zmianą”
- Wprowadzenie do szkolenia:
- powitanie i przedstawienie uczestników i prowadzącego – cele szkolenia
- zadanie zespołowe: ” Historia pana Konieczki”.
- Zmiana szansa czy dramat – co decyduje o naszym nastawieniu do zmian w procesie produkcji?
- Specyfika grupy pracowniczej 50+
- Szanse i mocne strony doświadczonej kadry
- Główne szanse i zagrożenia współpracy grupy pokoleniowej X,Y,Z
- „30 dni” – gra symulacyjna
- zmiana czyli…?
- celowość zmian – kiedy zmiany mają sens?
- problemy potrzebą i motorem zmian,
- rodzaje zmian,
- etapy wdrażania zmiany,
- reakcje na zmiany,
- opór wobec zmiany,
- działania minimalizujące niezadowolenie i opór ludzi przed zmianami,
- struktura organizacyjna w procesie zmian – czytelność funkcji i zakresów obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień,
- strategia firmy jako wyznacznik zmian,
- cele firmy, kadry zarządzającej i pracowników w Unilever,
- gra symulacyjna: ”Czerwone – zielone” – podejmowane decyzje i ich wpływ na efektywność zmian.
- Zarządzanie jako podstawowy obszar zmiany:
- „Najwyższa konstrukcja” – zadanie symulacyjne
- zarządzać czy przewodzić w okresie zmiany?
- zarządzanie zespołem – rola lidera, kierownika..
- motywacja lidera czyli jak motywować innych? – zacznij od siebie,
- style zarządzania w procesie zmian,
- indywidualny styl komunikacji z zespołem – Test Johari,
- Komunikacja i współpraca jako podstawa efektywności w okresie zmian:
- zasady efektywnej komunikacji w firmie produkcyjnej w okresie zmian,
- komunikacja interpersonalna czyli jak się komunikować aby unikać konfliktów,
- precyzja w komunikacji – jak się komunikować aby unikać błędów i nieporozumień w okresie zmiany,
- „Oryginał i kopia”- zadanie symulacyjne.
Dzień II 8.00 – 16.00 „Zarządzanie stresem w okresie zmian”
- Asertywność jako postawa i umiejętności uczestników zmiany:
- asertywność czy empatia w procesie zmiany?
- techniki komunikacji asertywnej,
- test asertywności,
- asertywność w delegowaniu zadań, monitoringu i kontroli pracy – scenki sytuacyjne,
- „Dramatyczny lot balonem”- zadanie symulacyjne.
- Konflikty jako początek zmian:
- geneza konfliktów w okresie zmiany,
- rodzaje konfliktów,
- skuteczne formy rozwiązywania konfliktów,
- studium przypadku w firmie „X”.
- Zarządzanie stresem
- Pojęcie „stresu” – pozytywne i negatywne następstwa jego występowania:
- czym jest stres?
- typowe objawy stresu – w jaki sposób szybko na nie reagować?
- w jaki sposób może wpływać na nasze myślenie i działanie?
- jakie zmiany wywołuje stres w zachowaniach?
- Typowe źródła stresu:
- wewnętrzne źródła związane z typem osobowości,
- co to jest osobowość typu A?
- niska samoocena i jej wpływ na kształtowanie obrazu naszej rzeczywistości,
- sposoby radzenia sobie z krytyką,
- zewnętrzne źródła stresu,
- sytuacje stresogenne – analiza skali Holmesa określającej wielkość stresu,
- stres wywołany niewłaściwą komunikacją interpersonalną,
- jak panować nad procesem komunikacji?
- trening „dopasowania” i „prowadzenia” w komunikacji,
- dlaczego inni nas stresują? – rozpoznawanie różnych typów osobowości, indywidualne wzorce myślenia,
- w jaki sposób zwalczać zjawisko „wypalenia” w pracy? – ćwiczenia motywacyjne.
- Sposoby zwalczania zbyt dużego stresu:
- techniki relaksacyjne – ćwiczenia Dennisona i Cooka, trening Shultza, techniki Jacobsona, elementy treningu Chi – Kung,
- techniki umysłowe – trening wizualizacji, kotwiczenie pozytywnych emocji, „krąg doskonałości”, „linia czasu”,
- ćwiczenia i zabawy ruchowe – żonglowanie,
- jak stosować „szczepionkę antystresową”.
- „Fabryka pocztówek” – gra symulacyjna:
- „Fabryka pocztówek – cele i zadania” – runda I,
- „Fabryka pocztówek – konieczność wprowadzenia zmian w organizacji produkcji” – runda II,
- „Fabryka pocztówek – konieczność dostosowania produkcji do zmiennego zapotrzebowani klienta” – runda III,
- „Fabryka pocztówek – realizacja zamówienia” – runda IV,
- podsumowanie przebiegu gry,
- wnioski i spostrzeżenia do pracy,
- ewaluacja szkolenia.