„Zarządzanie zmianą w organizacji LEAN” – warsztaty dla mistrzów i liderów produkcji
Wdrożenie idei szczupłego zarządzania oraz zasad i narzędzi Lean jest związane z zarządzaniem zmianą w organizacji. Zanim zatem zdecydujemy się na realizację projektów szczupłego zarządzania i doskonalenia warto mieć świadomość że jest to nie tylko zmiana na poziomie procesu ale również na poziomie zachowań i na poziomie kulturowym. Lean opiera się przede wszystkim na zachowaniach osób biorących udział w procesie zmian – na tzw Agentach zmian. Bez ich zaangażowania i uczestnictwa, bez zmiany mentalności uczestników procesu, każda zmiana w długim okresie czasu będzie skazana na niepowodzenie. Szefowie wielu firm i instytucji zastanawiają się dlaczego mimo stworzenia odpowiednich warunków do zmian (według ich mniemania) przebieg tych zmian realizuje się zbyt wolno lub jest wręcz blokowany przez pracowników niższego i średniego szczebla?
Warsztat ma dać odpowiedz na te i inne pytania a przede wszystkim jest praktycznym treningiem umiejętności zarządzania pracownikami dla kadry na poziomie mistrza, brygadzisty i lidera.
Cele warsztatów
Analiza krytycznych elementów w zarządzaniu zmianą:
- Motywacja do zmian i identyfikacja z nimi
- Odpowiedzialność Mistrza za wdrażanie zmian
- Prawidłowa komunikacja zmian w realiach firmy produkcyjnej
- Umiejętności zarządzania personelem poprzez stałe doskonalenie
- Umiejętność stosowania sytuacyjnego i transformacyjnego stylu zarządzania,
- Jednolite pozytywne nastawienie do zmian mistrzów oraz podległych im pracowników.
- Promocja zmian na wszystkich poziomach struktury org firmy
Korzyści dla firmy:
- Skuteczne wdrażanie zmian, w firmie, przez kadrę średniego i niższego szczebla zarządzania
- Sprawne przejście do stanu akceptacji idei zmian i ciągłego doskonalenia
- Wzrost odpowiedzialności i identyfikacji mistrzów z procesem zmian w firmie
- Skuteczna komunikacja w trakcie wdrażania zmian
- Atmosfera współpracy i zaufania wśród pracowników produkcyjnych i kadry liderów, brygadzistów, mistrzów i kierowników obszarów i działów firmy
Korzyści dla uczestnika:
Mistrzowie jako agenci zmian po zakończonym szkoleniu będą w stanie:
- Zaplanować i przeprowadzić spotkania z pracownikami, podczas których zostaną zakomunikowane cele i potrzeby zmian w organizacji pracy
- Zbudować atmosferę współpracy i zaufania w zespołach produkcyjnych
- Zdiagnozować potrzeby informacyjne i nastawienia pracowników w różnych etapach wdrożeń idei i narzędzi (np. identyfikowania i rozwiazywania problemów, doskonalenia procesów, metod i środowiska pracy..)
- Efektywnie komunikować się z podwładnymi i przełożonymi, wykorzystując konkretne techniki perswazji, udzielania informacji zwrotnej itd
- Umiejętnie przekazywać mało popularne informacje – dodatkowy czas pracy, zmiany standardów pracy, przestrzeganie nowych reguł itp..
- Skutecznie przełamywać opór pracowników wobec wprowadzanych zmian w organizacji
- Prawidłowo reagować w trudnych, konfliktowych sytuacjach
- Skutecznie radzić sobie z naturalnymi emocjami i stresem własnym i podległych pracowników – trening inteligencji emocjonalnej
- Prawidłowo identyfikować i włączać do działania „agentów zmian” wśród podległych pracowników
Program szkolenia ( 2 dni szkoleniowe, 2 x 8 godzin)
Dzień I 8.00 – 16.00
- Wstęp
- Przedstawienie trenera i uczestników
- Prezentacja programu i celów szkolenia
- Zasady współpracy – kontrakt, umowa jako narzędzie zarządzania
- Zadanie Integracyjne – „Most”
- Co łączy a co dzieli uczestników zmian w firmie?
- Wprowadzenie do zarządzania zmianą w organizacji Swedwood Lubawa
- Idea zmian czyli kultura ciągłego doskonalenia
- Czym jest zmiana – cele i istota zmian
- Zmiana organizacji pracy – szansa czy konieczność?
- Korzyści dla klientów, dla firmy, dla menedżerów i dla pracowników firmy?
- Zarządzanie procesem zmian w firmie
- Kluczowe czynniki sukcesu wpływające na powodzenie wdrożeń zmian
- Gotowość do zmian na wszystkich poziomach organizacji firmy – czyli nie tylko produkcja!!
- Na jakim etapie wdrożenia zmian jest Mistrz i jego zespół?
- Analiza potencjalnych źródeł ryzyka i zagrożeń dla realizacji procesu zmiany
- Agenci zmian w organizacji firmy
- Test indywidualnego stylu podejścia do zmian – autodiagnoza moja gotowości do zmiany
- Agenci zmian w organizacji – rola i zadania
- Kompetencje szczególnie potrzebne podczas wdrażania zmian w organizacji
- Autorytet Mistrza na poziomie: Doświadczenia, Stanowiska i Funkcji, Charyzmy i.. metod komunikacji z podwładnymi
- Test Johary – indywidualny styl komunikacji z zespołem
- Psychologiczne i emocjonalne aspekty zmian przy wdrożeniach zmian – reakcje pracowników na zmiany
- Przyczyny obaw i oporu wobec realizacji zasad odchudzonej produkcji
- Postawy Mistrzów wobec zmian – nie przekonasz jeżeli sam nie jesteś przekonany
- „Gracz czy ofiara?” zadanie na forum – wnioski do dalszej pracy
- Rozpoznawanie symptomów oporu wobec zmian i metody ich przełamywania
- Typowe postawy i sytuacje w firmie – ćwiczenia na forum
- Style zarzadzania w zależności od poziomu zespołu i poziomu realizacji zmian
- Test indywidualnego stylu zarzadzania
- Jak, który i kiedy zastosować dany styl?
- Praca na materiale szkoleniowym – info zwrotne na forum
- Komunikowanie zmian w firmie
- Postawa i nastawienie do zmian i do ludzi
- Współczynnik efektywności Mistrza w procesie zmian
- Znaczenie efektywnej komunikacji w procesie zmian – jak budować relacje
- Prowadzenie spotkań w czasach zmiany – czyli jak prawidłowo zaplanować i przeprowadzić spotkanie
- Przykłady spotkań z podwładnymi – prezentacja na forum
- Ćwiczenia: „Expose szefa”, „Droga wojownika – sztuka przekazywania niepopularnych informacji – ćwiczenia na forum i w podgrupach
- Metody skutecznej komunikacji Mistrzów – czyli o sztuce argumentowania i perswazji w firmie Lean – studia przypadków i scenki sytuacyjne
- „Historia pewnego zwierzaka” – zadanie na forum – wnioski do dalszej pracy
- Lean jako system ciągłego rozwoju i doskonalenia – korzyści dla firmy i dla pracowników
- Co to jest „strata” i dlaczego konkurencja może z nami wygrać?
- Przykłady strat w naszych obszarach – praca w podzespołach na materiale szkoleniowym
- Dlaczego powinniśmy realizować zasady ciągłego doskonalenia?
- Sytuacje konfliktowe w firmie i rola Mistrza
- Geneza konfliktów w okresie ciągłych zmian i doskonalenia
- Rodzaje konfliktów
- Sposoby ich rozwiązywania – przykład metodologii wg TWI
- Jak zapobiegać konfliktom?
- Skuteczne techniki komunikacyjne w zarządzaniu zespołami w procesie zmian – fidback
- Prawidłowe zwroty i wyrażenia (parzydła i wabiki)
- Zasady komunikatów Ja i TY
- FUKO
- Kanapka Krytyki
- Stawianie granic
- Techniki niewerbalne
- Ćwiczenia – scenki sytuacyjne z zastosowaniem poznanych metod
- Typowe trudne sytuacje w procesie wdrażania zmian – ćwiczenia
- Zbyt mało zarabiam abym się starał cokolwiek zmieniać?(za ile?!)
- Było dobrze to po co cokolwiek zmieniać?
- Tu chodzi wyłącznie o statystyki i ładnie wyglądające słupki!
- Ten system (standard) jest bez sensu!
- Dlaczego Ja? (daj to komuś innemu)
- To nie moja (nasza) wina!
- Tego się nie da zmienić (wdrożyć..)
- Nie mam zamiaru nikogo uczyć (doskonalić)
- To wszystko juz było i nic się nie udało utrzymać?
- Kierownicy wymyślają bzdury a my musimy to potem robić!
- Im chodzi wyłącznie o zysk naszym kosztem!!
- ….?
- Podsumowanie
- Podsumowanie kluczowych treści szkolenia
- Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności w praktyce
- Zadania poszkoleniowe